به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمود واعظی در حالی راهاندازی دولت الکترونیک، دولت همراه و دولت هوشمند را از جمله سیاستهای وزارتخانه متبوعش اعلام و تاکید کرده نسل چهارم و پنجم و اینترنت اشیاء را هدفگذاری کردهایم که این روزها دنیا به سمت اینترنت اشیا (IOT) پیش رفته و پیشبینی میشود که در سال 2020 حدود 50 میلیارد شیء و انسان به اینترنت متصل شوند.
در پی این اتفاق، تمامی فعالیتهای اقتصادی و تجاری در کشورها و از جمله ایران تحت تاثیر قرار میگیرد. درآمد حاصل از خدمات ابری در کشورهای مختلف در سال گذشته 106 میلیارد دلار عنوان شده و به تاکید مسوولان اگر شرکتها در ایران هم وارد ارائه خدمات ابری شوند، هم کسب و کار رونق میگیرد و هم هزینه تمام شده خدمات کاهش مییابد.
در این راستا در سه سال گذشته یکی از اولویتهای دولت بحث دولت الکترونیک بود که به گفته مسوولان وزارت ارتباطات باید بیش از 1700 خدمت احصاء و الکترونیکی میشد که این امر نیازمند همکاری با همه وزارتخانهها و دستگاهها بود. براین اساس 14 خوشه تعیین شده که کارهای سختافزاری و نرمافزاری مروبط به انجام شد و بنا بر اعلام تا اواخر سال گذشته حدود 95 درصد کار انجام شد تا فاز اول دولت الکترونیک به بهرهبرداری برسد. همچنین در این راستا فازهای مختلف شبکه ملی اطلاعات به صورت فاز به فاز در حال تکمیل و بهرهبرداری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره با بیان اینکه در حال حاضر تمامی خانهها به فیبر متصل شدهاند، گفته بود معمولا در دنیا اینکه بخواهند سیم مسی را به فیبر تبدیل کنند، سرمایهگذاری بسیار زیادی میخواهد؛ یکی از راههایی که مردم بتوانند از اینترنت در بستر شبکه اطلاعات با سرعت بالا و کیفیت خوب استفاده کنند، از طریق اینترنت بیسیم است که کاری که در چهار شهر تهران، کرج، مشهد و کیش انجام شد.
وی از رسیدن پرسرعتترین اینترنت بیسیم و نسل چهار که TD-LTE نام دارد، به 11 شهر تا پایان سال 95 خبر داده و گفته بود: شرکتهای دیگری هستند که وارد این بازار شدند. همچنین مرکز داده یا دیتاسنتر از دیگر موضوعات مهم است و با توجه به اینکه در کشور تولید محتوا و خدمات و اپلیکیشننویسی گسترش پیدا کرده، نیازمند دیتاسنترهای بزرگتری هستیم که در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم و خوشحالیم که مبین نت وارد بخش دیتاسنتر شده است.
اما با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از فعالیتها برروی گوشی تلفن همراه انجام میشود، بنابراین باید زمینهای فراهم شود که مشترکان در هر زمان و مکانی بتوانند به وسیله گوشی تلفن همراه با سرعت از خدمات دولت الکترونیک استفاده کرده و کارشان را با سرعت انجام دهند.
در حال حاضر نقش تلفن همراه دیگر محدود به خدمات صوت و پیامک نیست و اپراتورهای تلفن همراه نیز باید با همکاری شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارزش افزوده، زمینهای را فراهم کنند تا با ارائه خدمات مختلف به مردم مشکلات کشور در حوزه خدمترسانی حل شود. این امیدواری وجود دارد که با تغییر رویکرد در داخل کشور به حوزه ICT به عنوان زمینهساز بسترهای گسترده رونق کسب و کار و اشتغال توجه شود.