به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران، دکتر سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور یکی از مدیرانی است که اعتقاد زیادی به لزوم استفاده از ظرفیت باجههای روستائی پستبانک برای تامین رفاه و ایجاد اشتغال برای روستائیان دارد. دکتر جندقیان که تسلط علمی واضحی بر مباحث جدید مدیریت و توسعه دارد با روی باز پیشنهاد ما برای انجام مصاحبه و انعکاس برنامه هایشان در مجله پست بانک را پذیرفت و از اینکه فرصتی برای رساندن پیامش به دهیاران و مسئولان باجه های روستائی پست بانک فراهم شده ابراز خرسندی کرد. متن مصاحبه با دکتر جندقیان در ذیل میآید:
با تشکر از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید، همانطور که درجریان هستید درحال حاضر پست بانک ایران تنها بانکی است که با ایجاد 7000 باجه بانکی بطور مستقیم در روستاها حضور دارد و خدمات بانکی را درمناطق دورافتاده ارائه می دهد. بنا به ارتباط نزدیک این بانک با مردم روستا و دهیاران کشور، لطفاً اهمیت کار دهیاران و نقش آنها در توسعه روستاها را تبیین فرمایید.
با تشکر از حمایتها و همکاری های همیشگی پست بانک با مجموعه معاونت دهیاریها و دهیاران کشور، تفکر حاکم بر این معاونت یک رویکرد توسعه محور است، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودهاند که توسعه یعنی تعالی شأن انسان. به نظر بنده اگر این جمله بعنوان اسم تمام سال ها انتخاب شود و موضوعهائی مثل اقتصاد مقاومتی و ... بعنوان زیرمجموعه آن اعلام شود و تمام سازمانها مبانای کارشان تحقق این تعریف رسا از توسعه باشد بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد، زیرا در هر جامعه ای که شاخص کرامت انسانی بالاتر باشد به توسعه نزدیک تر است. کرامت به معنی مشارکت انسان ها در تعیین سرنوشت خودشان است که این موضوع محور برنامه ریزی مدیریت روستا ها بوده است. ما درحال حاضر حدود 62 هزار واحد سکونتگاهی روستایی داریم که از این تعداد بیش از 38 هزار واحد بالای 20 خانوار دارند که بنا به تعریف استاندارد ما روستا نامیده می شوند. در این روستاها 119 هزار و 200نفر اعضای شورا داریم و برای 36 هزار و 800 روستا مجوز دهیاری صادر شده است. به عبارتی 20 میلیون و 700 نفر روستائی کشور تحت پوشش مدیریت دهیاران هستند.
در کشور طی 100 سال گذشته 4 نظام مدیریت روستایی داشته ایم، در ابتدا مدیریت روستا دست مالکان زمینها بوده، سپس کدخدا، انجمن ده و دهبان روستا را مدیریت کرده و در نهایت یک نظام کاملاً مردم سالارانه مبتنی بر رأی مردم شکل گرفته که براساس آن مردم شوراها را انتخاب می کنند و شورا نیز دهیار را انتخاب میکند. این روش به معانی حقیقی ارتقاء کرامت انسانی در روستا بوده و در هیچ جا نهاد مدیریتی به این تعداد نداریم که مستقیماً توسط مردم انتخاب شده باشند.
* نقش پستبانکایران در توسعه روستاها و نحوه همکاری با دهیاری ها را چگونه ارزیابی میکنید؟
موقعیت و جایگاه بنده اقتضا میکند که شفاف و صادقانه حرف بزنم و قضاوتم در مورد مسائل خالی از تعریف بیجا و بر اساس نظر کارشناسی و ادراکم از وضعیت روستاهاست. واقعیت این است که همکاری پست بانک ایران با دهیاران برای تسهیل فرایند تسهیلات و ضمانت نامه ها و قبول حسابهای دهیاری ها بعنوان پشتوانه تسهیلات آنان جای تقدیر و تشکر دارد و این تعامل سرآغاز ایجاد یک سرمایه اجتماعی بود. به نظرم ارزش سرمایه اجتماعی ایجاد شده بیشتر از ارزش مالی این همکاری بود. زیرا موجب ایجاد ارتباط بین مسئولان و روستاییان و ایجاد اعتماد متقابل آنان شد. اگر از من سوال شود که بیشترین تعامل شما با کدام دستگاهها بوده، سه دستگاه را معرفی میکنم که معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، پست بانک ایران و مجموعه وزارت کشور است. ما برای توسعه روستاها بیش از اینکه نیازمالی داشته باشیم نیاز به این داریم که بدانیم روستاها در اقتصاد ملی و تولید ناخالص ملی چقدر نقش دارند. آمار نشان میدهد درحال حاضر 20 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت پویا و فعال روستائی که ما آنها را با معیشت کشاورزی میشناسیم و نقش بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی حدود 10 درصد است. روستاها در وضعیت فعلی کمتر از 4 درصد در تولید ناخالص ملی نقش دارند و این موضوع نگرانکننده است. زیرا همین آمار هم به دلایلی واقعی نیست به عبارتی علاوه بر اینکه بخش مهمی از محصولات کشاورزی درحاشیه شهرهای بزرگ تولید میشود که روستایی نیستند از طرفی هم نفت را با دلار آزاد محاسبه میکنیم و کشاورزی را با دلار دولتی که صحت آمار را خدشه دار میکند. ما برای اینکه سهم روستاها در تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم باید دو کار انجام دهیم: اول تأمین منابع مالی و دوم خلق اندیشه و افزایش دانش. افزایش دانش را برخی سازمانهای دیگر میتوانند انجام دهند اما برای تأمین مالی بانک به عنوان یک نهاد پولی و مالی نقش محوری دارد و میتواند با ارائه تسهیلات هوشمندانه زمینه تقویت تولید داخلی و ایجاد اشتغال را فراهم کند. نقش مهم پست بانک در توسعه روستا موضوعی است که طی زمان مسئولیتم به عنوان معاون دهیاری های سازمان با تمام وجود حس کردم. عملکرد این بانک و همراهی مدیران ارشد بانک با سیاست های این معاونت برای توسعه روستاها بسیار شایسته تقدیر است. بطوریکه فقط در بخش تسیهلات دهیاریها که برای سال گذشته 103 میلیارد تومان برای دهیاریها تصویب کرده بودیم با پرداخت 20 درصد مصوبات توانستیم 1500 شغل ایجاد کنیم.
* مدیرانی که در حوزه روستایی فعالیت دارند معمولاً از محبوبیت خاصی برخوردارند و خاطرات خوبی از دوران خدمت خودشان دارند. جنابعالی از اینکه در این حوزه خدمت میکنید چه حسی دارید؟
ما در معاونت دهیاریها با حدود 28 سازمان که در حوزه روستایی فعال هستند همکاری داریم. همه این سازمانها برای کمک به توسعه روستاها حسن نیت دارند و تلاش میکنند. اما تعدد این سازمانها مانند نقش چندمادری برای کودک است که باعث سردرگمی و تداخل وظایف میشود و اجرای برنامه ها را با مشکل مواجه میکند. برای رفع این مشکل باید وظایف هریک از سازمانها بطور دقیق روشن شود تا معاونت دهیاری و دهیاران در برنامه ریزیهای خود دچار مشکل نشوند. شما در نظر بگیرید که در شهرها درکنار شهرداری شرکتهای برق، آب، گاز و .... فغالیت دارند که هرکدام کار خودشان را انجام میدهند ولی در روستا هیچکدام از این سازمانهای متناظر نیست و شخص دهیار مسئول است و مردم از دهیار مطالبه میکنند. به عبارتی دهیاران نقش شهردار را دارند و به مراتب قویتر. در ماده 10 اساسنامه سازمان دهیاری ها و ماده 68 قانون شوراها حدود 50 وظیفه برای دهیاران درنظر گرفته شده که برای انجام این وظایف تمام سازمانهای مرتبط باید با دهیاران همکاری کنند و شرایطی فراهم کنند که پیامهای توسعهای صرفاً از طریق دهیاران منعکس شود و یک نفر در روستا حرف اول و آخر را بزند. دهیاران همیشه بنا به موقعیت شغلی شان مورد بی مهری سازمانهای مختلف قرار میگیرند به همین خاطر من همیشه دفترم به روی دهیاران باز است تا دهیاران هنگام مراجعه به سازمانها احساس حرمت کنند. بنده همیشه به دهیاران توصیه میکنم که همواره مطالبهگر باشند اما آبرومندانه و محترمانه.
* برای گسترش تعاملات و بهبود کیفیت خدمات پست بانک ایران چه پیشنهاداتی دارید؟
تسهیل در پرداخت تسهیلات اشتغالزا به روستاییان، تخصیص منابع مالی روستائیان به توسعه روستا، افزایش تعداد درگاههای الکترونیک در روستاها مانند دستگاههای خودپرداز و کارتخوان و .... و کمک به توسعه و تقویت کارگاههای کوچک خانگی مسائل مورد انتظار ما از همکاران پست بانک ایران است.
* در آخر اگر صحبتی با همکاران ما در باجههای بانکی روستائی دارید لطفاً بیان کنید؟
خدمت به روستائیان توفیقی است که خداوند نصیب برخی بندگانش میکند، من هر وقت مشکلی در زندگیم داشتهام از خداوند خواستهام که اگر کارم مورد رضایت اوست مشکلم را برطرف کند و همیشه هم لطف خدا شامل حالم بوده و مشکلات برطرف شده است. هرکس در حوزه خدمت به روستاییان کار میکند باید قدردان این نعمت باشد.