پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495318 تاریخ : 1398/09/30-09:17:13
,1,
خداحافظی با کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

نگاهی به بانکداری سبز یک بانک پیشرو

خداحافظی با کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

شاید شما هم از طرفداران حفظ محیط‌ زیست هستید؛ همان‌هایی که زودتر از دیگران از طرح حذف قبوض کاغذی استقبال کردند و قبض آب و برق و گازشان را اینترنتی پرداخت می‌کنند تا کاغذ کمتری مصرف شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، شما این فرصت را دارید که با پیوستن به بانکداری سبز و بانکداری بدون کاغذ که از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ارائه می‌شود، بیشتر از قبل با حفظ محیط زیست همراه شوید. هم‌اکنون می‌توانید به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به کپی گرفتن مدارک شناسایی و استفاده از فرم‌های کاغذی در این بانک افتتاح حساب کرده و حتی درخواست تسهیلات کنید. روز به روز آگاهی افراد درباره تأثیر مسائل محیط زیستی بر ابعاد مختلف زندگی، بیشتر می‌شود و تغییرات اقلیم، بحران آب و تخریب پوشش گیاهی، به دغدغه بخش بیشتری از افراد جامعه تبدیل شده است. نگرانی در این رابطه، جنبه‌های گوناگونی از فعالیت‌های روزمره را تغییر داده‌ یا در آینده نزدیک تغییر می‌دهد. این تغییرات، موجب بهبود فرآیندها و رویه‌هایی می‌شوند که پیش از این، به‌صورت سنتی انجام شده و از سوی مردم نیز پذیرفته شده بودند. از این رو با دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص توسعه بانکداری سبز و حذف کاغذ از عملیات بانکی به گفتگو نشستیم که در زیر بخشی از آن را مطالعه می کنید.

راهکارهای بانکی دوست‌دار محیط زیست
آقای دکتر اکبری لطفا برای ما در رابطه با اهمیت نگاه بانکداری به مسائل محیط زیستی و همچنین توسعه بانکداری سبز به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بیان بفرمایید؟
تا چند سال پیش، بانک‌ها صرفاً به توجیه اقتصادی طرح‌ها توجه می‌کردند و توان بازپرداخت افراد یا شرکت‌ها را در نظر می‌گرفتند و درخواست‌های تسهیلات نیز بر همین اساس، تأیید یا رد می‌شدند.
در حالی که امروزه بانک‌های پیشرو در جهان موضوع محیط ‌زیست را در نظر می‌گیرند و نظام بانکداری، در حال حرکت به سمتی است که پروژه‌های دوست‌دار محیط زیست را در اولویت تأمین مالی قرار می‌دهد و در امور داخلی خود نیز به دنبال حداقل کردن یا حتی حذف استفاده از کاغذ است.
در هر بار مراجعه به‌ بانک و انجام یک فعالیت در شعبه، حداقل دو برگ کاغذ مصرف می‌شود؛ نسخه‌ای که نزد بانک می‌ماند و نسخه‌ای که به مشتری تحویل داده می‌شود. این حداقل دو برگ، مربوط به فرآیندهای ساده‌ای مانند واریز یا برداشت وجه هستند. در افتتاح حساب که هر کدام از ما حداقل یک‌بار تجربه آن را داریم، کاغذ بیشتری مصرف می‌شود؛ فرم‌های چند صفحه‌ای، کپی از کارت ملی، کپی از شناسنامه، برگه درخواست افتتاح حساب و ... .
در دوره‌ای که ابزارهای آنلاین جای خود را در کسب‌وکارهای مختلف باز کرده‌اند، بانک‌های پیشرو هم در تلاشند با الکترونیکی کردن این فرآیندها، میزان کاغذ مصرفی را به حداقل و حتی صفر برسانند.
این مثال‌ها تنها بخشی از کارکردهای مفهوم نسبتاً جدید «بانکداری سبز» را نشان می‌دهند که حوزه‌های مختلف بانکداری را متحول کرده است. امروزه بانکداری سبز نه تنها یک مسئولیت اجتماعی برای این نهادهای مالی، بلکه گامی در جهت توسعه پایدار اقتصادی به‌شمار می‌رود.

