به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، در این شماره از فصلنامه، نویسنده در مقال? نخست با عنوان «محاسبه و تجزیه وتحلیل اشتغال غیررسمی در بخش های اقتصادی و برآورد منابع ازدست رفت? تأمین اجتماعی» با استفاده از ریزداده های هزینه و درآمد خانوار در فاصل? سال های 1392 تا 1398 و بهره گیری از شاخص های بیم? اجتماعی و حداقل مزد قانونی با محاسب? میزان اشتغال غیررسمی در بخش های اقتصادی در باز? زمانی مذکور به برآورد و تجزیه و تحلیل منابع مالی ازدست رفت? ناشی از اشتغال غیررسمی می پردازد.
مقال? دوم با عنوان «کارگران پلتفرم های دیجیتال و پوشش تأمین اجتماعی» مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان سیستم های حمایت اجتماعی را با اشکال در حال تغییر کار تطبیق داد تا پوشش کامل و مؤثری از کارگران در کلی? اشکال اشتغال از جمله اشکال جدید اشتغال در پلتفرم های دیجیتال تضمین نمود.
سومین مقال? این شماره با عنوان «ارزیابی آسیب پذیری مخارج بهداشتی خانوارهای هر استان در برابر نوسانات متغیرهای اقتصادی» سعی دارد به بررسی اثرات شوک های کلان اقتصادی روی مخارج بهداشتی خانوارها در استان های مختلف بپردازد. متغیرهای موردبحث در این پژوهش شامل شوک درآمد نفتی، شوک سیاست مالی، شوک تورمی و شوک نرخ ارز هستند.
نویسندگان مقال? چهارم با عنوان «سیاست بازنشستگی پیش ازموعد و بیکاری جوانان: مرور تجارب بین المللی» کوشیدند با روش مطالع? تطبیقی سیاست های اجراشده و نتایج آنها در کشورهای مختلف را در حوز? سیاست بازنشستگی پیش ازموعد بررسی کنند. در مجموع، تجرب? 15 اصلاح ساختاری در 9 کشور جهان و همچنین، جمهوری اسلامی ایران مرور شده است.
در مقال? پنجم با عنوان «حمایت از حق مادری زنان در زمان اشتغال» نویسنده کوشیده است با روش کیفی، تکنیک گردآوری داده ها، مصاحب? نیمه ساختار یافته، مطالع? اسناد، معاهدات بین المللی، قوانین و آئین نامه های سازمان تأمین اجتماعی، وضعیت تدوین و اجرای مواد 67، 68 و 69 قانون تأمین اجتماعی که در خصوص حمایت از حق مادری زنان در زمان اشتغال است را مورد بررسی قرار دهد.
عنوانِ مقال? ششم، یعنی «مدل ارزیابی قابلیت اعتماد نسبت به عملکرد منابع انسانی در سازمان های تأمین اجتماعی» گویای هدف نویسندگان مقاله در طراحی مدلی برای محاسبه و ارزیابی قابلیت اعتماد یا اطمینان نسبت به عملکرد منابع انسانی در سازمان های مرتبط با تأمین اجتماعی است.
مقال? هفتم با عنوان «بررسی عوامل برون سازمانی مؤثر بر میزان رضایتمندی مخاطبین سازمان تأمین اجتماعی (مورد مطالعه: شعب? اسلامشهر)» با استفاده از روش پیمایشی و جامع? مخاطب 240هزار نفر از بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی تأمین اجتماعی شعب? اسلامشهر به بررسی عوامل بیرونی مؤثر بر رضایتمندی مخاطبان تأمین اجتماعی شعب? این شهر می پردازد.
مقال? هشتم این شماره ترجمه ای است از مقاله ای به قلم ایزابل ماریا گارسیا سانچز و الجندرا گارسیا سانچز که تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکتی در دوران همه گیری ویروس کرونا» برگردانده شده و حاوی تجزیه وتحلیل تصمیماتی است که شرکت های بزرگ اسپانیایی در سخت ترین دوران اپیدمی نشان داده اند و تعیین موضوعاتی که این شرکت ها در پی آنها بوده اند.
در بخش کتابشناسی این شماره کتاب مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی- راهنما معرفی شده است. این کتاب راهنمایی در مورد اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، به رسمیت شناختن مسئولیت اجتماعی و مشارکت ذی نفعان، موضوعات اصلی و مسائل مرتبط با مسئولیت اجتماعی و راه های نهادینه سازی رفتار مسئولیت اجتماعی در یک حوز? سازمان را فراهم می آورد. همچنین، این استاندارد بر اهمیت نتایج و بهبود عملکرد در امر مسئولیت اجتماعی تأکید دارد.
جهت دریافت مقالات به سامان? فصلنام? تأمین اجتماعی به آدرس qjo.ssor.ir مراجعه کنید.