به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، «علی آهوچهر» درباره بارگیری و نصب سکوهای نفتی هندیجان گفت: عملیات فنی نصب دو سکو هرکدام با وزن بیش از هزار تن در میدان هندیجان آغاز شده که اکنون برشکاری برای برچیدن عرشه های موقت نصب شده قبلی بر روی پایه ها در حال انجام است.
به گفته وی، پس از آن دو عرشه سرچاهی ساخته شده، نصب می شود که هرکدام از آنها برای 10 هزار بشکه نفت و در مجموع 20 هزار بشکه طراحی شده اند و به ظرفیت موجود تولید منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره اضافه خواهند شد.
مدیرمهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر افزایش ایمنی تولید با نصب این سکوها، افزود: این عملیات در نهایت ایمنی و استانداردهای بین المللی رایج در بخش فراساحل در حال انجام است و پیمانکاران مربوطه نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و ایمنی نسبت به انجام آن اقدام کرده اند.
آهوچهر اضافه کرد: میادین هندیجان و بهرگانسر از معدود میادینی محسوب می شوند که عملیات شیرین سازی نفت خام در بدو تولید و در سکوی تولید میدان بهرگانسر انجام می شود. با نصب این سکوها، دسترسی به چاه ها بیشتر خواهد شد و ایمنی چاه ها نیز با توجه به وجود تاسیسات سرچاهی نصب شده از جمله پنل کنترل و ایمنی سرچاهی، سیستم های اعلام حریق، سیستم های کنترل چاه ها و سیستم های برق و ابزاردقیق از سطح کیفی و ایمنی بالاتری برخوردار خواهند شد.
آهوچهر تصریح کرد: نصب این سکوها این امکان را فراهم می کند تا در آینده بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای تولید مصنوعی با تزریق آب، گازرانی یا پمپی کردن چاه ها اجرا شود و با توجه به اینکه در این سکوها برق و امکانات ایمنی لازم وجود دارد، با استفاده روش های ثانویه، میزان تولیدنفت نیز افزایش یابد.
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران، کابل اندازی 27 کیلومتری توسط یک شرکت داخلی را یکی از اتفاق های خوب در این پروژه بیان کرد و گفت: این اتفاق برای نخستین بار در کشور سال گذشته انجام شده که همه تجهیزات از سوی شرکتی داخلی و با استفاده از توان داخلی تکمیل و تجهیز شده است.
افزایش تولید میدان هندیجان هدف اصلی اجرای پروژه
«شهرام متوسل» مجری ساخت سکوهای هندیجان شرکت نفت فلات قاره نیز درباره عملیات و نحوه ساخت، بارگیری و نصب سکوهای نفتی هندیجان گفت: این پروژه از سال 1385 با هدف افزایش تولید میدان هندیجان از 30 هزار بشکه به 50 هزار بشکه آغاز و مطالعات مخازن نیز انجام شده بود. عملیات ساخت این سکوها بوسیله مناقصه بین المللی به شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) سپرده شد و پیمانکاری و نصب این سکوها نیز توسط پیمانکاران ایرانی انجام می شود که شرکت فراساحل اطلس به عنوان پیمانکار اصلی و شرکت صدرا (DOT) نصب تاپسایدها را انجام خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: جکت های مربوطه قبل از سال 90 نصب شده اند و با حفاری چاه ها و اجرای خطوط لوله ارتباطی بین سکوها و سکوی بهرگانسر، عملا افرایش تولید از میدان آغاز شده است.
وی افزود: مهمترین مشکل در این پروژه، عمق کم آب است که استفاده از شناورهای با آبخور کم را الزامی می سازد و همین امر روش نصب و شناورهای مورد استفاده را با محدودیت روبرو می کند. همچنین در همه ساعت های روز امکان اجرای عملیات به خاطر جذر و مد فراهم نیست.