پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 520845 تاریخ : 1399/07/15-12:53:09
,2,
حرکت به سمت بانکداری دیجیتال با رونمایی از 4 سامانه توسط بانک صنعت و معدن / اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور

حرکت به سمت بانکداری دیجیتال با رونمایی از 4 سامانه توسط بانک صنعت و معدن / اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور

معاون فناوری و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن در نشستی که به منظور تبیین 4 سامانه و محصولات جدید این بانک سخن می گفت به تشریح خصوصیات فنی این سامانه ها پرداخت.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، طی هفته جاری و در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور از سرویس ها و خدمات جدید بانک صنعت و معدن در حوزه بانکداری دیجیتال رونمایی شد. دکتر جمشید انصاری معاون رئیس جمهور در این مراسم گفت: امروز بانک صنعت و معدن پیشگام و پیشتاز فعالیت های نوآورانه در سیستم بانکی محسوب می شود که با ابداع محصولات و خدمات جدید می تواند موجب کسب رضایت مشتریان گردد. دکتر حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این مراسم تصریح کرد: بانکداری دیجیتال از محوری ترین برنامه های پیش بینی شده این بانک بوده و در سال گذشته نیز بر اساس ارزیابی وزارت امور اقتصادی و دارایی رتبه دوم را در زمینه استقرار بانکداری دیجیتال، در بین بانک های دولتی را کسب کرد.
همچنین صبح روز گذشته مهندس منصور یوسفی نیا معاون فناوری و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن به همراه دکتر محمد حسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان این بانک در نشستی به معرفی ویژگی های تخصصی این سامانه پرداختند.

اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور
منصور یوسفی نیا معاون فناوری و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن در این نشست ضمن بیان این مطلب گفت: حرکت این بانک به سمت بانکداری دیجیتال از سال 96 که مهاجرت به سیستم یکپارچه Core Banking شرکت توسن اتفاق افتاد، شروع شده است و در سال 98 همزمان با ابلاغ سیاست بانکداری دیجیتال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با در نظر گرفتن تأثیرات آن در مدل درآمدی بانک و اتخاذ رویکرد رقابتی، پروژه های بانکداری دیجیتال به صورت هدفمند گسترش پیدا کرد.
یوسفی نیا افزود: سند نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن به عنوان اولین بانک دولتی در اردیبهشت 99 به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شد، که در آن 39 پروژه پیش بینی شده است تا با اجرایی شدن آن ها تا سال 1402 این بانک به وضعیت مطلوب دیجیتالی برسد. وی با اشاره به این که بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه ای است بیان کرد: اکثر مشتریان این بانک مشتریان شرکتی هستند و این بانک دارای سهم بازار 30درصدی از تسهیلات بخش صنعت است، لذا لازم است رویکرد بانکداری دیجیتال این بانک نیز رویکرد خاصی باشد.
از طرف دیگر تعداد شعب، تعداد پرسنل و تعداد متخصصین فناوری اطلاعات نیز در این بانک محدود است و برای ادامه رقابت در صنعت بانکداری و پیاده سازی چابک خدمات بانکداری دیجیتال، نیاز به تغییر شیوه تولید و معماری فناوری اطلاعات متناسب با سهم بازار بانک داشتیم. به همین منظور پلتفرمی را طراحی و پیاده سازی کردیم که کمبود نیروهای متخصص IT که پیشران تولید محصولات دیجیتال هستند را جبران کنیم. به این صورت که اجازه دادیم استارتاپ ها و شرکت های نوآور از امکانات سندباکس ما استفاده کنند و با سرعت زیاد تولید محصول را انجام دهند.
یوسفی نیا ادامه داد: پیرو این رویکرد جدید دو اقدام مهم انجام شده است، یکی ایجاد پلتفرم با همکاری شرکت توسن به صورت Open API که در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد و دوم این که ساختار این پلتفرم به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است و در پنج منطقه در سطح کشور در اختیار شرکت های نوآور بومی قرار می گیرد تا نیازهای اختصاصی شرکت های بزرگ توسط آن ها پاسخ داده شود و اقدام به تولید محصولات شخصی سازی شده کنند. در این فرایند، بخش IT بانک نقش رگولاتوری را ایفا می‎کند و شرکت ها را ارزیابی نموده و در صورت تأیید، به آن ها اجازه ورود به پلتفرم را می دهد. این امر باعث افزایش سرعت تولید محصول می شود که برای جامعه بانکی بسیار ارزشمند است.
معاون فناوری بانک صنعت و معدن در ادامه گفت: یکی از پایه های مهم بانکداری دیجیتال ایجاد یکپارچگی در کانال های ورودی یا Omni Channel است و ما به عنوان یک اقدام مهم در نظام بانکی، این یکپارچگی را در سیستم های بانک پیاده سازی کرده ایم. در حال حاضر در دو کانال ورودی، یعنی اینترنت بانک و همراه بانک این یکپارچگی را ایجاد کرده ایم و در ماه های آینده در کانال های خودپرداز و شبکه های اجتماعی نیز این یکپارچگی قابل استفاده خواهد بود و این دو کانال هم به حوزه Omni Channel بانک اضافه خواهند شد و مشتری می تواند از هر کانالی به خدمات بانک دسترسی داشته و فرایند کار را در کانال ها مختلف دنبال کند. همچنین با پیاده سازی این محصولات توسط شرکت های نوآور، عملا بحث بانکداری باز در بانک صنعت و معدن راه اندازی شده و با همکاری شرکت ها، سرعت تولید محصول را بالا برده ایم.
وی در بخش بعدی توضیحات خود اشاره کرد که با راه اندازی این محصولات، عملاً این بانک در حوزه بانکداری باز فرایندهای خود را آزاد کرده و اجازه داده است که شرکت های نوآور در حوزه فرایندها اقدام به تولید محصول کنند. دیجیتالی کردن بخش های مختلف فرایند یکی از اقداماتی است که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و فرصتی برای شرکت های فناور ایجاد شده تا به حوزه بانکداری شرکتی وارد شوند و به تولید محصول بپردازند.
یوسفی نیا در پاسخ به سوالی درباره حضور بانک صنعت و معدن در بوم های بانکداری باز جامع کشور نیز گفت: این بانک از پاییز 98 سرویس های خود را در حوزه retail در فرابوم ارائه کرده و از زمستان 98 نیز با ارائه سرویس به شرکت های ارائه کننده ERP، تعدادی از مشتریان از طریق سامانه ERP خود به اقدام به اجرای تراکنش های دریافت و پرداخت نموده اند.
در ادامه این نشست مهندس شهرام ارباب معروف رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن در مورد سامانه های سدف و هدف و ویژگی های آنها توضیح داد و گفت: این دو سامانه به همراه خود دستاوردهای مهمی داشته اند، اولین مورد ارائه محصولات از محیط مشتری است. به این معنی که ما مشتریان مان را در ارائه محصولات بانکی دخیل خواهیم کرد و مشتری برای شروع فرایند نیاز به حضور در شعبه نخواهد داشت و این امکان در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا بسیار ارزشمند است. دستاورد دیگر هم امکان ارائه محصولات توسط فین تک ها و شرکت های نوآور روی بستر بازی است که توسط بانک در اختیارشان گذاشته می شود. از یک طرف فرایندها و سرویس هایی که بانک ارائه می کند و از طرف دیگر ایده ها و خلاقیت هایی که می تواند در سمت مشتری باعث سهولت و تسریع فرایندها شود باعث جلب رضایت مشتریان و افزایش قدرت رقابت بانک می شود.

