به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، یکی از تحلیلگران بازار سرمایه علت این رشد منفی را افزایش نرخ دلار اتاق مبادلات دانست و اظهار داشت: از آنجا که خودروسازان مصرف کننده ارز هستند ، افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر این صنعت دارد و از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو منوط به اجازه دولت است و مجموع این عوامل باعث شده است که بازار اینگونه رقم بخورد و سود آوری صنعت خودرو منفی شود.
مهدی طحانی افزود: هزینه های مالی خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو افزایش یافته است ولی قیمت فروش نمی تواند به اندازه هزینه های تمام شده خودروسازان افزایش یابد لذا قیمت فروش نمی تواند جوابگوی هزینه های خودروسازان باشد و در مجموع این عوامل در سایه تحریم ها باعث شده است که سهام شرکت های خودرویی منفی باشد.
وی در خصوص آینده سهام شرکت های خودرویی خاطر نشان کرد: آینده سهام شرکت های خودرویی خیلی بستگی به این دارد که آیا به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داده می شود یا خیر؟ یک بار در سال 91 به خودروسازان اجازه این کار داده شد و خودروسازان برای از بین بردن حاشیه بازار قیمت خودروها را افزایش دادند که برای خودروسازان خوب بود و موجب افزایش سودآوری آنها شد لذا تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد خیلی نمی توان به صنعت خودرو از نظر سود آوری اعتقاد داشت.
طحانی تصریح کرد : البته ارزش جایگزینی صنایع خودرو افزایش یافته است اما از نظر سود آوری که ملاک تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار سرمایه است صنعت خودرو می تواند تحت فشار قرار گیرد.