به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در “برنامه زنده صبح با خبر” شبکه خبر درباره توافقنامه بین المللی چابهار؛ توسعه تجاری و بازرگانی منطقه، با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش از این نیز شاهد ترانزیت محموله هایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط 10 کشتی بزرگ حدود 120 هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار ،به افغانستان ترانزیت شده است.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه چهار بندر کوچین ، کاندلا ، ماندرا و جواهر نعل نهرو به عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب شده اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به عنوان نقاط گمرکی تعیین شده اند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقت نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور، اذعان داشت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند ، به صورت محدود وجود دارد. این در حالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به واسطه برخورداری از کوتاه ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان ، موقعیت ممتازی و برجسته ای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.
به گفته حسن زاده ، کشور هندوستان بر اساس آمار و ارقام حدود 15 میلیون تن با کشور روسیه و کشور های CIS تجارت دارد که انتظار می رود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بار گیری شود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح " کالا های صادرات و وارداتی استان های شرق و شمال شرقی "، " کالاهای ترانزیتی " و " کالا های ترانشیپی " تعریف شده است.
وی در ادامه از رشد 51 درصدی عملیات بندری ، افزایش 15 درصدی سایز کشتی های ورودی ، رشد 57 درصدی کانتینری و افزایش 60 درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی 9 ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد.
وی با بیان اینکه موافقت نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می شود، گفت: هدف این موافقت نامه ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار ، کاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل جابه جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل و نقل بین المللی در گام اول است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اولین نشست راهکار های عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار که هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای ایران، هند و افغانستان برگزار شد، تاکید کرد: "تعیین کریدور های حمل و نقلی" و "توافق بر سر پروتکل های اجرایی در حوزه های گمرکی ، جاده ای و بندری" مهم ترین دستاور های نشست سه جانبه بود.
حسن زاده همچنین از برگزاری همایش روز چابهار در 7 اسفند امسال با حضور صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، تجار و فورواردر ها و با هدف معرفی هرچه بهتر توانمندی ها و پتانسیل و ظرفیت های بندر چابهار خبر داد.