به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، شرکت های تایر سازی حاضر در بازار سرمایه کشور از شرایط خوبی برخوردارند و سوددهی قابل قبولی دارند و سهاداران این شرکت ها همیشه از عملکرد آنها راضی هستند.
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان کشوردر خصوص چشم انداز صنعت تایر گفت: صنعت تایر سازی به لحاظ تولید در وضعیت بسیار خوبی است. در نیمه اول سال جاری کارخانه جدیدی راه اندازی شد که به طور دائم به ظرفیت آن افزوده می شود.
وی با اشاره به اینکه این کارخانه تایر های سواری هم تولید می کند، افزود: با توجه به راه اندازی این کارخانه جدید از امسال به بعد کشور دیگر نیازمند واردات تایر سواری نیست.
وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل این صنعت واردات است، گفت: زمانی فروش یک کالا متناسب با تولید افزایش پیدا می کند که واردات مهار شود اما متاسفانه امسال نسبت به سال گذشته واردات تایر به شدت افزایش یافته و از مبادی غیر قانونی وارد می شود.
تنها، اظهار داشت: تولید کنندگان تایر شدیدا به حجم واردات اعتراض دارند. زمانی که تولیدکننده داخلی قادر است که تایرهای سایزهای مصرفی یعنی پراید، پژوه و سمند را بیش از مقدار نیاز تولید کند، نیازی به واردات وجود ندارد.
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان با اشاره به اینکه برای اعتراض به واردات بی رویه تایر با مقامات مکاتبه کردیم،گفت: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی اجرا و اولویت به تولید داخل داده شود باید از صنعت داخلی حمایت کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 کارخانه تایرسازی در کشور فعال است و هیچ انحصاری در این صنعت وجود ندارد،گفت: در شرایط فعلی بازار این صنعت به قدر کافی رقابتی است و نیاز به واردات وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه کارگروه تایر کشور، امسال هیچ جلسه ای برگزار نکرده است، افزود: یکی از اعضای این کارگروه انجمن تایر سازان است، وارد کننده ها و مقامات دولتی نیز اعضای دیگر این انجمن هستند اما در سال جاری هیچ جلسه ای برگزار نشده تا تولیدکنندگان بتوانند مشکلات خود را مطرح کنند که ممکن است تغییر دولت مهمترین عامل آن باشد.
تنها، ادامه داد: آمار واردات در 4 ماه اول سال به طور میانگین از نظر وزنی 56 درصد افزایش داشته است. تولید هم بیش از 20 درصد افزایش داشته و این باعث شده که مقداری بازار مشوش بشود.
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان با اشاره به اینکه بیشتر واردات کشور از چین است، افزود: بسیاری از کشورهای تایر ساز جهان مثل ترکیه، روسیه و آمریکا عضو اصلی WTOهستند و برای واردات از چین تعرفه های ویژه جبرانی در حمایت از تولید داخل وضع کردند.
وی با بیان اینکه اینکه محصولات چینی هم کیفیت و هم قیمت نازلی دارند،گفت: این قیمت های نازل مصنوعی است در برخی موارد دیده شده که تایرهایی وارد می شود که با قیمت مواد تعادل می کند یعنی موادی که مصرف می کنند کمتر از قیمت تایر نیست و دمپ اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه روسیه و ترکیه 36 درصد تعرفه آنتی دامپینگ دارند، اظهار داشت: آمریکا در برخی سایزها تا 105 درصد برای واردات تایر از چین مجموع تعرفه گمرکی و جبرانی وضع کرده است. برزیل و هند هم تعرفه های بالایی برای واردات لاسیک دارند. به طور کلی تمام کشورهایی که خودشان تایر ساز هستند از صنعت خود در برابر واردات دفاع می کنند.
وی با تاکید بر اینکه تعرفه واردات تایر به ایران برای همه کشورها یکسان است، افزود: در کشور ما از چین، فرانسه یا مصر با یک تعرفه ثابت تایر وارد می شود که درست نیست.
تنها، با تاکید بر اینکه دو تایر ساز بزرگ منطقه خاورمیانه ترکیه و ایران هستند، گفت: این دو کشور رقیب هستند اما طبق پیمان تجارت ترجیحی که کشور ما با ترکیه منعقد کرده تایرهای ترکیه می توانند با 20 درصد تخفیف تعرفه ای وارد کشور شوند، در مقابل چنین امتیازی، برای صنعت تایر ایران در این پیمان قید نشده است و فضای رقابتی برابر نیست و چنین عواملی صنعت را تحت فشار قرار می دهد.
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان مشکل دیگر را مواد اولیه دانست و گفت:قیمت سیم به عنوان یکی از مواد اولیه های تایر سازی منطبق با قیمت های جهانی فولاد تغییر می کند اما در تایر مواد دیگری مثل دوده، پتروشیمی و پالایشی نیز مصرف می شوند که قیمت برخی از آنها در اختیار تولید کننده داخلی است.
وی با اشاره به اینکه سود و قیمت گذاری تامین کنندگان مواد اولیه تایر تحت کنترل قرار ندارد و این عادلانه نیست، افزود: اگر قرارباشد قیمت تایر به عنوان محصول نهایی کنترل شود باید تولید کنندگان مواد اولیه هم مشمول این نظارت باشند.
سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان در خاتمه با تاکید بر اینکه سهامداران شرکت های تایر سازی همیشه از روند این شرکت ها و سود دهی آنها راضی هستند، گفت: شرکت های تایر سازی حاضر در بازار سرمایه کشور از شرایط خوبی برخوردارند و سود دهی قابل قبولی دارند. سهاداران این شرکت ها همیشه از عملکرد آنها راضی هستند و از خرید سهام متضرر نخواهند شد.