به گزارش بانک و صنعت، محمد اسلامی امروز (دوشنبه) دوم تیرماه و بعد از بازید از روند تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران- شمال، گفت: امیدوار هستیم با اختصاص تامین مالی به موقع که در بازدید امروز نوبخت از آزادراه درباره آن تصمیم گیری شد پروژه طبق زمان بندی پیش رود.
وی اضافه کرد: در شرایط سخت دولت با اراده کامل و بنیاد مستضعفان با همکاری کامل، تصمیم دارد با تحویل باند رفت قطعه دوم، مسیر رسیدن به شمال را برای مردم تسهیل کند.
وزیر راه با اعلام اینکه تکمیل کل قطعه دوم آزادراه تهران- شمال پنج سال طول می کشد، گفت: 50 درصد سرمایه گذاری ساخت این قطعه با دولت و 50 درصد دیگر با بنیاد مستضعفان است. ضمن اینکه 2 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار لازم است تا باند رفت قطعه دوم ساخته شود.
اسلامی اضافه کرد: تامین مالی ساخت باند رفت از طرف سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و امیدواریم با اختصاص سهم به موقع بنیاد تا قبل از بهار امسال این طرح افتتاح شود.
وی گفت: تصمیم گرفتیم برای افتتاح، طبق برنامه خریدهای لجستیکی سریعتر انجام شود و کارگاه ها سه شیف فعال باشند.
به گزارش ایرناف، برنامه دولت، تکمیل پروژه های نیمه کاره و مهم کشور و همچنین تسهیل مسافرت شهروندان به شمال کشور با تکمیل قطعات باقی مانده آزادراه تهران- شمال است.
بعد از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران- شمال به طول 32 کیلومتر، برنامه دولت تدبیر و امید تکمیل و افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران- شمال است؛ شیووع ویروس کرونا برای مدتی کارگاه های عمرانی در منطقه 2 آزادراه تهران- شمال را تعطیل کرد اما مجددا از اوایل اردیبشهت ماه پروژه فعال شد.
منطقه یک آزادراه تهران- شمال حدفاصل تهران تا سه راهی شهرستانک است و از سه راهی شهرستانک تا پل زنگوله به عنوان قطعه دوم این آزادراه مسیری 22 کیلومتری است که اکنون با پیمانکاری بنیاد مستضعفان و مشارکت مالی دولت درحال ساخت است.
این قطعه از آزادراه تهران- شمال شامل 57 دستگاه تونل، به طول 31.066 متر و 33 دستگاه پل به طول 3.729 متر است.
اکنون قطعه دوم آزادراه تهران – شمال 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به غیر از تونل 6 هزار400 کیلومتری البرز است. مسیر رفت این تونل و تونل میانی آن حفاری شده و در مسیر برگشت نیز این حفاری در حال انجام است.
منطقه 3 آزادراه تهران- شمال اکنون در دست مطالعه قرار دارد و منطقه 4 حدفاصل مرزن آباد تا چالوس به طول 20 کیلومتر بیش از 4 سال است که به بهره برداری رسیده است.
برای قطعه یک این آزادراه بیش از 3هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل قطعه دوم نیز به بیش از 2هزار500 میلیارد تومان سرمایه و اعتبار نیاز است که قرار است مدل های جدید مالی تامین شود.