به گزارش بانک و صنعت، تقلب در صنعت بیمه یکی از عوامل در افزایش هزینه های بیمه گران به شمار می رود که در نتیجه اقدامی برای کسب مزایا و یا امتیازی در مسیرهای غیرقانونی از سازمان ها و شرکت های بیمه ای انجام می شود، البته این موضوع یک سویه نیست و می تواند از سمت بیمه گذار و علیه بیمه گر و برعکس انجام شود.
این در حالی است که بررسی موضوع تقلب در صنعت بیمه در پژوهشکده بیمه ایران از این حکایت دارد که ارائه اطلاعات نادرست و عدم واقعیت ها و اطلاعات صحیح توسط بیمه گذار برای بیمه گر یکی از شایع ترین تقلب ها در صنعت بیمه به شمار می رود که به مواردی همچون طراحی مرگ های جعلی، گواهی فوت جعلی و یا مرگ های عمدی برای بیمه گذار در بیمه زندگی می توان اشاره کرد.
از سوی دیگر قرارگرفتن افرادی همچون صاحبان دارایی، پزشکان و غیره بین بیمه گر و بیمه گذار، موجب تقلب در صنعت بیمه می شود که این تقلب ها به واسطه روابط ناسالم اداری به منظور سرمایه گذاری ها و سوء استفاده های مالی ایجاد می شود.
82 درصد تقلب بیمه زندگی بعد از وقوع حادثه و فوت
اما بررسی ها در رابطه با بیمه های زندگی قابل تامل است، به هر حال بیمه های زندگی از بخش های بسیار با اهمیت در صنعت بیمه به شمار می روند که نقش مهمی در افزایش ضریب نفوذ بیمه ها دارند که در سال گذشته نیز بحث های زیادی در رابطه با اعمال مالیات در بیمه های زندگی و حذف معافیت های آن در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم مطرح بود که صنعت بیمه به دلیل اهمیت بیمه های زندگی در ضریب بیمه ها و سایر ابعاد آن در این رابطه مقاومت کرد و در نهایت اعلام مسئولان بیمه ای از این حکایت داشت که ظاهرا بیمه های زندگی از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.
این در شرایطی است که موضوع تقلب در بیمه های زندگی با این درجه اهمیت در صنعت بیمه، قابل توجه است؛ به طوری که گزارش پژوهشکده بیمه نشان می دهد خرید بیمه نامه بعد از وقوع حادثه و فوت به عنوان شایع ترین مصداق تقلب، تقریبا 82 درصد از تقلب های صورت گرفته در بیمه های زندگی را به خود اختصاص داده است.
همچنین در خرید بیمه نامه بعد از وقوع حادثه و فوت، شایع ترین تقلب و بیشترین فراوانی در خرید بیمه های زندگی، مربوط به خرید بیمه نامه بعد از ابتلا به بیماری های خاص است.
در مصادیق تقلب در خرید بیمه نامه پس از وقوع حادثه یا فوت، 72 درصد از بیمه گذاران متقلب مرد و متوسط سن متقلبان 47 سال بوده است. در سایر مصادیق تقلب 75 درصد از بیمه گذراران متقلب مرد بوده اند و متوسط سن بیمه گذاران متقلب در این مورد 44 سال به دست آمده است. در تمامی مصادیق تقلب، 86 درصد از بیمه گذارارن متقلب بیکار و تنها 14 درصد دارای شغل بوده اند.
در مجموع بیمه گذاران به واسطه ارائه اطلاعات نادرست به شرکت های بیمه تخلف کرده و از سوی دیگر می توانند به طور عمدی و آشکار در گزارش ارزیابی خسارت، میزان خسارت وارده را بزرگ نمایی کنند. این بزرگ نمایی به صورت تهیه اسناد جعلی و اطلاعات نادرست، حوادث ساختگی و ... طراحی می شود تا به واسطه آن از بیمه گران و شرکت های بیمه، منفعتی را به دست آورند.
بررسی ها حاکی از آن است که عدم وجود بانک های اطلاعاتی مشخص در مورد الگوهای تقلب، بانک های اطلاعاتی در مورد متقلبان، موجب ایجاد حاشیه امنی برای بیمه گذاران متقلب و کلاهبردار ایجاد گردد به طوری که سابقه این افراد به صورت آنلاین ثبت نمی شود و سایر شرکت های بیمه از سوابق این افراد اطلاعی ندارند.