به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: این طرح زمانی مطرح شد که واگذای و تحویل خودرو مشکلی نداشت و خودروسازان تولید انبوه داشت از سوی دیگر دولت تعرفه واردات را برای برخی خودروها 45 درصد افزایش داد.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که طرح ساماندهی بازار خودرو به کمیسیون ارائه شد به دلیل شرایط روز مسکوت ماند اما به دلیل اصرار نمایندگان طرح در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت. در آن زمان واردات خودرو ممنوع شد بنابراین هدف اولیه طراحان طرح ساماندهی بازار کنار گذاشته شد.
وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصلاحاتی در طرح ساماندهی بازار خودرو انجام داد و طرح را برای بررسی به صحن ارجاع داد، اظهار کرد: ساماندهی بازار خودرو با طرح و تحقیق و تفحص انجام نمیشود و بنابراین تصویب این طرح نمیتواند وضعیت کنونی صنعت خودرو بهبود بخشد.
طرح ساماندهی بازار خودرو مُسکنی برای خودروسازی است
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: طرح ساماندهی بازار خودرو مُسکنی برای وضعیت کنونی است و مشکل اصلی را از پایه حل نمیکند. اگرچه ممکن است این طرح در ظاهر مردم را امیدوار و تا حدودی التهاب بازار را کم کند اما مادامی که تولید خودرو به صورت انبوده انجام نگیرد و نیاز قطعه سازان تامین نشود مشکلات این حوزه برطرف نمی شود.
وی تاکید کرد: اگر قیمتها براساس واقعیت به قطعه سازان پرداخت نشود این صنعت نمیتوانند قطعات موردنیاز خودروسازان را تولید کنند در نتیجه خودروسازان برای تولید با مشکل روبه رو هستند بنابراین یا خودرویی تولید نمیکنند یا خودروی تولید شده قابل عرضه به بازار نیست.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جابهجایی مدیریت شرکتهای خودروسازی تغییری در وضعیت بازار خودرو ایجاد نمیکند.
کلیات طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو در جلسه مجلس شورای اسلامی تصویب شد.