پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266207 تاریخ : 1395/11/18-10:58:56
,17,
عملکرد بانک مرکزی در دولت یازدهم - بخش پنجم

عملکرد بانک مرکزی در دولت یازدهم - بخش پنجم

«شفاف سازی صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری»، «عملیاتی کردن سیستم گزارشگری مالی همگرا با استانداردIFRS»، «پایش عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظارت از حیث رعایت مقررات احتیاطی»، «بررسی مستمر رعایت‏ یا عدم رعایت نرخ سود سپرده ها و تسهیلات»، «برگزاری جلسات نظارتی با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک ها و موسسات اعتباری»، «همکاری با نهادهای نظارتی و مراجع قضایی» و «شرکت در جلسات کمیته فرادستگاهی مطالبات غیرجاری بانک ها» از جمله اقدامات بخش نظارت بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر پولی کشور است.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در ادامه گزارش های ایام دهه فجر، امروز به بخش دیگری از اقدامات حوزه نظارتی بانک مرکزی در سال پایانی دولت یازدهم پرداخته می شود.


 1‏- شفاف سازی صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری
در راستای اجرایی کردن اقدامات دولت در چارچوب برنامه اقدام مشترک (برجام) و فراهم کردن زمینه مناسب برای ورود بانک های کشور به عرصه تعاملات بین المللی، ایجاد همگرایی با استانداردهای بین المللی در زمینه گزارشگری مالی وضعیت بانکداری امری ضروری به نظر می رسد. بر این اساس با هدف بهبود گزارشگری مالی و افشای اطلاعات همچنین تطبیق و همگرایی گزارش های صورت های مالی با استاندارد های بین المللی، بانک مرکزی طی بخشنامه ای در بهمن ماه 1394 نسخه نهایی صورت های مالی نمونه، همگرا با استانداردIFRS  را برای تنظیم صورت های مالی سال 1394 و سال های آتی به شبکه بانکی‌کشور ابلاغ کرد. 

 


2‏- عملیاتی کردن سیستم گزارش گری مالی همگرا با استاندارد IFRS  
برگزاری جلسات با مدیران بانک ها و حسابرسان مستقل در زمینه تهیه صورت های مالی بانک ها براساس صورت های‌ مالی نمونه همچنین احصا و گزارش موارد افتراق پیش نویس صورت های مالی دوره منتهی به 1394.12.29 با الگوی IFRS و نهایتاً صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه جهت تصویب صورت های مالی سال 1394 پس از رفع ایرادات، بخشی از این اقدامات است.

3‏- پایش عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظارت از حیث رعایت مقررات احتیاطی 
با هدف تحقق نظارت موثر بانکی، ارتقای ایمنی و سلامت بانک ها و موسسات اعتباری، حفظ منافع سپرده گذاران و کسب اطمینان از تطبیق فعالیت بانک ها با استانداردهای اساسی بانکداری و تبعیت آنها از مقررات احتیاطی، پایش عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری صورت گرفته است، در این خصوص بررسی حضوری فرآیند نحوه ی طبقه بندی دارایی ها و محاسبه کیفیت ذخایر مطالبات، بررسی نحوه شناسایی و کیفیت درآمد های اعلامی در صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری و ارزیابی نحوه محاسبه سود قطعی سپرده های بلندمدت بخشی از جمله این اقدامات است.

4‏- بررسی مستمر رعایت‏ یا عدم رعایت نرخ سود سپرده ها و تسهیلات
با هدف حصول اطمینان از اجرای صحیح سیاست های پولی و اعتباری مصوب شورای پول و اعتباردر فراهم کردن و تمهید شرایط برای کاهش نرخ سود بانکی همسو با اقتضائات اقتصاد کلان کشور به ویژه کاهش نرخ تورم، بررسی مستمر رعایت یا عدم رعایت نرخ سود مصوب سپرده ها و تسهیلات در شبکه بانکی کشور درکانون بازرسی های حضوری حوزه نظارت بانک مرکزی قرار گرفت. صدور اخطاریه و ارجاع پرونده برخی از بانک ها و موسسات اعتباری متخلف در این زمینه به هیات انتظامی بانک ها از جمله اقدامات است. 

5‏- برگزاری جلسات نظارتی با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک ها و موسسات اعتباری
با هدف بررسی و ارزیابی شاخص ها و نسبت های نظارتی، احصای موارد نقض مقررات و همچنین الزام ‌بانک ها و موسسات اعتباری به انجام اقدامات اصلاحی براساس جدول زمانبندی مورد توافق، جلسات نظارتی بانک ها و موسسات اعتباری برگزار می‌شود.

6‏- همکاری با نهادهای نظارتی و مراجع قضایی
انجام بازرسی های موردی حسب اعلام نهادهای نظارتی کشور نظیر سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مراجع قضایی همچنین تهیه گزارش های کارشناسی حسب موضوعات ارجاعی از سوی نهادهای مختلف نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان مجلس و سایر نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی

7‏- شرکت در جلسات کمیته فرا دستگاهی مطالبات غیر جاری بانک ها 
با هدف ارائه گزارش از پرونده های کلان مطالبات غیرجاری از سوی مدیران عامل بانک ها، بررسی دلایل ایجاد و مشکلات پرونده های کلان غیرجاری بانک ها و هماهنگی بین دستگاهی برای تسریع و تسهیل وصول مطالبات کلان غیرجاری بانک ها جلسات کمیته فرادستگاهی مطالبات غیر جاری بانک ها برگزار می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 202
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران