به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,در این همایش که با حضور بانکها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات فنآوری اطلاعات برگزار گردید، بانک آینده نیز با حضوری فعال در نمایشگاه جانبی این همایش، آخرین دستاوردهای خود، در زمینه بانکداری الکترونیک و فنآوری اطلاعات را در معرض دید بازدیدکنندگان ارجمند قرار داد.
در نخستین روز برگزاری نمایشگاه، غرفه بانک آینده از سوی دکتر ولیاله سیف، رییس کل محترم بانک مرکزی ج.ا.ا، معاونین و اعضای هیأت مدیره این بانک و همچنین دکتر فرهاد نیلی، رییس محترم پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر همایش مورد بازدید قرار گرفت.
از سوی مدیرعامل بانک آینده مطرح شد:
نقش شعب بانکها در مدل کسب وکار مبنی بر «بانکداری سیار»
در این همایش که مخاطبان آن را مدیران ارشد و تصمیمگیرنده بانکها، استادان و صاحبنظران این عرصه و شرکتهای ارائهکننده خدمات بانکداری الکترونیکی تشکیلمیدادند، دکتر جلال رسولاف، مدیرعامل بانک آینده، طی سخنرانی در «نشست مدیران بانکی عصر فنآوری»، اقدام به ارائه مقالهای تخصصی با عنوان «نقش شعب بانکها در مدل کسب وکار مبنی بر بانکداری سیار» نمود.
در این مبحث، دکتر رسولاف در تبیین مفهوم بانکداری الکترونیک بیان داشت: هر گونه عملیات بانکی، بهگونه غیرفیزیکی؛ بهعبارتی هر گونه نظام پرداختی در ارتباط با فعالیت بانکی که عملاً خارج از شعبه صورت پذیرد، در مفهومی عام تجارت الکترونیکی تلقی میگردد.
وی پیشرفت بانکداری الکترونیکی در ایران و دیگر کشورها را امری غیرقابل انکار خواند و در همین راستا، نگاهی گذرا به پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دو سطح ایران و جهان داشت.
مدیرعامل بانک آینده همچنین از ایرانی بودن نیمی از کاربران اینترنت در سطح خاورمیانه و نیز ضریب بالای نفوذ تلفنهمراه در کشور، نسبت به میانگین خاورمیانه، بهعنوان ظرفیتی مطلوب برای توسعه بانکداری، بهویژه همراهبانک یاد کرد. وی توسعه بستر USSD (پرداخت قبوض از طریق تلفنهمراه) را طی ماههای اخیر و بهتبع آن، رشد قابلتوجه بهرهگیری از این بستر را نشانگر گسترش هرچه بیشتر بانکداری الکترونیکی، در نتیجه وجود ابزارهای مطلوب دانست.
پیشنهاد دکتر رسولاف برای بهبود هر چه بیشتر بهرهگیری از بانکداری الکترونیکی، «بانکداری سیار» است که به سیر تکامل بانکداری الکترونیکی یاری میرساند. وی در همین رابطه تأکید کرد: در مدلی که ما در بانک آینده بهکار میبریم، تا همین امروز، نزدیک به 20هزار خدمت در قالب 41 نوع خدمت بانکی از طریق «پیشخوان بانک آینده» به مشتریان خود عرضه داشتهایم.
وی در تشریح روند کار اظهار داشت: در این مدل، درخواست مشتری بهصورت مجازی و توسط شعبه مجازی دریافت و ثبت میشود، صلاحیت موردنظر احراز شده و نوع خدمت درخواستی انتخاب میشود و بهمنظور انجام خدمت مورد نظر همچون: دریافت وجه، فرم، دسته چک و... یک مأمور شناساییشده که تصویرش از طریق فضای اینترنتی در اختیار مشتری قرار میگیرد، موظف به انجام این امر خواهد بود و بدینترتیب زمانیکه فرد مذکور برای ارائه خدمت، مراجعه مینماید، مشتری با دریافت مدارک نسبت به تعامل با این فرد اطمینانخاطر مییابد. بدینترتیب شبکه امنی تعبیه میشود که بدون اغراق قادر به انجام بیش از 90 درصد خدمات بانکی از طریق این پیشخوان خواهد بود که برای هر دو طرف –بانک و مشتری- سودمند میباشد.
سهولت عملیات، امنیت، کاهش هزینههای مرتبط با افزایش شعب، رضایت بیشتر برای مشتریان و سود بیشتر برای سهامداران از جمله دستاوردهای بانکداری سیار بهشمار میرود که از سوی دکتر رسولاف مورد تأکید قرار گرفت.
«ارائه خدمات چند وجهی» (ارائه تمام انواع خدمات به بهترین وجه به مشتریان)، «سلف سرویس» (امکان انتخاب انواع خدمات برای مشتریان)، «راهنمایی و ارتباط با مشتری»، «مذاکره، مشاوره و یافتن راهحل» (ویژه تکتک مشتریان) مواردی بود که از سوی دکتررسولاف بهعنوان 4 بخش بانکداری سیار معرفی نمود.
شایان دکر است؛ در نمایشگاه تخصصی این همایش، غرفه بانک آینده در اقدامی مبتکرانه، طی برنامهریزی صورتپذیرفته اقدام به گردآوری ایدههای برتر بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در قالب یک مسابقه نمود. در مسابقه «ایده برتر»، بازدیدکنندگان از غرفه بانک آینده نظرات، پیشنهادها و ایدههای خود را در حوزه بانکداری الکترونیکی بهمنظور توسعه، بهبود و گسترش اینگونه خدمات، بر روی برگههایی کددار درج نمود که با ارسال پیامکیِ هر یک از کدهای مندرج بر روی برگه مربوط، به سامانه پیامکی پیشبینی شده، رتبه ایده مذکور در سامانه پیامکی افزایش یافته و شانس بیشتری برای برنده شده خواهد یافت.
در این فراخوان به 5 نفر از ارائهدهندگان ایدههای برتر جوایزی اهداء گردید.