بانک سبز مثل مهر ایران
آقای دکتر اکبری، لطفا بانکداری سبز را تشریح کنید و بیان بفرمایید که بانک ها چگونه می توانند به مسائل محیط زیستی کمک کنند؟
به‌طور کلی بانکداری سبز، به معنای فعالیت‌های بانکی است که به‌طور همزمان، حفاظت از محیط زیست را هم در نظر می‌گیرند. حذف کاغذ از فرآیندهای بانکی، تأمین مالی پروژه‌های دوست‌دار محیط زیست و طراحی شعبی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند؛ همگی از مصادیق بانکداری سبز هستند. در واقع، بانکداری سبز به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه می‌توان شیوه‌های دوست‌دار محیط زیست را در نظام بانکی پیاده‌سازی کرد؟
خدمات بانکداری سبز در چهار دسته‌بندی کلی «بانکداری خرد»، «بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری»، «مدیریت دارایی» و «بیمه‌» قرار می‌گیرد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تلاش برای حذف کاغذ از فرآیندهای بانکی یا به عبارت دیگر «بانکداری بدون کاغذ»، در حال اجرا و پیاده‌سازی بانکداری سبز در حوزه بانکداری خرد است. این بانک در اولین اقدام، با استفاده از بانکداری الکترونیکی توانسته خدمات افتتاح حساب و اعطای تسهیلات را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به فرم‌های کاغذی و کپی مدارک، به مشتریان ارائه دهد.

کلیک‌هایی برای حفاظت از محیط زیست
لطفا درباره اقدامات بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه بانکداری بدون کاغذ و توسه بانکداری دیجیتال بیان بفرمایید؟
بانکداری بدون کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از آذر ماه سال جاری، در تمامی شعب در خدمات افتتاح حساب و اعطای تسهیلات، به‌طور کامل اجرایی شده است. شاید در نگاه اول، باز کردن یک حساب جدید یا گرفتن وام بانکی، چندان مرتبط با محیط زیست نباشد، اما وقتی هر شخصی به سهم خود، میزان کاغذ مصرفی را حتی در انجام امور بانکی کاهش دهد، آسیب‌ کمتری به پوشش گیاهی وارد می‌شود، درختان بیشتری به حیات خود ادامه می‌دهند و البته در مصرف آب هم صرفه‌جویی می‌شود.
شما می‌توانید افتتاح حساب خود را به‌صورت آنلاین در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران انجام داده و به‌اندازه خودتان در حفاظت از محیط زیست، سهم داشته باشید. افتتاح حساب آنلاین این بانک، در 6 مرحله، انجام می‌شود. در مرحله اول با مراجعه به وب‌سایت اینترنتی این بانک کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه وارد می‌شود. در مرحله دوم، باید مشخصات فردی خود را که شامل اطلاعات هویتی و نشانی است، کامل کنید. برای رفتن به مرحله سوم، باید کدی را که به تلفن همراهتان ارسال شده، وارد سایت کنید.
بعد از وارد کردن کد امنیتی افتتاح حساب، به مرحله سوم می‌روید. تا اینجا نیمی از مراحل افتتاح حساب را بدون ارائه کپی مدارک یا پر کردن حتی یک فرم کاغذی، با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. در مرحله سوم، فهرستی از شعب بانک را بر اساس استان محل سکونت خود مشاهده خواهید کرد. با انتخاب نزدیک‌ترین شعبه وارد مرحله بعد می‌شوید. نوع حساب خود را در مرحله چهارم، مشخص می‌کنید.
در این مرحله، دو گزینه «مراجعه حضوری به شعبه» و «ارسال در محل» پیش روی شماست. می‌توانید با مراجعه حضوری به شعبه و ارائه اصل مدارک، افتتاح حساب را تکمیل کنید. اما اگر وقت کافی برای رفتن به شعبه بانک را ندارید، با انتخاب گزینه «ارسال در محل» خدمات بانکی در محل کار یا سکونت شما ارائه می‌شود. در مرحله پنجم، با پرداخت حداقل موجودی افتتاح حساب، وارد مرحله نهایی می‌شوید و مرحله آخر با دریافت کد رهگیری به پایان می‌رسد.
ثبت درخواست تسهیلات هم به همین سادگی است. برای انجام این درخواست باید قبلاً در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حساب باز کرده باشید و با شناسه مشتری یا شماره کارت و کد ملی، وارد وب‌سایت شوید. اطلاعات خود و ضامنتان را وارد می‌کنید و نیازی نیست بیش از یک‌بار، وقت ضامن را برای رفتن به شعبه بگیرید.

بانکداری بدون کاغذ مهر ایران، حافظ حریم خصوصی مشتریان
آقای دکتر اکبری، توسعه بانکداری الکترونیک چه نقشی در بالا رفتن امنیت اطلاعات بانکی اشخاص دارد؟
خروجی بانکداری بدون کاغذ برای مشتریان، فقط صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیست. امکان جعل مدارک در این روش بانکداری به حداقل می‌رسد و خیالتان راحت است که اگر مدارکتان به سرقت رفت، کسی نمی‌تواند از آن‌ها سوءاستفاده کند، چون شیوه احراز هویت در بانکداری بدون کاغذ، از ارائه مدارک فیزیکی، به ارائه مدارک بیومتریک تغییر می‌کند. این یعنی بانک شما را با ویژگی‌های منحصر به ‌فرد خودتان شناسایی می‌کند، نه صرفاً با تکیه بر مدارک کاغذی که امکان جعل و سرقت آن‌ها وجود دارد. دزدها شاید بتوانند شناسنامه و کارت ملی شما را از جیبتان بردارند، اما نمی‌توانند ویژگی‌های منحصر به فرد شما مانند اثر انگشت شما را جعل کنند. البته این تنها مزیت استفاده از این فناوری‌ها نیست. این فناوری چاره درد افراد فراموش‌کار هم هست. ممکن است شما فراموش کنید مدارک شناسایی‌تان را با خود به شعبه ببرید، اما قطعاً انگشتتان همراه شماست و برای انجام کار بانکی‌تان همین کافی است!

بانکداری بدون کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با استفاده از سیستم‌های یکپارچه‌ای انجام می‌شود که زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک در آن فراهم شده‌است. یکی از این زیرساخت‌ها، بایگانی دیجتال اسناد و مدارک است که به‌طور کامل در این بانک پیاده‌سازی شده‌است. کاغذ کمتر، آزادسازی فضای اشغال‌شده برای بایگانی فیزیکی و مهم‌تر از همه، امنیت بیشتر اسناد، مدارک، اطلاعات و داده‌ها، از مزایای بایگانی دیجیتال است. مدیریت داده‌ها در این بانک، تنها به سیستم‌های داخلی خلاصه نمی‌شود. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته در تفاهم با سازمان ثبت احوال کشور، به پایگاه داده‌های این سازمان متصل شود.

خدمات یک بانک ایرانی در کلاس جهانی
بانکداری سبز در دنیا چگونه اجرایی شده است؟
هر چند می‌توان ادعا کرد بانکداری بدون کاغذ در ایران، با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آغاز شده، اما نظام‌های بانکداری سایر کشورها پیش از این به‌دنبال کاهش یا حذف کاغذ از خدمات خود بودند. بانکداری سبز در کشور بانکدارها یعنی سوئیس نیز مورد توجه است. UBS بانک سوئیس نمونه موفقی از بانکداری سبز در این کشور است که کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی، کاهش مصرف آب و کاغذ را در دستور کار خود قرار داده است. افتتاح حساب در این بانک به‌صورت آنلاین و بدون کاغذ انجام می‌شود و صورت‌حساب کارت‌های اعتباری نیز با انواع روش‌های الکترونیکی و بدون کاغذ، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
در انگستان بانک نت‌وست، تمام مراحل وام مسکن را بدون کاغذ انجام می‌دهد. نت‌وست اولین بانک انگلستان است که اسناد و مدارک وام مسکن را به‌صورت کاملاً آنلاین از مشتریان دریافت می‌کند و در نهایت مشتریان، با امضای الکترونیکی، مراحل ارائه درخواست این وام را به پایان می‌رسانند. رویال بانک اسکاتلند و بانک آلستر ایرلند، دیگر بانک‎هایی هستند کاغذ را از مراحل تقاضا و دریافت وام مسکن، حذف کرده‌اند.
بانکداری سبز در هند و آمریکا تنها به‌معنای حذف کاغذ نیست. بانک‌های سرمایه‌گذاری در این کشورها، بخشی از منابع خود را به تأمین مالی پروژه‌های بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌ خورشیدی یا نیروگاه‌های بادی تخصیص می‌دهند و در شرایط مشابه، طرح‌هایی را در اولویت قرار می‌دهند که میزان انتشار CO2 و سایر آلاینده‌ها در آن‌ها کمتر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 202
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران