پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 582433 تاریخ : 1400/03/24-13:51:00
,10028,
سردرگمی مردم با نسخه پیچی الکترونیک

آشفتگی مردم پس ازحذف دفترچه های کاغذی

سردرگمی مردم با نسخه پیچی الکترونیک

این اولین باری نیست که مسوولان حرفی می زنند و پای حرف شان نمی ایستند. بیش از 6 ماه از الکترونیکی شدن نسخه نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه های کاغذی می گذرد اما همچنان مردم سردر گم مسائل حل نشده آن هستند.

به گزارش بانک و صنعت، آذر ماه سال99 بود که «مصطفی سالاری»، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: «پروژه نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه های کاغذی یکی از مهم ترین اولویت های ما محسوب می شود و به صورت هفتگی روند پیشرفت این برنامه را بررسی می کنیم.» پس از آن، سامانه ای طراحی شد تا نسخه الکترونیکی در آن بارگذاری شوند. اما ظاهرا با گذشت چند ماه برخی از ایرادهای اولیه پابرجاست و مثلث پزشک، بیمار و داروخانه یا مراکز درمانی از آن رنج می برند.خبرنگار «صبح نو» برای مشاهده عینی این معضل به بیمارستان معیری تهران رفته است.

فرزندش روی دستش در حالی پر پر زدن است و با هزار و یک زحمت خودش را به بیمارستان می رساند. سراسیمه از در اورژانس وارد می شود. نگاهی به ازدحام جمعیت در اورژانس می اندازد. ولی بی اعتنا به شلوغی وارد می شود و در حالی که فرزندش از درد به خود می پیچد او را روی صندلی می نشاند و دنبال تشکیل پرونده از طرفی به طرف دیگر می دود.

در نهایت پذیرش اورژانس برگه رسید بارکدداری را به او می دهد و می گوید: «بروید صندوق.» با نگرانی از هزینه بالای درمان از آن طرف شهر به بیمارستان دولتی و طرف قرار آمده است ولی با این حال نگاهی به برگ پذیرش می اندازد تا مبلغ قابل پرداخت را پیدا کند که بررسی های چند دقیقه ای نتیجه بخش نیست. دست آخر دل به دریا می زند و به صندوق مراجعه می کند.متصدی صندوق نگاهی به برگه می اندازد و بدون نگاه کردن به مراجعه کننده می گوید: «یک میلیون تومان.» رنگ از رخسارش می پرد. با صدایی لرزان می گوید: «مگر بیمارستان طرف قرارداد بیمه نیست.» صندوق دار پاسخ می دهد: مگر بیمه داری؟» مرد می گوید: «بله! مطمئنم اعتبار دارد و تازه سیستم را چک کردم.» متصدی صندوق برگه صادر شده از پذیرش را به او پس می دهد و می گوید: برو پذیرش درستش کن وگرنه یک میلیون تومان پیش پرداخت است و هزینه ات چندبرابر این حرف ها می شود.»

مرد مستأصل خودش را به پذیرش می رساند. جلوی پذیرش شلوغ است. نگاهی همراه با نگرانی به فرزندش می اندازد و از استرس این پا و آن پا می کند که نوبتش شود. بدون تمرکز و بریده بریده با مسوول پذیرش صحبت می کند که بیمه ام اعتبار دارد چطور نرخ را آزاد حساب کرده است. متصدی پذیرش آهی از ته دل می کشد و می گوید: کارت ملی تان را بدهید تا چک کنم.»

چندبار شماره ملی فرد بیمه شده را وارد می کند اما دست آخر مسوول پذیرش می گوید: «سیستم خطا می دهد.» متصدی پذیرش وقتی چهره نگران مرد را می ببیند از وضعیت نابسامان آنلاین شدن نسخه ها شروع به اعتراض می کند و می گوید: «آقا نگران نباش. این مشکل اکثر مراجعه کننده هاست. مثلا سیستم را آنلاین کرده اند ولی برای نام نویسی افراد تحت تکفل باید به بیمه مراجعه کنید.»

متصدی که مرد باوجدانی است با تلفن همراهش کد ملی بیمه شده را استعلام می کند و می گوید: «بیمه ات اعتبار دارد. صبرکن الان برایت درستش می کنم. نگران نباش.» مرد حدود نیم ساعت در حالی که فرزندش را در آغوش گرفته است روی صندلی فلزی می نشیند. متصدی پذیرش بعد از راه انداختن کلی بیمار اورژانسی با چهره ای خندان مرد را صدا می کند و می گوید: «بیا درست شد. نیاز نیست به صندوق بروی.مستقیم پیش دکتر بروید.» انگار دنیا را به مرد داده اند. فرزندش را در آغوش می گیرد تا دکتر معاینه اش کند. این مراجعه کننده در گفت وگو با «صبح نو» درباره وضعیت نابسامان حذف شدن دفترچه بیمه می گوید: «خدا ازشان نگذرد. با این وضعیتی که برای بیمه درست کرده اند فقط دردسر درست کرده اند. تاکنون چندبار دکتر رفته ام که هربار آزاد حساب کرده اند. آقایان هیچ کاری برای مردم انجام نمی دهند و دیگر نمی دانند از چه طریقی مردم در فشار قرار دهند.»


همه معترض هستند

فرد دیگری لنگان لنگان به دنبال تشکیل پرونده پزشکی در اورژانس است. می گوید: «در مسیر محل کار بود که پایم لای در اتوبوس گیر کرده که دچار شکستگی شد. حالا آمده ام به بیمارستان کارت ملی ارائه داده ام که می گویند اعتبار ندارد. با محل کار تماس گرفتم و درباره واریز نکردن حق بیمه گلایه کردم که همکارانم لطف کردند در سیستم چک کردند. مشخص شد که شرکت هرماه مبلغ حق بیمه را پرداخت کرده است. اما گویا مشکلی در سیستم وجود دارد که باید پیگیری شود.» این بیمار که تمایلی به بیان نامش ندارد، می گوید: «وقتی با تلفن همراه استعلام می گیرم بیمه ام اعتبار دارد ولی از طریق سیستم اعتبار نمی دهد. چند ساعت درگیر این موضوع بودم که دست آخر مجبور شدم آزاد حساب کنم. درد امانم را بریده است. من نمی دانم وقتی بستر مناسبی برای کار نداریم چرا مسوولان ما اصرار به اجرای آن دارند.»پزشکان و داروسازان اما معتقدند که این طرح اگرچه می تواند مزایایی داشته باشد اما هنوز بستر مناسبی برای اجرای بهینه ندارد.

با اجرای این طرح قرار بود که پرداخت سهم بیمه به داروخانه آنلاین پرداخت شود که برخی از داروخانه 6تا 7 ماه است که دریافتی نداشته اند. اغلب داروخانه دارها می گویند این طرح تنها برای سازمان های بیمه گر صرفه جویی اقتصادی برای صدور دفترچه و کاهش کارکنان را به همراه داشته است. داروخانه جدا از پرداخت هزینه اینترنت مجبور هستند برای ثبت و استعلام نسخه ها یک نفر را استخدام کنند. این موضوع جدا از بالا بردن هزینه ها برای داروخانه دارها و معطلی بسیاری برای بیماران به همراه دارد.

قطعی و وصلی دائمی اینترنت و پیچیدگی سامانه ثبت نسخ یکی از دردسرهای اصلی پزشکان است. سرعت کم اینترنت و ثبت نشدن برخی نسخه ها در سامانه از دیگر مسائلی است که پزشکان و داروسازان با آن مواجه هستند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران