به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پرداخت الکترونیک سامان، عباس میرزا نیری در مورد این خدمت تازه بانک سامان گفت: بانک مرکزی و شرکت شاپرک از سال 97 فعالیت نوینی را در حوزه خدمات پرداخت تحت عنوان پرداختیار به منظور ایجاد دسترسی سادهتر برای اتصال پذیرندگان به شبکه پرداخت کشور معرفی و به رسمیت شناختهاند.
به گفته او، بانک سامان از ابتدای تعریف فرایندهای پرداختیاری از ابتدای سال 97 در کنار شرکت شاپرک ضمن تهیه زیر ساختهای لازم و افتتاح حساب ویژه پرداختیاری، سرویسهای تسویه حساب پرداختیاران را در اختیار شاپرک قرار داده است.
مدیر بانکداری الکترونیک بانک سامان با این توضیحات ادامه داد: هم اکنون در حدود 60 شرکت پرداختیاری ضمن اخذ مجوزهای لازم، توسط شاپرک جهت افتتاح حساب پرداختیاری به بانک سامان معرفی شدهاند، که 36 شرکت پرداختیار تستهای فنی شاپرک را گذرانده و آماده ارائه خدمات پرداختیاری هستند که نام این شرکتها در سایت شاپرک موجود است.
بنابراین گزارش، یکی از سیاستهای بانک مرکزی در مورد فناوریهای مالی یا فینتکها ، قانونگذاری در زمینه فعالیت این شرکتهاست. فینتکها در 5 گروه: پرداختساز، پرداختیار، پرداختبان، حسابیار و ضابطهیار توسط بانک مرکزی دستهبندی و در ابتدا چارچوب فعالیت پرداختیاران مشخص شده است. پرداختیاران شخصیتهای حقوقی هستند که خدمات پرداخت را به صورتی جذابتر، سفارشیسازی شده و مشتریمحورتر عرضه میکنند. با توجه به تخصصی که این شرکتها در زمینه فناوری اطلاعات دارند میتوانند خدمات پرداخت را به صورتی ارائه دهند که انطباق بیشتری با نیازمندیهای مشتریان داشته باشد.
پیشتر این خدمات توسط درگاههای واسط به پذیرندگان خرد ارائه میشد، ولیکن درحال حاضر تمامی شرکتهایی که قصد ارائه خدمات پرداختیاری دارند باید ضمن عقد قرارداد با یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت (psp) نسبت به اخذ مجوز شاپرک اقدام کنند
این گزارش میافزاید: پرداختیاران میتوانند پس از اخذ معرفینامه از شاپرک، برای افتتاح حساب ویژه پرداختیاری به یکی از شعب بانک سامان مراجعه نمایند. طبق قوانین بانک مرکزی این حسابها به نام پرداختیار افتتاح میشوند ولیکن پرداختیار حق برداشت از آن را به شاپرک تفویض میکند. شرکت شاپرک توسط وبسرویسهای انتقال وجه، مبالغ را از حساب پرداختیار برداشت و با پذیرندگان تسویه میکند.