به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی بانک سامان، منصور مومنی مدیر روابط عمومی و صدای مشتریان بانک سامان در حاشیه بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات در گفتوگو با «زهره محسنی شاد» خبرنگار روزنامه «صمت»، با بیان اینکه منطق اولیه برگزاری نمایشگاهها در حوزههای مختلف، عرضه دستاوردهای جدید در آن حوزه و قرار دادن در معرض دید مخاطبان یا مشتریان است، به برپایی نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و گفت: درباره نمایشگاه مطبوعات و اهدافی که دنبال میکند چند موضوع وجود دارد، اینکه آیا صنعت خبر، روزنامهنگاری، خبرنگاری و...فقط محدود به روزنامهها و نشریات میشود یا دنیای روزنامهنگاری دارای ابعاد دیگری هم هست؟ آیا دستاوردهای جدید این صنعت یا عالم روزنامهنگاری در این نمایشگاه به شکل کامل عرضه میشود یا این نمایشگاه همچون بسیاری از نمایشگاههای دیگر که در کشور برگزار میشود هر سال خودش را تکرار میکند؟
مدیر روابط عمومی و صدای مشتریان بانک سامان تصریح کرد: به نظر من، نمایشگاه مطبوعات هر سال در حال تکرار است و خودش را تکرار میکند و این در شرایطی است که این رویداد برای روزنامهها، نشریات و روزنامهنگاران تنها مکانی است که میتوانند به شکل متحد، یکپارچه و یک شکل به جامعه دسترسی نزدیک داشته باشند و جامعه هم به این بخش دسترسی داشته باشد.
وی افزود: به نظر میرسد که در این فضا، بهرهبرداری هر دو طیف از یکدیگر، چه مردم در قبال روزنامهها و چه روزنامه در قبال جامعه، اندک باشد.
مومنی خاطرنشان کرد: از آنجا که طراحی این نمایشگاه، بر اساس نیازهای دنیای روزنامهنگاری نیست، این امر باعث شده برای دستیابی به نتیجه مطلوب، در این رویداد دچار مشکل شویم.
مدیر روابط عمومی بانک سامان به وضعیت نشریات کاغذی و روزنامهها با توجه به رشد فضای مجازی و انتشار اخبار بر بستر اینترنت اشاره کرد و گفت: دستاندرکاران دنیای روزنامهنگاری و ارتباطات، به طور اجتنابناپذیر باید خود را با شرایط روز و نیاز مشتریان و مخاطبان هماهنگ کنند.بهطور ویژه در حوزه رسانه، باید شرایط به گونهای باشد که اگر مخاطب و خوانندهای تمایل دارد کاغذ دستش بگیرد و از این طریق در جریان اخبار قرار گیرد، این امکان برایش فراهم باشد و اگر مخاطبی نیز دوست دارد با کلیک کردن، اخبار و رویدادها را رصد کند، بتواند به خواسته و تمایلش دست یابد.
وی تاکید کرد: اگر این شرایط فراهم یا هماهنگی انجام نشده است، به دلیل این است که منطق اقتصادیاش درست حرکت نمیکند.اگر این منطق در مسیر درست قرار گیرد، هر کدام از این بخشها میتوانند پاسخ نیازشان را بگیرند.
به گفته مومنی، برای دستیابی به اهداف موردنظر در این مسیر باید تلاش شود تا مناسبات آنطور که باید باشد، شکل بگیرد.نه آنطور که با توجه به شرایط باید تحمل کرد.
مدیر روابط عمومی بانک سامان به موضوع نوآوری و خلاقیت در عرصه مطبوعات اشاره کرد و گفت: نوآوری را میتوان در دو بخش ابزار دسترسی مردم به اطلاعات و در نوع اطلاعات و محتوا بررسی کرد. اینکه مردم از چه طریقی این مطالب در اختیارشان قرار گیرد و محتوای آن چه باشد، موضوع بسیار مهمی است.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد که تنوع مطبوعات و رسانهها در کشور ما بسیار زیاد است. به طوری که افراد و مخاطبان میتوانند با هر ذوق، سلیقه و نیازی به رسانه موردنظر خود دسترسی داشته باشند.
وی افزود: خوشبختانه جامعه روزنامهنگاری کشور از نظر استفاده از ابزارهای نو دچار کمبود و محدودیت نیست و توانسته از ابزارهای روز بهره بگیرد.
مومنی یادآور شد: در بخش تولید محتوا هم به نظر میرسد که با توجه به نیاز جامعه، در حد امکان خوب عمل شده است و رسانهها توانستهاند نیاز جامعه را با توجه به شرایط موجود پاسخ دهند.