به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از رادیو گفتگو، محمد اسلامی در مصاحبه با برنامه «رویداد» در خصوص الزامات توسعه خطوط ریلی اظهار داشت: ایران در چهارراه جهان واقع شده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده و هست.
وی افزود: به دلیل فشارهای سیاسی و عدم تکمیل زیر ساخت ها، نتوانستیم آنطور که باید از ظریف موجود استفاده کنیم.
اسلامی عضویت ایران در راه آهن کشورهای مشترک المنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا-آستارا و ترانزیت ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه ترانزیتی برشمرد و گفت: محور غربی کریدور شمال-جنوب به موازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیر راه اجلاس 5 جانبه در آنکارا با حضور رئیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط حمل و نقل در کشور دانست و افزود: محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینرهای چینی نیز به محور آنکارا از این مسیر تردد کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد: هم اینک ترانزیت ریلی از سوی چین از این ظرفیت استفاده می کند و کشورهای دیگری مشتاق به استفاده از این مسیر ریلی هستند.
مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند خط دوم ریلی است
وی گفت: وقتی ترانزیت تسهیل می شود، به همان میزان برای تجار فرصتی به دست می آید تا از این کسب و کارهای پیرامونی ترانزیت بهره مند شده و نقش بیشتری در صادرات غیر نفتی ایفا کنند.
اسلامی افزود: هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیر نفتی بیشتر شود، کمک به شکوفایی اقتصاد مولد است.
وزیر راه یادآور شد: سال گذشته کل ترانزیت حدود 10 میلیون تن بود؛ با کریدور جدید سالی 3 الی 4 میلیون تن بار جابه جا می شود و 40 درصد به پایه اولیه حمل و نقل ترانزیتی ایران افزوده می شود.
اسلامی گفت: هم اینک حلقه های مفقوده موجب ایجاد زنجیره ای ناقص از خطوط ریلی شده است و برخی مسیرها از جمله مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند خط دوم ریلی هستند.
وزیر راه افزود: در روزهای آینده محور میانه به بستان آباد با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود که مسیر را تا تبریز 4 ساعت کوتاه تر می کند.
وی گفت: سرمایه پیش بینی شده در یک برنامه 5 ساله حدود 15 هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن جذب شده است.