پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 577879 تاریخ : 1400/01/27-11:26:56
,17,
زنجیر قیمت گذاری دستوری در پای تولید

زنجیر قیمت گذاری دستوری در پای تولید

در نشستی که فراکسیون تولید و فضای کسب و کار مجلس با نمایندگان اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف داشتند بر لزوم پایان قیمت گذاری دستوری تاکید شد. در این نشست فعالان بخش خصوصی بر این موضوع تاکید داشتند که دولت با قیمت گذاری دستوری تولیدکنندگان کشور را زمین گیر کرده است.

به گزارش بانک و صنعت، در ابتدای این نشست، سید احسان خاندوزی، رئیس فراکسیون تولید و فضای کسب و کار مجلس اظهار داشت: در این جلسه تلاش بر این است که مشکلات و موانع اصلی تولید و کسب و کار را بررسی کنیم و در جلسه بعدی با دعوت از نمایندگان دولت و بالاترین مقام های دستگاه های اجرایی کشور، مهم ترین موانع را بررسی و راهکار پیدا خواهیم کرد.

موانع رفع شود، دیگر نیازی به حمایت نیست

محمد رضا نجفی منش در این جلسه گفت: اگر قرار باشد همه موانع تولید را تک به تک حل کنیم 500 سال زمان نیاز است. از این رو باید به صورت ضربتی در این بخش عمل کنیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: با توجه به اینکه مجلس انقلابی بوده و مقام معظم رهبری نیز در رابطه با تقویت تولید، فرمان های مؤثری را صادر کرده اند، باید هر چه سریع تر در مورد رفع موانع اقدام شود؛ اگر موانع تولید رفع شود دیگر نیازی به حمایت از تولید هم نیست.

وی ادامه داد: طی این سال ها کارهای مطالعاتی زیادی در رابطه با موانع تولید انجام شده و فقط نیاز است که این موانع رفع شوند. چرا که در صورت عدم تقویت اقتصاد کشور همیشه زمینه برای اعمال تحریم و زور از سوی سایر کشورها فراهم خواهد بود.

نجفی منش تصریح کرد: طبق آمار وزارت صمت سال گذشته سه و نیم میلیارد دلار خودکفایی داشتیم. یعنی 3.5 میلیارد دلار نیاز ارزی کشور کاهش یافته است. از این رو نیاز است که برای امسال نیز چنین برنامه ای را پیاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات تأمین اجتماعی، بیان کرد: اگر شورای عالی تأمین اجتماعی بالای سر سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد، مشکلات تا حدی حل می شود اما تا زمانی که این سازمان به صورت کلی در دست دولت است، موانع بیشتر خواهد شد. در حال حاضر همه کاره تأمین اجتماعی وزیر کار محسوب می شود.

182 هزار ماده قانونی متناقض در کشور داریم

محمد باقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران نیز در این جلسه گفت: مجلس و دولت از مشکلات و موانع کسب و کارها بی خبر نیستند. در واقع انقدر که دستگاه ها مشکلات تولید را جمع آوری کرده اند، خود تولید کنندگان به آنها واقف نیستند. بنابراین چیزی به نام شناسایی موانع نداریم و تنها به حذف بوروکراسی قوانین و مقررات و تقویت اراده افراد و دستگاه ها برای حل مشکلات نیاز داریم.

وی افزود: بیش از 70 درصد مدیران ما برای سمتی که دارند نالایق بوده و یا به مسائل اهتمام ندارند.

مجتبایی تصریح کرد: اصلی ترین مشکل محیط کسب و کار کشور مربوط به بخش مالیات و تأمین اجتماعی می شود. این در حالی است که مدیران این دو حوزه بیشتر از هر کسی در رابطه با مشکلات تولید صحبت می کنند.

دبیر کل اتاق اصناف ایران بیان کرد: قوانین مخل یا باید برای اصلاح متوقف شوند و یا در حین اجرا اصلاح شوند. ما این مسائل را از روز اول در هیئت مقررات زدایی فریاد زدیم اما هنوز توجهی به آنها نشده است. 182 هزار ماده قانونی متناقض در کشور داریم که در تضاد با هم هستند. باید به مدت شش ماه، یک تیم پای کار بایستد و این قوانین را به صورت یکجا لغو کند.

تولید بخشنامه برای تولید بدون نظرخواهی از تشکل های تخصصی!

