پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310079 تاریخ : 1396/09/11-14:55:23
,15,
ضرورت حرکت به سوی بانکداری بدون شعبه

مدیرعامل مرکز فابا مطرح کرد:

ضرورت حرکت به سوی بانکداری بدون شعبه

یکی از مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند فناوری‌های جدید در حوزه بانکداری الکترونیک است که هر چند باعث کاهش استفاده از شعب بانک‌ها شده اما به نظر می‌رسد به دلیل هراس مردم از به کارگیری این فناوری‌ها، چندان بهره‌ای از این قبیل تکنولوژی‌های جدید در کشور نمی‌بریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمدمراد بیات؛ مدیرعامل مرکز فابا، با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مرکز فاوا، آموزش استفاده از فناوری‌های جدید است، گفت: ما برای رونق تجارت الکترونیک و کسب و کارهای دنیای امروز چاره‌ای جز حرکت به سمت تکولوژی‌ها و فناوری‌های جدید در صنعت بانکداری و پرداخت نداریم.

وی افزود: همیشه در مقابل تغییر، یکسری مقاومت‌هایی وجود دارد که از بدو تاریخ هم بوده و تا آخر تاریخ هم وجود خواهد داشت.
بیات تصریح کرد: اما نکته‌ این است که ما امروز در جامعه با مقاومت کمتری روبرو هستیم، این در حالی است که ده سال پیش مقاومت‌ها خیلی شدید بود اما امروز در جامعه ما خیلی زیرساخت‌ها فراهم شده و به سمت جلو در حرکتیم.
وی ادامه داد: امروز شاهد آنیم که ماهانه حدود یک و نیم میلیارد تراکنش غیرحضوری بانکی انجام می‌شود و فرد دیگر مجبور نیست با مراجعه به باجه بانک‌ها قبوض خود را پرداخت کند و مردم خدمات خود را از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک و تلفن بانک و کارت خوان‌ها دریافت می‌کنند.
مدیرعامل فابا در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌های ما در سراسر کشور همچنان شعبه محور هستند، این در حالی است که اگر بانک‌ها به این سمت حرکت کنند که بتوانند خدمات بیشتری را به صورت غیرحضوری ارائه دهند و تعداد پرسنل و شعبه را کمتر کنند قطعا بهای تمام شده پول کاهش پیدا می کند و در نتیجه نرخ بهره پایین می‌‌آید، گفت: این موضوع یکی از ایرادات بانک‌های ماست و دلیل آن هم به این برمی‌گردد که ما باید سه فاز را برای رسیدن به بانکداری مدرن پشت سر بگذاریم.
وی افزود: در ابتدا باید فاز بانکداری سنتی را پشت سر بگذاریم تاوارد فاز بانکداری الکترونیک شویم البته در بانکداری الکترونیک همچنان شعبه‌ها می‌توانند محور ارائه خدمات باشند.
بیات خاطر نشان کرد: اما ما در حال گذار از بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال هستیم در بانکداری دیجیتال این پلت فرم‌هاست که برای ارائه خدمات مطرح است نه شعب، ما اگر بتوانیم از این مقطع هم گذر کنیم قطعا می‌توانیم در آینده بانک‌هایی داشته باشیم که حتی بدون شعبه و با تعداد کارمندانی به مراتب محدودتر، خدماتی به مراتب گسترده‌تر و مؤثرتر ارائه کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که در بخش صدور چک الکترونیک در چه مرحله‌ای قرار داریم نیز افزود: زیرساخت‌ها در حال آماده سازی است اما در بخش فرهنگ سازی چندان موفق نبوده‌ایم زیرا در بدنه اجتماع این موضوع جا نیفتاده و بانک‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کرده‌اند اما باید به صورت یکپارچه این پروسه انجام شود.

منبع: ایلنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران