به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، در پانل تخصصی بیمه، نمن الحسینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی بیمه مرکزی، ضمن ارائه تصویری از بازار بیمه کشور فرصت های پیش روی سرمایه گذاران خارجی را از جنبه مقرراتی مورد بررسی قرار داد. وی در ابتدا آماری در خصوص شرکت های فعال در داخل کشور و میزان حق بیمه تولیدی توسط این شرکت ها ارائه داد و گفت، بازار بیمه کشور متشکل از 30 شرکت بیمه است که از لحاظ دسته بندی 29 شرکت غیردولتی و یک شرکت دولتی (بیمه ایران) است که از میان آنها 26 شرکت به صورت مختلط (بیمه های زندگی و غیرزندگی) و 2 شرکت بیمه اتکایی و 2 شرکت بیمه متقابل p&I داریم که ریسک های خاصی را بیمه می کنند. تا پایان سال 94 حجم حق بیمه های تولیدی در بازار بیمه کشور 22000 میلیارد تومان با رشد اسمی ده درصدی در حق بیمه ها بوده است. وی افزود، بالغ بر 50میلیون فقره بیمه نامه در کشور صادر شده و رتبه ایران از لحاظ تولید حق بیمه در جهان 45 است و ایران حدود 2 دهم درصد از سهم جهانی را در اختیار دارد و تقریبا 2 درصد ضریب نفوذ دارد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی بیمه مرکزی، به قانون تاسیس و سرمایه اولیه تاسیس شرکت بیمه در کشور، طبق مصوبه هیات وزیران اشاره کرد و افزود، از لحاظ قوانین و مقررات اشکال متنوعی برای سرمایه گذاری خارجی در بازار بیمه کشور وجود دارد که شامل
1-مشارکت شرکت داخلی با خارجی است به نوعی که شرکت های بیمه داخلی می توانند سرمایه گذار خارجی داشته باشند و سرمایه گذاران خارجی می توانند تا 20درصد سهام موسسه بیمه خصوصی داخلی فعال را با مجوز بیمه مرکزی و تا 49درصد شرکت بیمه داخلی را با مجوز هیات وزیران در اختیار داشته باشند.
2- ایجاد دفتر ارتباطی یا contact office است و تاکنون چند مجوز هم صادر شده است.
3- تاسیس نمایندگی یا شعبه توسط شرکت های بیمه خارجی در ایران با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نیز یکی از راههای ورود شرکت های خارجی به ایران است.