پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 693930 تاریخ : 1403/07/08-17:26:42
,10036,2,
در گفت و گو با علی رضا گچ پز زاده مطرح شد:   شکل گیری سطح جدیدی از خدمات ارزی در بانک ملی ایران

در گفت و گو با علی رضا گچ پز زاده مطرح شد: شکل گیری سطح جدیدی از خدمات ارزی در بانک ملی ایران

نگاهی به عملکرد بانک ملی ایران در دوران مدیریتی جدید خود، نشان می دهد این بانک تمام توان و ظرفیت حداکثری خود را در بخش ارز و ریال به کارگرفته تا با ارائه خدمات مطلوب خود مبتنی برسامانه ها و فناوری های مدرن و نوین، رضایت مشتریان را رقم بزند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، بی گمان هرآنچه امروز به عنوان موفقیت در کارنامه بانک ملی ایران ثبت شده؛ مرهون راهبردهای مناسب، برنامه ریزهای مدون و صحیح، هدف گذاری دقیق و تلاش بی وقفه و بی دریغ مدیران کارآمد و باتجربه وکارکنان توانگر در واحد ها و شعب این مجموعه است. نقش و جایگاه شعب ارزی در ارائه خدمات بانکی و رشد اقتصادی کشور با اهمیت است و وجود این شعب بازوی توانمند بانک برای انجام عملیات بانکی و کسب موفقیت و سودآوری است. گفت وگویی با علی رضا گچ پز زاده، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل شعب بانک ملی ایران داشتیم که وی به تشریح برنامه های بخش ارزی بانک در راستای خلق و تکمیل زنجیره ارزش در بانک پرداخت. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

به عنوان نخستین سوال بفرمایید، در سبد جامع خدمات ارزی ( بازرگانی و غیربازرگانی) بانک ملی چه خدماتی ارائه می شود؟

سبد جامع خدمات ارزی بانک یک مزیت رقابتی استراتژیک است . با توجه به توانمندی و ظرفیت های خوب نیروهای متخصص، شبکه ارزی بانک در حال گسترش و توسعه است. اما با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های خوب حوزه ارزی، بیشتر از وضعیت موجود انتظار است. در سال های قبل به دلیل محدودیت ها و وجود تحریم های ظالمانه غرب، قوانین و مقررات پیچیده داخلی و بالادستی و عدم به روزرسانی دانش ارزی در بانک نسبت به رقبا در شبکه بانکی به قدر کافی رشد نیافته است. اما این موضوعات باعث نشده که ارائه خدمات به مشتریان ارزی همانند تجار و بازرگانان با کندی صورت بگیرد. در حوزه ارز بازرگانی حرف نخست اعتماد است که زمینه جذب مشتریان بزرگ را فراهم می کند. این بخش به دلیل گردش بزرگ مالی و اخذ کارمزدهایی که دارد بخش قابل توجه و پرسودی است. طی 16 ماه اخیر رشد درآمدهای کارمزدی بانک در بخش بازرگانی رشد یافته است، یعنی به عبارت دیگر نسبت به مدت مشابه رشد کارمزدهای ارزی بازرگانی بانک دو برابر شده است. در صرافی ملی ما توانستیم یک رکورد خوبی را با صدور شش هزار و 500 حواله در سال بزنیم که بنا داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری این بخش را بیش از پیش با کمک نیروهای متخصص ارزی بانک فعال تر کنیم. در بخش ارز غیربازرگانی نیز بانک به دلیل این که یک موسسه حاکمیتی است و انتظارات مختلفی از این بانک هست کارنامه قابل قبولی دارد به گونه ای که بیش از 70 درصد از سهم عملیات ارز غیربازرگانی و خدماتی شبکه بانکی کشور نظیر توزیع و فروش ارز اربعین، حجاج، مسافرتی، کنسولی، اعزام ورزشکاران به مسابقات بین المللی، درمانی، دانشجویی، هواپیمایی و غیره را برعهده دارد و همواره توانسته با برنامه ریزی های دقیق، هماهنگی های منسجم و بکارگیری حداکثر توان خود و بسیج امکانات در کنار دولت و آحاد جامعه باشد و دستاوردهای خوبی را رقم بزند. مصداق بارز آن در سال گذشته این بوده است که بدون هیچ مشکلی توانستیم با کمک همکاران، ارز اربعین را از طریق غیر حضوری و سامانه بله به دست تمامی زائران و متقاضیان برسانیم و یا حتی به بانک هایی که درخواست دریافت ارز اربعین داشتند ارز ارسال کردیم که این اقدامات و فعالیت ها در شعب ارزی موجب رضایتمندی مقامات ارشد کشور و زائران شد و بی شک بانک در سال های آینده و در بلند مدت با توجه به تلاش های کارکنان ارزی ثمره آن را خواهد دید. ما هم اکنون ارائه خدمات در حوزه ارز بازگانی را به صورت حضوری در شعب و خدمات ارز غیربازرگانی را به صورت کاملا غیرحضوری در سامانه بله انجام می دهیم.

