به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در جلسه شورای مدیران ارشد این سازمان با تاکید بر لزوم توجه به قوانین، مقررات و کنوانسیونهایی که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق و نسبت به آن متعهد شده است، اظهار کرد: علاوه بر این مورد، باید اقداماتی در راستای به روزرسانی، رفع ابهامات و نواقص در مورد قوانین و مقررات در بخش های مختلف انجام شود.
قانون دریایی ایران به روزرسانی شده است
وی ادامه داد: قانون دریایی ایران مدرن و به روز شده است و از مشاورین و متخصصان برجسته ای در این راستا بهره برده ایم تا قانون جدید بتواند اثرگذار و مفید واقع شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه قانون حفاظت از محیط زیست دریایی نیازمند به روزرسانی است، گفت: قانون مصوب سال 1389 نمیتواند تعهدات و الزامات را در قبال محیط زیست دریایی پوشش دهد و نیازمند به روزرسانی قانون در این بخش هستیم.
دستگاههای نظارتی برای دستگاههای دولتی؛ فرصت هستند، نه تهدید
راستاد با تاکید بر اینکه وجود قوانین بازدارنده نیست و میتواند مسیر را برای ادامه مسیر دستگاهها هموار کند، بیان کرد: وجود دستگاههای نظارتی برای دستگاههای دولتی تهدید به شمار نمیآیند و باید به عنوان فرصت به آن نگاه کرد.
وی افزود: وجود دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سایر دستگاه های نظارتی باید به عنوان فرصت تلقی شود و وجود آنها در دستگاههای مختلف دولتی را باید مغتنم شمرد و به منظور شفافسازی و مشاوره جهت رفع ایراد، مشکلات و نیز بهبود فرآیندها بهرهبرد.
کشور متکی به زیرساختهای بندری و حمل و نقل دریایی است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور در شرایط تحریم قرار دارد، گفت: کشور متکی به زیرساختهای بندری و حمل و نقل دریایی است و جریان واردات و صادرات بدون تاثیر از تحریمهای ظالمانه ادامه می یابد که به همین منظور کارگروههای مختلفی در ستاد و بنادر تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شده است و اگر نیاز باشد احکام مورد نظر به ستاد مقابله با تحریم و نیز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارجاع داده میشود.
راستاد، ادامه داد: علاوه بر این با ذی نفعان به گونهای ارتباط برقرار خواهد شد تا آثار ناشی از تحریم به حداقل برسد.
وی با خطیر دانستن شرایط اقتصادی کشور در برهه زمانی حساس کنونی که با بازگشت تحریمها همراه شده است، اظهار کرد: باید به صورت عملیاتی و ویژه نسبت به تحقق برنامهها در شرایط تحریم اقدام کنیم تا با برنامهریزیهای صورت گرفته آثار ناشی از تحریم در حوزه حمل و نقل دریایی به حداقل برسد.