به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، چند ماه قبل وزیر راه و شهرسازی با حضور در راهآهن از یک کترینگ جدید ریلی بهرهبرداری کرد. کترینگی که هر چند یک شرکت ایرانی محوریت کار را در آن دارد اما در جریان فشارهای اخیری که به راهآهن آمده صحبت از فعالیت یک شرکت اتریشی مطرح شده است.
مدیریت این کترینگ جدید ریلی در نامهای که به طور مستقیم خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نوشته در توضیحاتی اعلام کرده است که نه تنها شرکت اتریشی کار را در این حوزه در اختیار ندارد که به طور خاص تمام فرآیند اجرایی این کترینگ از سوی این شرکت داخلی انجام میگیرد.
در متن این نامه ابتدا به مسائل و مشکلاتی که در حوزه تهیه غذای قطارهای مسافری وجود داشته اشاره شده و اعلام شده است از سال 1390 که آخرین واگنهای متعلق به راهآهن به بخش خصوصی واگذار شد این شرکت دیگر هیچ واگن باری یا مسافری ملکی در اختیار ندارد.
پس از واگذاری این قطارها به بخش خصوصی، مالکان قطارها هستند که نسبت به انعقاد قراردادهای نگهداری و تعمیرات امور مهمانداری و راهبری و نیز تامین، پذیرایی و کترینگ با پیمانکاران اقدام میکنند.
بر این اساس به دلیل نبود هیچ آشپزخانه مجهز و مدرنی در محدوده خیابان شوش و سایر خیابانهای منتهی به ایستگاه راهآهن، مالکان قطارها یا اقدام به حذف پذیرایی از برنامه سفرهای خود کردهاند که این موضوع باعث نارضایتی مسافران شده و یا مجبور به خرید غذا از آشپزخانههای موجود در اطراف ایستگاه راهآهن شدهاند که این مساله در طول سالهای قبل به ایجاد برخی مسمومیتهای غذایی و تبعات اجتماعی منجر شده است.
پس از این مقدمات مدیریت این کترینگ ریلی اعلام کرده که با تاسیس کارخانهای عظیم در حوالی راهآهن در طول سه سال گذشته اقدام به ارائه وعدههای پذیرایی در قطارها کرده که سرانجام در مرداد ماه سال جاری با حضور مدیرعامل راهآهن، وزیر راه و شهرسازی و سفیر اتریش در ایران افتتاح شد.
این کترینگ پس از مقدمات ابتدایی در پنج محور نسبت به شایعه حضور اتریشیها در این حوزه واکنش نشان داده است. در ابتدا اعلام شده که این شرکت سهامی صددرصد ایرانی دارد که برای تامین بخشی از سرمایه و تجهیزات مورد نیاز خود با معتبرترین شرکت کترینگ ریلی اروپا اقدام به همکاری کرده تا مقدمات انتقال دانش فنی و آموزش پرسنل ایرانی و نیز تامین 50 درصد سرمایه مورد نیاز برای خرید ماشینآلات را تامین کند.
بر این اساس در حال حاضر حدود 200 نفر از کارکنان این شرکت را ایرانیها تشکیل میدهند و تنها دو کارشناس خارجی فرآیند کنترل کیفیت و تعمیر ماشینآلات نصب شده را در دستور کار دارند.
همچنین 90 درصد از تجهیزات مورد استفاده در این کیترینگ با انتقال دانش فنی توسط طرف اتریشی به پیمانکاران و سازندگان داخلی تولید شده و مواد اولیه نیز به طور کامل از سوی طرفهای ایرانی تامین میشود.
این توضیحات نشان از آن دارد که شایعههای مطرح شده درباره آغاز به کار یک شرکت اتریشی برای تامین پذیرایی در قطارهای ایرانی از واقعیت به دور بوده و آنچه در عمل اتفاق افتاده حضور آنها به عنوان مشاور و سرمایهگذار در بخشی از این پروژه بزرگ به حساب میآید.