بانکداری دیجیتال، به عنوان یکی از مصادیق تحقق اقتصاد هوشمند، در راستای تحقق مشتری محوری است.
دکتر ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان نیز در این نشست اعلام کرد: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای با تمرکز ویژه بر تحقق اقتصاد هوشمند تلاش دارد با هوشمندسازی محصولات و خدمات، پیاده سازی بانکداری دیجیتال را به عنوان یکی از بخش های اساسی اقتصاد هوشمند سرعت بخشد.
وی در ادامه افزود: اجرایی شدن بانکداری دیجیتال می تواند علاوه بر افزایش سطح کیفیت و تنوع در ارائه خدمات، سبب ایجاد تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات و کاهش قیمت تمام شده این خدمات برای مشتریان شده و در نهایت موجب ارتقاء صنعت بانکداری و رشد اقتصادی گردد.
مدیر روابط عمومی و امور مشتریان گفت: این بانک در سال جهش تولید و به منظور حمایت همه جانبه از صنعتگران، معدن کاران و کارآفرینان و همچنین به منظور ایجاد زیر ساخت های بانکداری دیجیتال و تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان، خدمات و محصولات سامانه پات (پذیرش اینترنتی درخواست تسهیلات)، سدف (سامانه دیجیتال فرایندی)، هدف (همراه دیجیتال فرایندی) و ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی) را ارائه نموده است.

سامانه سدف
سدف، نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن است. این سامانه در پی نیاز مشتریان برای استفاده از سامانه های اینترنتی و تاکید بر اجرای فرایندهای بانکداری به صورت غیرحضوری بر پایه بانکداری باز راه اندازی شده است. این سامانه با قابلیت منحصر به فرد ارائه خدمات در کانال های یکپارچه، تجربه متفاوتی از اینترنت بانک و بانکداری دیجیتال را برای مشتریان بانک صنعت و معدن رقم زده است.

مزایای سدف
سرعت در ارائه سرویس به مشتری با مشارکت نوآوران صنعت آی تی، سهولت کاربری، ایجاد فرایند مشترک بین بانک و مشتری، واسط کاربری بر پایه ویجت، پشتیبانی از فراموشی رمز و ثبت نام با احراز هویت دوعاملیتی از ویژگی های سامانه جدید اینترنتی بانک صنعت و معدن (سدف) است.

سامانه هدف
هدف سامانه جدید همراه بانک صنعت و معدن است. بانک صنعت و معدن همراه بانک خود را در محیطی کاملا مدرن و پویا طراحی کرده است تا بتوانید از آغاز تا پایان عملیات بانکی را به مشتری بسپارد. سامانه هدف با سرعت عملیاتی بالا رویکردی نو را در مسیر بانکداری دیجیتال فراهم کرده است تا مشتری قادر باشد بر اساس کسب وکارهای خود قابلیت خدمات بانکی را شخصی سازی کند.

مزایای هدف
سهولت کاربری، احراز هویت با داده های بیومتریک، رویکرد فرایند در عملیات یکپارچه، قابلیت پشتیبانی از واسط کاربری چندزبانه، مستقل بودن تغییرات بدون نیاز به به روزرسانی از جمله ویژگی های سامانه هدف است.

سامانه پات
پات، سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات، خدمتی دیگر از بانک صنعت و معدن به سمت دیجیتالی شدن است. حرکتی در جهت توسعه خدمات غیرحضوری و سرعت بخشیدن به پذیرش درخواست تسهیلات مشتریان حقوقی بانک. از ویژگی های این سامانه دریافت الکترونیکی اطلاعات مشتری و انتقال آن به سامانه بانکداری متمرکز است که باعث تجربه بهتر مشتری خواهد شد.

سامانه ساحب
ساحب، سامانه اعتبارات حدی بانکی است. این سامانه فرایند حد اعتباری را به صورت غیرحضوری در اختیار مشتری قرار می دهد. حد اعتباری راهکاری است در بانک صنعت و معدن برای کمک به جهش تولید و کارآفرینی که در اختیار مشتریان ویژه قرار می گیرد. این اعتبارات در قالب تسهیلات در حال گردش به عنوان منابع قابل برگشت بهره برداری می گردد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 201
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران