به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران ، مشتریان شبکه بانکی برای دریافت تسهیلات همواره با مسئله تأمین تضامین روبه رو هستند. در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، اعتبارسنجی مشتریان ملاک اصلی پرداخت تسهیلات است، در ایران محوریت با وثایقی است که مشتری به بانک ارائه می کند. همین موضوع باعث شده بسیاری از مشتریان بانکی برای دریافت تسهیلات به مشکل بر بخورند.
خبرآنلاین در این رابطه با دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران گفت وگو کرده است. وی ضمن تأیید چالش های موجود در این رابطه، تصریح کرد: اهمیت مسئله به اندازه ای است که واکنش مقامات ارشد اقتصادی کشور را نیز در پی داشته است. پیش از این دکتر خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه با مدیران عامل بانک ها بر ضرورت تغییر نظام تسهیلات دهی از نظام وثیقه سپاری به اعتبارسنجی مشتریان تأکید کرده و گفتند که به وسیله نظام اعتبارسنجی بسیاری افراد با اتکا به اعتبار خودشان می توانند به تسهیلات دسترسی پیدا کنند و این موضوع جزو پرتکرارترین و فراوان ترین انتقادات مردم بوده است.
اکبری در ادامه اظهار کرد: همچنین دکتر صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز مدتی قبل ضمن تأکید بر تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی کشور، از جایگزینی اعتبارسنجی و توجه به رتبه اعتباری مشتریان در اعطای تسهیلات خرد به جای وثیقه محوری کنونی در نظام بانکی کشور خبر داد. به نظرم این موضوع بسیار مهمی است و قطعاً می تواند باعث افزایش دسترسی مردم به تسهیلات بانکی شود و شرایط دریافت تسهیلات را برای مشتریان خوش حساب نظام بانکی آسان تر کند.
مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: خوشبختانه این بانک که در حوزه ارائه خدمات نوین بانکی همواره پیشگام بوده و بسیاری از این خدمات را برای نخستین بار ارائه کرده، در این مورد نیز موفق عمل کرده است. تنها در 6ماهه نخست سال جاری بیش از 3300 فقره تسهیلات از سوی این بانک پرداخت شده که از طریق همراه بانک «مهریران» درخواست شده است. گفتنی است از این میزان بیش از 1300 فقره بدون ضامن بوده است.
اکبری توضیحاتی را درباره این نوع تسهیلات ارائه و اظهار کرد: 99 درصد مشتریان بانک مهر ایران خوش حساب هستند و تنها یک درصد آن ها اقساط را به موقع پرداخت نمی کنند. ما پایین ترین نرخ مطالبات به مصارف را در شبکه بانکی به دست آورده و بهترین عملکرد را در این حوزه داریم. در 5 سال اخیر نرخ مطالبات به مصارف بانک مهر ایران حدود یک درصد و حتی کمتر از یک درصد بوده که این نسبت هم در کشور هم در سطح بانک های بین المللی کم نظیر است. با توجه به این موضوع، به این نتیجه رسیدیم که نباید همه مشتریان را به یک چشم نگاه کنیم.
وی درباره پرداخت تسهیلات بدون ضامن اظهار کرد: با طبقه بندی مشتریان خود، برای آن دسته از مشتریان خوش حساب، مدل پرداخت تسهیلات بدون ضامن را تعریف کرده ایم. به این ترتیب مراجعه به شعبه نیز حذف می شود و در بستر الکترونیکی، پرداخت تسهیلات بدون ضامن صورت می گیرد و ضامن در حقیقت تبدیل به یک برگه چک می شود.
اکبری درباره شرایط برخورداری از تسهیلات بدون ضامن گفت: شرط برخورداری، خوش حسابی مشتری و امتیاز حساب اوست. در حقیقت مشتری باید شرایط دریافت وام را داشته باشد و وام به وی تعلق گیرد. سپس باید از نظر وضعیت اعتباری، مشتری کم ریسکی تلقی شود تا بتوانیم صرفاً با اتکا به یک برگه چک و بدون نیاز به هیچ ضمانت اضافه ای، به وی تسهیلات پرداخت کنیم.
مدیرعامل بانک مهر ایران در انتها گفت: بانک مهر ایران امیدوار است با آسان تر کردن شرایط پرداخت تسهیلات، گام مؤثری برای افزایش بهره مندی مردم از تسهیلات قرض الحسنه برداشته باشد.