به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مسکن؛ طی سالهای گذشته، روش سنتی جست و جو و خرید خانه یعنی مراجعه حضوری به بنگاههای املاک تنها راه دستیابی و یافتن فایل مسکن مورد نظر بود. به این صورت که از یک سو فروشنده با مراجعه به بنگاه املاک محل، ملک خود را در لیست فروش املاک قرار می داد و از سوی دیگر متقاضیان خرید مسکن نیز برای یافتن ملک مورد نظر خود با مراجعه به همان بنگاههای املاک و ارائه مشخصات مدنظر، برای بازدید و نهایتا خرید خانه اقدام می کردند. اما طی چند سال اخیر، در کنار این روش، یک مسیر مجازی نیز برای جست و جوی املاک ایجاد شده است. استفاده از نرم افزارها و موتورهای جست و جوی املاک که به صورت مجازی امکان یافتن ملک برای خریداران مسکن را فراهم کرده است؛ دو مزیت اولیه را نصیب آنها می کند. مزیت نخست کاهش زمان جست و جو است. از آنجا که مراجعه حضوری به تک تک بنگا ههای املاک و هماهنگی با مالکان برای بازدید از ملک مورد نظر، زمان بر و نیاز به صرف وقت مناسب در طول روزهای هفته دارد، هر فرد متقاضی خرید خانه می تواند با صرف کمترین زمان جست و جوی خود را از طریق استارت آپها و نرم افزارهای فعال در این حوزه آغاز کند. به این ترتیب پیش از مراجعه حضوری به بنگاه های املاک، خریدار یک پیش فرض اولیه در خصوص فایل های فروش منطقه، میانگین قیمتی املاک قابل فروش و ... پیدا می کند. در نتیجه سرعت جست و جو برای فرد متقاضی بالا می رود. به طوری که فرد متقاضی حتی این امکان را دارد که در زمان های کوتاه در محل کار این جست و جو را انجام دهد. مزیت دوم، امکان جست و جوی همزمان در چند منطقه هم تراز را به خریدار می دهد. از آنجا که امکان مراجعه حضوری به چندین منطقه مورد علاقه خریدار به دلیل فاصله جغرافیایی در شهرهای بزرگ همچون تهران وجود ندارد، متقاضی خرید خانه میتواند در ابتدای جست و جوی خود، فایل املاک قرار گرفته در لیست فروش چند منطقه را ارزیابی و نهایتا یک منطقه را به عنوان منطقه مورد نظر برای خرید خانه انتخاب کند.
بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر دست کم 10 نرم افزار جست و جوی املاک در محدوده شهر تهران فعالیت دارند. بنابراین متقاضیان خرید مسکن با مراجعه به هر یک از این نرم افزارها، می توانند با انتخاب منطقه مورد نظر، جست و جو برای خرید خانه را آغاز کنند. این نرم افزارها، قیمت پیشنهادی و میانگین قیمت ملک در یک منطقه شهری را به خریدار ارائه می دهد. به این صورت که متقاضی با ورود به این موتورهای جست و جو و انتخاب منطقه مورد نظر، میتواند ارزیابی اولیه ای از محدوده قیمت های پیشنهادی در دستهبندیهای مختلف آپارتمانهای مسکونی(متراژ، عمربنا، تعداد اتاق، و...) را به دست آورد. یکی از نکات مورد توجه آنکه، برخی از این نرم افزارها به خریدار امکان ارزیابی دقیق از قیمت پیشنهادی ارائه شده از سوی مالک در خصوص ملک انتخابی را نسبت به میانگین قیمت منطقه ارائه می دهند. به این صورت که با ثبت قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی، به خریدار اعلام می کند که این قیمت نسبت به قیمت میانگین منطقه در سطح پائینتر یا بالاتر قرار دارد. در نتیجه خریدار در زمان مراجعه حضوری به بنگاههای املاک و مواجهه با فروشنده با آگاهی کامل از وضعیت قیمتی املاک در یک منطقه، می تواند به مسیر معامله و خرید ملک وارد شود و از پذیرش قیمتهای پیشنهادی بالاتر از قیمت میانگین منطقه خودداری کند.