در سال گذشته بخش ارزی بانک در راستای نیل به اهداف، تحول و ادامه مسیر رو به پیشرفت خود چه برنامه های محوری مهم و سیاست های منسجم و مدونی را برای رشد منابع و حجم عملیات به مرحله اجرا رسانده است و در سال جاری چه برنامه هایی در مرحله اجرا دارد؟

سیاست ارزی بانک ملی ایران بر محور تامین مالی ارزی در کنار کمک به تنظیم بازار با استفاده از سازوکارها و ایجاد ساختارهای مناسب است. در سال گذشته بخش ارزی بانک توانست با تدابیر و تمهیدات خود معاملات حواله توسط صرافی ملی را 86 درصد افزایش دهد، 12 شعبه صرافی ملی را راه اندازی کند، رشد بیش از 17 درصدی نسبت به سال 1401 بابت کارمزد صدور و تمدید ضمانت نامه های ارزی کسب کند. اولین ضمانت نامه براساس تضمین متقابل بانک VTB روسیه را صادر کند، کارمزد های معوق را وصول کند و سود خوبی از شرکت های راهبری را بدست آورد. همچنین در سال جاری در گام نخست با تکیه بر تجربه و دانش کارکنان ارزی؛ بازاریابی، مذاکره و گسترش تعامل با مشتریان ارزی بزرگ و معتبر بانک نظیر تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع را در دستور کار دارد. گام بعدی با توجه به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در کشور، فعال شدن گسترده بخش ارزی بانک در حوزه عملیات بازار مبادله و خرید و فروش طلا است، به گونه ای که مصمم هستیم در این حوزه بانک انحصاری شویم. براین اساس هم اکنون در مرکز مبادله، ابزارها و مکانیزم های جدیدی طراحی شده که سعی ما بر این است که این بخش را در بانک ملی ایران فعال کنیم تا وارد سهم مهمی از این بازار شویم. درگام های بعدی تقویت خدمات ارز بازرگانی، فعال تر شدن مجموع شعب، واحدها و سابسیدری های خارج کشور در کشورهای روسیه، انگلیس، افغانستان، عمان، امارات، عراق، آذربایجان، آلمان، و فرانسه و همچنین همکاری با اداره آموزش برای برگزاری کلاس های مختلف ارزی در راستای افزایش دانش جدید ارزی و اصول مذاکره برای کارکنان در دستور کار است.

با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان « جهش تولید با مشارکت مردم»، چه اقدامات حمایتی و راهبردهای مالی ارزی برای کمک به تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان در کشور دارید؟

با آمادگی کامل و برنامه ریزی های منسجم و دقیق صورت گرفته در حال ارائه خدمات ارزی به تمامی مشتریان و متقاضیان بانک هستیم. به گونه ای که بخشی از ظرفیت و منابع ارزی بانک را به شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان تخصیص داده ایم که بدون محدودیت، بی وقفه و در کمترین زمان ممکن هر گونه خدماتی را ارائه می دهیم. گواه این موضوع این است که ما سال گذشته 30 درصد از حجم نقل و انتقالات ارزی در سامانه نیما را برعهده داشتیم. علاوه بر این از سوی دیگر در حوزه تامین مالی منابع جمعی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان با همکاری بنیاد ریاست جمهوری برنامه خاصی را تدوین و در حال پیگیری هستیم که بتوانیم از اشخاص حقیقی و حقوقی خارج کشور این منابع را جمع آوری و به شرکت های داخلی اختصاص دهیم.

راه اندازی صرافی های جدید در برخی استان های کشور چه تاثیراتی بر عملکرد بانک خواهد گذاشت و چه تدابیری برای افزایش سطح عملیات صرافی های بانک اندیشیده اید؟

در سال گذشته بنا به درخواست و نیاز مشتریان در سراسر کشور و همچنین اسناد بالادستی در 11 استان، 12 شعبه صرافی با هدف ارائه خدمات و فروش ارز مسافرتی و نیازهای ضروری راه اندازی شد. اما گسترش و توسعه این فعالیت ها در ادامه، بنا به تکلیف و دستور بانک مرکزی و بنا به نیاز، توسعه خواهد یافت.

مصاحبه را می خواهیم با یک سوال دیگر به پیش ببریم، چه راهبردها و برنامه هایی برای تقویت و توسعه ساختار ارزی بانک، گسترش همکاری های ارزی، رشد عملیات و بازار خدمات ارزی و افزایش ظرفیت های لازم جهت ارائه خدمات موثر و مطلوب به مشتریان و متقاضیان دارید؟

ریل گذاری جدید ما در حوزه ارزی در مسیر تامین نیروهای متخصص جدید ارزی و تقویت نیروهای قدیمی خواهد بود. نیروهای متخصص جدید در کنار متخصصین با تجربه قدیمی با اشتراک گذاشتن فکر، ایده ها و دانش خود موتور محرکه موفقیت در حوزه ارزی بانک هستند. آموزش های کاربردی در حوزه ارزی باید مبنی بر دستور المعل ها، قوانین جدید بانک مرکزی، مکانیزم های جدید و ابزارهای نوین و مدرن بانکی باشد. کاهش شعب ارزی و توسعه شبکه راهبری نیز از دیگر برنامه های ما در سال جاری است. همچنین از سوی دیگر باید با کوتاه کردن دستورالمعل های اجرایی آن ها را موثرتر و بهره ورتر کنیم تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن پاسخگوی مشتریان باشیم. همچنین مدیریت نقل و انتقالات وجوه صادرکنندگان در خارج از کشور و تامین ارز برای واردات،

ارائه خدمات کارت ارزی و ریالی، ارائه خدمات غیرحضوری، تقویت دستگاه های خودپرداز هوشمندارزی، حضور فعال در مرکز مبادله طلا و ارز ایران، دریافت اسکناس و حواله از صادرکنندگان برای رفع تهدیدات ارزی از دیگر برنامه های امور ارزی بانک برای توسعه فعالیت های ارزی است .

در حوزه خدمات ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات و حجاج طی سال گذشته، چه مبلغ و به چه تعداد افراد ارز پرداخت شده است؟

سال گذشته با تلاش و همت شبانه روزی کارکنان شعب ارزی سراسر کشور در ایام مراسم پیاده روی اربعین و موسم حج، بیش از 70 درصد از سهم ارائه ارز به زائران و حجاج در شبکه بانکی متعلق به بانک ملی ایران بود. به گونه ای که این بانک به 472 هزار زائر عتبات عالیات و اربعین حسینی مبلغی به ارزش 84 هزار دینار ارز پرداخت کرده است و همچنین به 84 هزار و 735 نفر از حجاج 42 میلیون دلار تحویل داد. دربخش صرافی ملی نیز سال گذشته بیش از 6 هزار و 500 حواله به درخواست مشتریان در مجموع به ارزش یک میلیارد و 850 میلیون دلار صادر شد.

برای حرکت در مسیر تبادلات پایدار مالی و روابط کارگزاری با بانک های خارجی با هدف توسعه و گسترش همکاری چه راهکارها و تدابیر استانداردی را برای اجرا اندیشده اید؟

ما با هر کشوری که در آنجا شعبه و یا سابسیدری داریم بی شک برای مذاکره و توسعه و تقویت روابط پولی و مالی آمادگی کامل داریم و تعامل خود را حفظ کرده ایم.

با توجه به آنچه که بیان داشتید، شما در سال جاری عملکرد و رشد منابع مالی ارزی بانک را با توجه به برنامه ها و سیاست های مالی جدید، چگونه پیش بینی و ارزیابی می کنید؟

مصمم هستیم در سال جاری به افزایش 150 درصدی کارمزد معاملات ارزی و حواله های غیربازرگانی، همچنین افزایش 70 درصدی کارمزد گشایش اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی، صادراتی و حواله های ارزی و افزایش 7 درصدی در سپرده های مدت دار ارزی از طریق پشتیبانی مناسب شعب برسیم. همچنین توسعه هر چه بیشتر تبادلات ارزی و فعالیت های بازرگانی و غیربازرگانی با بانک های ازبر و VTB روسیه، استفاده حداکثری از ظرفیت های تقویت و توسعه شبکه فروش و تخصیص صرافی ملی، تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای هماهنگی بین الملل بانک ها، پشتیبانی مناسب از واحد های صف، تعیین نرخ سود مناسب برای سپرده های مدت دار ارزی، تعامل با ادارات کل سازمان و روش ها، سرمایه انسانی و آموزش در زمینه جذب و همچنین آموزش نیروهای انسانی متخصص مورد نیاز واحدهای ستاد و صف، مدیریت منابع، وجوه و وضعیت ارزی، مکاتبه و تعامل با بخش انفورماتیک برای بهبود و توسعه برنامه های نرم افزاری، بازاریابی و جذب شرکت های بزرگ صادر کننده و فعال در حوزه نفت، پتروشیمی و فولاد، تحقق رشد 15 درصدی کارمزد ها و حفظ شاخص NPL را در برنامه های خود برای رسیدن به وضعیت مطلوب داریم.

به عنوان جمع بندی، چه پیام و یا انتظاری از همکاران دارید؟

ارائه خدمات بهینه و برتر به مشتریان، رشد و بالندگی و ارتقای جایگاه بانک ملی ایران در شبکه بانکی کشور از مهمترین رسالت های من و همکارانم در بخش ارزی بانک است و انتظار دارم که همکارانم با توجه به این که

سطح جدیدی از خدمات ارزی در بانک ملی ایران در حال شکل گیری است در این راه با ارائه ایده ها و نقطه نظرات خود یاریگر و حامی بخش توسعه ارزی بانک باشند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 205
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران