به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در آغاز نشست تخصصی این همایش ،عباس معمارینژاد عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن ، سخنرانی خود را با موضوع آینده فضای کسب و کار بانکی ایراد کرد، او گفت: خدمات بانکداری الکترونیک در عرصه بینالمللی طی دهه گذشته بهطور چشمگیری دستخوش تغییر و تحول شده است ، برای مثال در ایالات متحده تا پایان سال 2014 معادل 450 میلیون مشترک بانکداری تلفن همراه در عرصه نظام مالی بینالمللی شناسایی شدهاند.
عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن اظهار داشت: اقدامات اساسی جهت بهبود صنعت بانکداری متمرکز در سه حوزه اصلی دیجیتالسازی فرآیندهای بانکی (مبادلات، انتقالات، تسویه و ذخیرهسازی)، سادهسازی فعالیتها و مکانیزم بهرهبرداری از خدمات و نیز توسعه روشهای تحلیل و پردازش اطلاعات گسترده میباشد.
وی افزود : در این راستا، سازگاری میان نیازهای مشتریان و امکانات نرمافزاری و سختافزاری بانکداری متمرکز در بخشهای مختلف بانکداری تجاری، توسعهای و خردهفروشی از دیگر الزامات راهبردی توسعه بانکداری متمرکز بوده که در نظام بانکی ایران با چالشهای مختلفی مواجه میباشد.
معمارنژاد روند متقاضیان بهره مندی از خدمات بانکی متکی بر شعب، تلفن و حتی ATM را نزولی و در مقابل استفاده از خدمات برخط و بانکداری تلفن همراه را فزاینده دانست که بطور همزمان متاثر از بهبود فضای اقتصاد کلان، ارتقاء ظرفیتهای قانونی و مقرراتی و نیز رشد و تنوع تمایلات مشتریان میباشد.
به گفته وی در چنین شرایطی، رقبای خدمات شبکه بانکی در قالب کیف پول شرکتهای عرضهکننده کالاها و خدمات، کیف پول خرد توسط شرکتهای حملونقل، رستورانها و هتلها و نیز نقل و انتقال وجوه میان اشخاص در شبکههای اجتماعی افزایش مییابند.
گفتنی است ، این همایش به منظور بررسی کلان روندهای بینالمللی بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت ، ایجاد فضای مناسب برای سیاستگذاران، بانکداران و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات جهت تبادل نظر در مورد چشمانداز صنعت بانکداری، معرفی نقشه راه نظامهای پرداخت ملی، بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات صنعت بانکداری الکترونیک، بررسی قوانین و مقررات موجود و ارائه دستاوردهای ملی و بین المللی صنعت بانکداری و فناوری اطلاعات برگزار شد.