به گزارش بانک و صنعت، صدیقه ببران روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی روابط عمومی های صنعت آب و برق غرب کشور که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات مربوط به خشکسالی اخیر، کاملا دامن گیر صنعت آب و برق شده است. وزارت نیرو سال های 98 و 99 به عنوان دو سال پرافتخار پشت سر گذاشته، به طوری که هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای در این سال ها اتفاق نیفتاد و تنش های آبی هم در شهرهای کشور کاهش یافته بود. امیدوار بودیم سال جاری هم به همین منوال ادامه یابد ولی متاسفانه خشکسالی و گرمای شدید و زودرس امسال صنعت آب و برق را با مشکلاتی مواجه ساخت.
وی افزود: امسال 282 شهر دارای تنش آبی هستند، در صورتی که سال گذشته این تعداد تنها 170 شهر بود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو ادامه داد: در طی دو سال گذشته متاسفانه کشور با مشکلات جدیدی مواجه شد از جمله آن ها می توان به شیوع کرونا، تشدید تحریم و جنگ اقتصادی اشاره کرد که همگی آثار ویژه ای را بر این صنعت بر جای گذاشتند و بسیاری از پروژه های نیمه تمام نیز به علت مشکلات اقتصادی ناتمام ماندند.
ببران با اشاره به شرایط پیش از دو سال گذشته و عدم سرمایه گذاری های خارجی و مشکلات مربوط به تخصیص اعتبارات به این صنعت، گفت: در طول این سال ها، کشور در شرایط بسیار سختی اداره شد ولی با این حال صنعت آب و برق به فعالیت و تلاش بی وقفه خود ادامه داد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که در وزارت نیرو انجام شد، بحث تاسیس کارگروه سازگاری با کم آبی بود که از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر در نتیجه آن 31 استان دارای برنامه سازگاری با کم آبی هستند.
وی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه بین بخشی در صنعت آب و برق، گفت: در تقسیم بندی جدیدی که در مورد حوزه آب هم انجام گرفته، مبنا حوضه آبریز گذاشته شده تا بتوان برای پیشبرد برنامه سازگاری با کم آبی و بحث آمایش سرزمینی نیز بستر مناسبی صورت بگیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر کارها به درستی با رویکرد همگرایی، انسجام بین استانی و بین حوزه ای اجرا شود، هم افزایی بهتری انجام خواهد گرفت.
ببران اضافه کرد: اساسا باید حوزه روابط عمومی و امور اجتماعی دارای کارکرد، جهت گیری و خط مشی مطلوب تری باشد تا بتواند فرهنگ سازی و اثربخشی لازم را در مخاطب ایجاد کند و این امر مسلتزم به کار گیری راهبردها و اقدامات نوآورانه به طور مستمر همراه با سیاست یکنواخت و بدون وقفه است.
ببران با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ها، افزود: همواره پروژه های آب و برق در وزارت نیرو وجود داشته اما پویش#هرهفته_الف_ب_ایران موفق بود چرا که کارکرد روابط عمومی در این پویش ها و انعکاس آن به نحوی انجام گرفت تا مردم ببیند که این خدمات به صورت مستمر برای آن ها انجام می گیرد و این امر موجبات امیدآفرینی را فراهم می کند.
وی افزود: برای ترویج عادت و رفتاری مطلوب در بین مخاطبان، چاره ای جز استفاده از خلاقیت و تکنیک های نوین نیست.
ببران در ادامه بر نقش روابط عمومی ها در ایجاد همدلی و اعتماد سازی بین مردم تاکید کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمان بحران، باید هر روز در کنار مخاطب باشیم و اطلاعات لازم را به آن ها منتقل کنیم حتی اگر خطایی صورت گرفته، باید از مردم پوزش و عذرخواهی کرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با بیان اینکه نکته بسیار مهم در مورد اعتمادسازی بین مردم، تقویت فرایند پاسخ گویی و شفافیت است، تصریح کرد: دنیای امروز در حال تغییر است و باید رو ش ها دائما عوض شوند. همواره حوزه خلاقیت و نوآوری در بحث روابط عمومی اهمیت داشته و شفافیت نیز وقتی اتفاق می افتد که همواره پاسخگو باشیم.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تولید محتوا توسط روابط عمومی ها، افزود: اگر روابط عمومی در جایی موفق شده، به علت حمایت مدیران بوده است. اگر مدیران، روابط عمومی را مشاور خود بداند و روابط عمومی هم قالبیت خود را به اثبات برساند، سازمان به شکل مطلوبی دیده می شود.
ببران تاکید کرد: عملکرد درست روابط عمومی ها می تواند وجهه سازمان را نشان دهد.
وی همچنین افزود: خدا را شاکریم که ریل گذاری برای عملکرد بهتر با خلاقیت بیشتر روابط عمومی ها برای دوره بعد از این دولت هم انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه باید همواره روابط عمومی های آب و برق برای بقیه روابط عمومی ها الگو باشند، گفت: روابط عمومی ها باید تامل مناسب تری را با صدا و سیما به ویژه بخاطر شرایط خاص تابستان امسال با صدا و سیما انجام دهند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو اضافه کرد: خوشبختانه براساس قالب بودجه 1400 و دستور اکید شورای امنیت ملی باید صدا و سیما در حوزه مقابله با تنش آبی، کمبود برق و انرژی به وزارت نیرو و نفت کمک کند تا ما نیز از این ظرفیت باید به نحو احسن استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: برای دو ماه پیش رو نیازمند یک پویش 360 درجه ای، یک همیت جمعی و بسیج عمومی هستیم تا در کنار تولیدات متنوع یک اطلاع رسانی دقیق و مستمر اتفاق افتد.
ببران تاکید کرد: نمی توانیم رویکرد روابط عمومی سنتی سابق را داشته باشیم و بایستی به سمت روابط عمومی نوین و الکترونیکی پیش برویم زیرا هر چقدر بیشتر از فناوری ها، نوآوری ها و نرم افزارها استفاده کنیم، اقدامات فوق العاده تر و بهتر دیده می شود و مخارج نیز کاهش می باید.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بسیج در شهرهای مختلف، گفت: باید از همه ظرفیت ها استفاده کرده و نیاز مخاطب را در طبقات مختلف جامعه در نظر گرفت. کودکان در تغییر فرهنگ خانواده ها موثر هستند، از این رو در تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش امضا شده، مقرر شده تا از طریق برنامه شاد، محتوای مختلف در این برنامه بارگذاری شود و از این طریق به طور ریشه ای رفتار و عادات خانواده ها را اصلاح کنیم.