به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، محسن اعتماد مدیرکل راهآهن قم با اعلام این خبر گفت: برنامهریزیهای لازم برای این امر انجام شده و به محض راهاندازی خط زاهدان و میرجاوه، زائران پاکستانی میتوانند شهرهای مذهبی مشهد و قم و شیراز را زیارت کنند.
وی، راهاندازی قطار قم- کربلا را از جمله دیگر پیشنهادهای این اداره کل دانست و افزود: بررسیها نشان داده است که از راهاندازی این قطار استقبال میشود و قطارهای گردشگری نقش مؤثری در بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال در این استان دارند.
افزایش تعداد قطارهای حومهای؛ تا پایان سال
وی با یادآوری اینکه درحال حاضر 4رام قطار حومهای در رفت به تهران و 4رام قطار حومهای در برگشت به تهران درحال سیر است و در آخر هفته نیز 2رام به تعداد این قطار افزوده میشود گفت: تعداد این قطارها با افزایش اقبال مردمی، بیشترخواهد شد و در نظر داریم که تا پایان امسال، چنانچه ظرفیت این قطارها به بالای 80 تا 90 درصد برسد، این تعداد را به 10رام در روز افزایش دهیم.
مدیرکل راهآهن قم با اشاره به مکاتبات انجام شده با تولیت حرم معصومه (س) افزود: تلاش کردیم تا ساعت حرکت قطارها درحرم اعلام شود همچنین هماهنگیهایی نیز با مسجد جمکران و شهرداری، دانشگاه قم، صدا و سیما و اصحاب رسانه در این زمینه صورت گرفته است.
وی از آمادگی سرمایهگذار بخش خصوصی برای راهاندازی قطار حومهای قم- کاشان نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: مذاکرات دراینباره درجریان است.
اعتماد با اشاره به اینکه قطار قم- مشهد بالاترین ضریب اشغال روزانه را دارد افزود: روزانه 3 رام مسافری رفت و برگشت یعنی 6 رام در این مسیر درحال حرکت است و بنا داریم که تعداد آن را افزایش دهیم.
توسعه ایستگاه قم
مدیرکل راهآهن قم با یادآوری ورود و خروج روزانه 6 هزار نفر مسافر به ایستگاه قم گفت: به منظور بهبود خدمترسانی به مسافران این ایستگاه، طرح توسعه ایستگاه قم در دستور کار این اداره کل قرار دارد .
وی با بیان اینکه برای توسعه ایستگاه قم، بالغ بر 11 میلیون اعتبار مورد نیاز است افزود: نقشهها توسط مشاور طراحی شده و اداره کل خدمات ایستگاهی در حال رایزنی با ذیحساب طرح های عمرانی است تا این اعتبار تأمین شود.
وی با تأکید بر اینکه بعد از ایستگاه راهآهن تهران و مشهد، ایستگاه راهآهن قم سومین رتبه در جابجایی مسافر را به خود اختصاص داده است گفت: در سال 96 از مبدأ و مقصد قم به دیگر مناطق کشور، بالغ بر 983 هزار نفر مسافر در این اداره کل جابجا شده که این میزان مسافران عبوری را شامل نمیشود.
مدیریت بحران و طرح TOD
اعتماد همچنین با اشاره به اینکه قم به عنوان استان معین تهران در بخش پدافند غیرعامل شناخته شده است گفت: در بهمن ماه سال 96 که سرمای پیشبینی نشده و بارش برف، موجب بسته شدن اتوبان قم شد، 17 هزار نفر مسافر در عرض دو روز در ایستگاه قم جابه جا شدند که تجربه خوبی برای استفاده از این ایستگاه در مواقع بحران است.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل توسعه ایستگاه راهآهن قم نیز استفاده از این ایستگاه در مواقع بحران است، افزود: برای طراحی توسعه این ایستگاه از مشاور بینالمللی در شرکت «ارپ» فرانسه استفاده و ویژگی قرار داشتن ایستگاه قم در مرکز این شهر مورد توجه قرار گرفت.
اعتماد با بیان اینکه فاصله ایستگاه راهآهن قم تا حرم حضرت معصومه، بیش از هزار متر نیست اضافه کرد: چنین ویژگیهایی موجب شده تا موضوع پیادهسازی TOD در ایستگاه قم مطرح شود که در این راستا با شهرداری و مسئولان شهری در حال رایزنی و گفتگو هستیم.
مدیرکل راهآهن قم بایادآوری اینکه ایستگاه راهآهن قم میتواند به عنوان یک قطب حمل و نقلی در نظر گرفته شود، گفت: خطوط متروی قم تا نزدیکی ایستگاه راهآهن قم کشیده شده است و ما آمادگی کامل برای اجرای این امر را داریم و مسیرهای لازم برای این اتصال نیز بررسی و طراحی شده است.
وی درباره جانمایی برای ایجاد پارکینگ ایستگاه قم افزود: در راستای برنامه TOD با شهرداری مذاکراتی انجام و لکهنمایی برای سرمایهگذاری صورت گرفته که منتظر نتایج مذاکرات هستیم.
اعتماد با اشاره به اینکه ایستگاه قم در سال 1317 ساخته و قدمتی80ساله دارد، افزود: این ایستگاه در 15 مهرماه سال 96 ثبت ملی شده است.