به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،محمود واعظی امروز (شنبه) در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این سامانه یک کار ملی و نقش مهمی در شفاف سازی و رسیدن به دموکراسی دارد، افزود: شفافیت لازمه دموکراسی است.
وی تاکید کرد: اگر قرار است دولتی مردمی بماند، باید پاسخگو باشد و این سامانه ابزاری برای پاسخگویی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات را فرآیندی از دموکراسی دانست و افزود: وظیفه دولت قراردادن اطلاعات بر روی سامانه و وظیفه مردم استفاده صحیح از این اطلاعات است.
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه سوء استفاده از اطلاعات محدودیت به دنبال خواهد داشت، گفت: مردم از این سامانه باید استفاده صحیح تری کنند.
واعظی به سه محدودیت در انتشار آزاد اطلاعات اشاره و بر لزوم رعایت حریم خصوصی در این امر تاکید کرد و گفت: انتشار اطلاعاتی که در فرایند تصمیم گیری های کلان کشور موثر هستند، جایز نیست.
به گزارش ایرنا، سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در دوم خرداد ماه امسال به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.
براساس ماده یک آییننامهی اجرایی ماده (8) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی میتواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبتنام در سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعهی حضوری به واحد اطلاعرسانی مؤسسهی درخواستشونده، تسلیم کند.
کاربر درخواست خود را از طریق فرم مربوطه که به تصویب کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رسیده است، تکمیل و ارسال میکند. دستگاهها 10 روز مهلت دارند اطلاعات مورد نظر شهروندان را بدهند و در صورتی که این زمان به تأخیر بیفتد، شهروندان در همین سامانه، شکایت خود را ثبت میکنند تا از طریق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیگیری شود. مطابق آییننامه اجرایی این قانون تمامی پاسخهای دستگاهها به شهروندان، همزمان در سایت نیز منتشر خواهد شد مگر این که حاوی اطلاعات شخصی باشد.
آمار رسمی، آییننامهها و ضوابط، اطلاعات قراردادها، آییننامههای مشارکت اشخاص در اجرای اختیارات سازمان، ساز و کارهای شکایت شهروندان از تصمیمات و اقدامات، اهداف، وظایف، سیاستها و خط مشی و ساختار، اختیارات و وظایف ماموران ارشد دستگاه، اسناد و مکاتبات اداری، روشها و مراحل ارائهی خدمات سیستم به جامعه، انواع اطلاعات نگهداری شده و آیین نامه دسترسی به آنها از جمله مواردی است که مردم میتوانند برای دسترسی آنها درخواست خود را ثبت کنند.