در ادامه حاجی پور معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران گفت: تولید بخشنامه و دستورالعمل در کشور ما بدون نظرخواهی از فعالان اقتصادی انجام می شود. از این رو همواره موانع زیادی را سر راه تولید ایجاد می کند. به عنوان مثال دولت اعلام کرده که تا زمان تعیین تکلیف بودجه، تجار ارز 4200 تومانی را مبنای کار خود قرار دهند. این در حالی است که پس از تعیین تکلیف این موضوع، فعالان اقتصادی باید مابه التفاوت با اعداد غیر قابل تصور بپردازند. اگر قرار است دولت یا مجلس هر کاری بکند باید از قبل اعلام و تکلیف را مشخص کند.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: به صورت کلی برای ابلاغ هر دستورالعمل یا بخشنامه باید نظر اعضای تشکل های تخصصی و یا اتاق ها اخذ شود و نمی توان بدون توجه به نظرات آن بخش، بخشنامه تولید کرد.

قیمت گذاری دستوری، تولیدکننده را از پای درآورده است

حاجی پور در انتقاد به قیمت گذاری دستوری کالاها، اظهار داشت: دیگر مشکل بخش تولید نرخ دستوری کالاهاست. ما این مسئله را در بخش فولاد مشاهده کردیم که چگونه سال گذشته تمام زنجیره فولاد در تلاش برای حل این معضل بودند.

وی افزود: همچنین در حوزه مرغ نیز شاهد این اتفاق بودیم به شکلی که تولید کننده به دولت اعلام می کرد که به دلیل هزینه های بالای تولید نمی تواند مرغ را با قیمت مدنظر دولت عرضه کند اما در دولت در پاسخ اعلام کرد که قصد واردات 50 هزار تن مرغ با ارز 4200 تومانی دارد.

وی تأکید کرد: فارغ از هر موضوعی، تولید کننده به دولت اعلام می کند که قیمت های تعیین شده از سوی دولت تناسبی با هزینه های تولید ندارد اما واکنشی که دولت نشان می دهد در حد جنگ است.

لزوم احیای شورای عالی تأمین اجتماعی

وی همچنین در مورد یکی از مشکلات اصلی حوزه کسب و کار بیان کرد: حدود یک سال است که درگیر بخشنامه تنقیه شده سری یازده تأمین اجتماعی مربوط به پیمانکاران هستیم. قرار بود این بخشنامه تنقیه و تلخیص شود اما بخشنامه ای صادر شد که حجمش بیشتر از بخشنامه قبلی بود.

حاجی پور با تأکید بر احیای شورای عالی تأمین اجتماعی تأکید کرد: احیای این شورا جزو حقوق حقه فعالین است؛ متأسفانه از سال 88 به بعد سازمان تأمین اجتماعی در اختیار وزیر کار قرار گرفته و موضوع سه جانبه گرایی زیر سوال رفته است.

کاهش 50 درصد از بیکاران با اصلاح قانون کار

محمودی نماینده اتاق تعاون ایران نیز در این نشست گفت: یکی از سوالاتی که باید پاسخ داده شود این است که اصول ایجاد سازمان تأمین اجتماعی چیست. پولی که تحت عنوان حسابرس بیمه ای واریز می شود تاکنون به حساب کدام کارگر منظور شده است؟ این پول ها کجا می رود؟

نماینده اتاق تعاون ایران افزود: حتی دو سه سال است که دیوان عدالت اداری نیز یا رد شکایت می کند و یا شکایات را به تعویق می اندازد آن هم به دلیل مراوداتی است که با سازمان تأمین اجتماعی پیدا کرده است.

وی افزود: قانون تأمین اجتماعی و قانون کار از اساس باید اصلاح شود. در صورت اصلاح قانون کار 50 درصد از تعداد بیکاران کشور کاهش می یابد. هیئت های حل اختلاف و تجدید نظر تأمین اجتماعی یکی از عجیب ترین نهادهای کشور است. بعد از آن هم هیئت حل اختلاف سازمان امور مالیاتی قرار دارد. رسماً مشخص نیست عدالت در این نهادها وجود دارد یا خیر.

محمودی تصریح کرد: به عنوان مثال از سال 98 و با حذف علی الارأس ممیز بدون در نظر گرفتن درآمد فرد و تنها با برآورد درآمد مشاغل مشابه اقدام به حسابرسی می کند. سازمان حل اختلاف باید از زیر نظر سازمان امور مالیاتی خارج شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 193
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران