پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 683083 تاریخ : 1403/04/09-18:50:07
,15,
رونمایی از مدل های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات

رونمایی از مدل های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات

مدل های زبانی فارسی توسعه یافته توسط همراه اول که با هوش مصنوعی قادر به تحلیل و یادگیری حجم زیادی از داده های متنی هستند، با حضور وزیر ارتباطات در الکامپ 1403، رونمایی شدند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، گروه MCINext همراه اول در نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی الکامپ 1403، تعدادی از مدل های زبانی توسعه یافته خود شامل سیلک (با 1.3میلیارد پارامتر)، آهوران (با 8 میلیارد پارامتر) و آوا (با 13 میلیارد پارامتر) را با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن اختصاصی همراه اول (سالن 35)، رونمایی کرد.

مدل های زبانی بزرگ (LLM)، سیستم های هوش مصنوعی هستند که با تحلیل و یادگیری از حجم زیادی از داده های متنی، قادر به تولید متن، ترجمه، پاسخ به سوالات و انجام وظایف مختلف زبانی هستند و در حال حاضر نیز با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول توسعه یافته اند.

مدل زبانی سیلک که از پایه (from scratch) با مجموعه دادگان فارسی در این شرکت آموزش داده شده است، با وجود تعداد پارامتر نسبتا کم، قابلیت زبانی خوبی را به نمایش می گذارد که با ادامه فرآیند آموزش در آینده، از لحاظ دانش نیز بهتر خواهد شد.

مدل آهوران بر پایه مدل چند زبانه Llama3 شرکت Meta و به صورت آموزش ادامه دار (continual pretraining) بر روی یک مجموعه دادگان فارسی توسعه داده شده است. با توجه به قابلیت های زیاد مدل پایه، ادامه آموزش، باعث تقویت تولید متن به زبان فارسی شده در حالیکه قابلیت های دیگر مدل تا حد زیادی حفظ شده است.

کاربردهای تجاری این مدل ها بسیار گسترده و نظیر تولید محتوای متنی خودکار، پشتیبانی مشتریان از طریق چت بات ها، تحلیل احساسات و نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی و ایجاد ابزارهای کمکی برای نویسندگان و مترجمان است. این مدل ها می توانند به شرکت ها در افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و بهبود تجربه مشتری کمک کنند.

مدل آوا به منظور پاسخگویی از داخل یک متن داده شده (context) و بر پایه مدل aya از شرکت cohere توسعه داده شده است.

بر خلاف دو مدل قبلی که جوابگوی سوالات کلی هستند، این مدل نیازمند ارایه اطلاعات اولیه برای پاسخگویی است (RAG) و تا حد امکان از ارائه اطلاعات استفاده شده در حین آموزش پرهیز می کند؛ استفاده اصلی این مدل در ربات های پاسخگوی خاص منظوره است.

علاوه بر آموزش این مدل ها، تلاش شده است تا به کمک روش های همترازسازی (RLHF و DPO) از تولید محتوای آسیب زا جلوگیری شود.

گروه MCINext همراه اول تلاش دارد تا در آینده نزدیک امکان استفاده عمومی از این مدل ها را نیز فراهم کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 199
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران