به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، در خصوص موارد مطرح شده، مطالبی به شرح زیر ایفا میشود:
1) اعتبارات برآورد شده در قسمت اول پیوست شماره یک لایحه بودجه 1398 برای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در سقف پیشبینیهای برنامهای و تا پایان برنامه ششم کشور انجام میشود؛ در حالی که میزان برآورد همان طرح در قسمت دوم پیوست شماره یک، بر اساس کل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه با مشارکت بخش خصوصی و بدون در نظر گرفتن سقفهای مورد اشاره صورت میپذیرد؛ لذا ذکر این نکته که تفاوت برآورد اعتبارات به دلیل نبود ارقام دقیق و قابل اتکا در گزارشهای توجیهی است، صحیح نیست.
2) جزئیات و فرآیند اجرایی تبصره (19) در آییننامه اجرایی آن مورد تصویب هیأت وزیران قرار میگیرد؛ اعتبارات پیشبینی شده برای مصارف مذکور در تبصره (19)، بعد از ابلاغ اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و در محدوده اعتبار هر دستگاه اجرایی قابل استفاده خواهد بود.
3) انتشار فهرست کامل پروژههای عمرانی استانی از طریق سامانه بازار الکترونیک طرحهای عمرانی و سرمایهگذاری زیرساختی تحت مدیریت سازمان برنامه و بودجه در دستور کار قرار دارد و تاکنون حدود 28 هزار پروژه استانی از نوع احداثی و توسعهای در سامانه یادشده منتشر شده است.
4) طرحهای اشاره شده در جداول شماره 15، 19 و 20 لایحه بودجه سال 1398 همگی دارای مجوزهای لازم هستند و محل تأمین اعتبارات آنها مشخص شده است: جدول شماره 15 شامل طرحهای مطالعه و احداث قطارهای حومهای و از محل ردیف 4-550000، جدول شماره (19) شامل طرحهای با اولویت مناطق محروم از محل ردیف (8) جدول شماره (18) و جدول شماره (20) شامل طرحهای مطالعاتی و اجرایی از محل ردیف 10-550000 تأمین اعتبار میشوند. سازوکار تخصیص اعتبار طرحهای مندرج در جداول یادشده بر اساس منابع در دسترس و از محلهای مشخص شده توسط سازمان انجام میگیرد.
5) در جدول شماره (12) لایحه بودجه، موضوعات و حوزههای مختلف در طرحهای عمرانی که قابل مشارکت با بخش خصوصی هستند عنوان شده است؛ از جمله احداث آزادراهها، احداث نیروگاههای تجدیدپذیر، طرحهای بهینهسازی تولید و مصرف انرژی و کاهش تلفات، احداث تصفیهخانه و شبکههای فاضلاب شهری، احداث تأسیسات آب شیرینکن و تأمین آب شرب، احداث زیرساختهای شهرکهای صنعتی. عناوین طرحها (پروژهها) و مصادیق موضوعات اشاره شده در قسمت دوم پیوست شماره یک لایحه بودجه و همچنین کتاب «پروژههای توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی در سال 1398» با ذکر مشخصات آنها ارائه شده است.
6) پیشبینی اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در لایحه بودجه سال 1398 با اولویت قرار دادن طرحهای خاتمهیافتنی در سال 1398 و 1399، طرحهای مصوب سفرهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و ریاست محترم جمهوری و طرحهای مهم از قبیل تأمین و انتقال آب شرب، توسعه شبکه ریلی کشور، آب و فاضلاب و محیط زیست انجام گرفته است و لذا مقایسه اعتبارات سال 1397 و 1398 بدون در نظر گرفتن اولویتها و رویکردهای اشاره شده صحیح نیست.