به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، بیشترین سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایهای به طرحهای فصل حمل و نقل معادل 7 هزار و 121 میلیارد تومان اختصاص دارد و جهتگیری اساسی برای اختصاص منابع به طرحهای این فصل، براساس اولولیت دادن به تأمین اعتبار طرحهای خاتمه سال 1398، طرحهای مصوب سفرهای مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، طرحهای مهم و اولویتدار شبکه حمل و نقل و طرحهای نگهداری بهینه زیر ساختهای حمل و نقل شامل طرح های نگهداری راه و راه آهن بوده و افزایش اعتبارات طرحهای یاد شده به شرح زیراست:
1-افزایش اعتبار طرحها و پروژههای قابل خاتمه در سال 1398 از دو هزار و 401 میلیارد ریال ابلاغی سال 1397 به سه هزار و 504 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1398
2- افزایش اعتبار طرح و پروژههای مربوط به سفرها در سال 1398 از شش هزار و 662 میلیارد ریال ابلاغی سال 1397 به ده هزار و 427 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1398
3- افزایش اعتبار طرحها و پروژههای مهم و اولویتدار شبکه حمل و نقل در سال 1398 از 11 هزار و 205 میلیارد ریال ابلاغی سال 1397 به 17 هزار و 832 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1398
4- افزایش اعتبار طرحها و پروژههای نگهداری بهینه زیرساختهای حمل و نقل در سال 1398 از 12 هزارمیلیارد ریال ابلاغی سال 1397 به 17 هزار و 206 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1398
با اجرای سیاست ها و تأمین اعتبارات بودجه در بخش حمل و نقل در سال 1398، احداث و بهره برداری از حداقل یکهزار کیلومتر انواع راه، احداث و بهره برداری از حداقل 332 کیلومتر راهآهن (خطوط جدید)، ارتقای وضعیت زیرساختهای موجود جادهای و ریلی با رویکرد جلوگیری از تخریب و اضمحلال زیرساختهای موجود، جذب سرمایهگذاری ومشارکت بخش غیر دولتی در کلیه شقوق حمل و نقل نظیر آزادراهها و همچنین تأمین ناوگان ریلی، هوایی و جادهای و صیانت از اشتغال موجود در بخش و توسعه آن محقق میشود.
همچنین اعتبارات مصوب طرحهای تملک داراییهای سرمایهای فصل حمل و نقل در پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1397 کل کشور برابر 56 هزار و 192 میلیارد ریال بوده که در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، با 11 درصد افزایش به 62 هزار و 446 میلیارد ریال افزایش یافته است.
با توجه به آنچه به صورت مستند عنوان شد، خبر منتشره با عنوان «کاهش اعتبارات حوزه حمل و نقل و ریلی»، مقرون به صحت نبوده و مستلزم اصلاح است.
شایان ذکر است که توزیع اعتبارات میان دستگاههای تابعه و طرحهای مختلف نیز با هدف بهبود اثربخشی استفاده از منابع اعتباری کشور و توجه به نیازها و قابلیت جذب، با نظر دستگاه اجرایی ذیربط توزیع شده است.