به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، امیری گنجه، مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ که در نشست شورای معاونین این اداره کل سخن می گفت افزود: با تغییر ساختار مدیریت دولتی و روی کار آمدن دولت سیزدهم یک فرصت تاریخی پدید آمده که گسترش هماهنگی مدیریت سیاسی و مدیریت دستگاه های اجرایی را طلب می کند.
امیری گنجه نگاه بعضی از مدیران که ماهیت نظام تامین اجتماعی را همچون کمیته امداد می نگرند تعبیری غیر کارشناسانه و نادرست توصیف کرد و گفت: نظام تامین اجتماعی در بردارنده مجموعه ای از اصول، نهادها، ساختارها، و ساز و کارهای شناخته شده است که با هدف تامین و گسترش امنیت اجتماعی و اقتصادی در حال و آینده تدوین شده و به مرحله اجرا در می آید.
وی تاکید کرد: نظام تامین اجتماعی یک نوع ضمانت اقتصادی از جانب جامعه برای افرادی که تحت پوشش قرار می گیرند، فراهم می کند که متضمن مشارکت این افراد از طریق حق بیمه است. و نرخ خدمات ارائه آن نیز بر مبنای محاسبات بیمه ای و درصدی از دستمزد شخص می باشد .
امیر ی گنجه ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی را تعبیری غیر کارشناسانه و غلط توصیف کرد و افزود : یکی از عمده ترین مشکلات سازمان تامین اجتماعی عدم همخوانی سیاست های این سازمان با بعضی از سیاست گزاری در شرکت های شستا می باشد .
وی تاکید کرد: با برنامه ریزی علمی در مدیریت منابع و مصارف می توان علاوه بر ارزش افزوده عبور از نقطه سر بسر منابع و مصارف سازمان را نیز ارتقا بخشید.
امیری گنجه تصریع نمود : منابع در آمدی تامین اجتماعی بر اساس سه جانبه گرایی است یعنی "دولت، کارفرما و بیمه شده " این سازمان بابت تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت هزینه پرداخت می کند و هیچ سازمان بیمه اجتماعی که مبتنی بر سه جانبه گرایی باشد، در هیچ جای دنیا نمیتواند ورشکسته شود چون مشارکت دولت یک مشارکت تضامنی است .
مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ ادامه داد : با بررسی آماری در طی دوسال گذشته با وجود تحریم های ظالمانه و گسترش ویروس منحوس کرونا تعطیلی نیمی از کارگاه ها بطور دائم و موقت گفت: طی دوسال گذشته در سازمان تامین اجتماعی نمونه خوبی از ایجاد آرامش در جامعه را برای ایفای تعهدات شاهد بودیم .
دولت در یک سال و نیم گذشته 120 هزار میلیارد تومان پرداخت قطعی به سازمان تامین اجتماعی انجام داده و در شرایطی که ضریب پشتیبانی به رقم زیر 5 نفر سقوط کرده ،حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران طی یکسال و نیم گذشته و اجرای طرح متناسب سازی بیش از 120 درصد افزایش پیدا کرده است.
مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با اشاره به رشد 10 درصد وصول مطالبات در مرداد ماه سال جاری را در سطح این اداره کل و شعب تابعه کاری بی نظیر خواند و افزود: با توجه به تعطیلی های مرداد ماه، و کاهش نیرو و شرایط سخت کرونایی با هدف راهبرد مدیریت منابع و مصارف، تلاش مسئولین و کارکنان و ارایه برنامه های اثر گذار از جمله تعامل با کارگاه های بحران دیده، تغییر در ارایه خدمت رسانی به بیمه شدگان، گسترش خدمات غیر حضوری و حذف موانع اداری توانستیم به این مهم دست یابیم .
امیری گنجه چالش های پیش روی سازمان تامین اجتماعی را در سه شاخص " نشانه ها" "عارضه ها" و" دلایل ریشه ای" در سازمان تامین اجتماعی برشمرد.
وی کسری نقدینگی ، نارضایتی ، نیروی ناکارآمد کسری تعهدات را از نشانه های مهم دانست و در این نشست تشریح نمود .
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ ضمن واکاوی عارضه های اثر گذار بر آینده ، مهمترین شاخص های آن تله ذخایر ،دارایی های غیر مولد ،حجم کم سرمایه گذاری ها ،فقدان مدیریت هزینه ها و درامد های ناهمسوی ذینفعان و قوانین تعهد آور دانست.
امیری گنجه دلایل ریشه ای نبود ماهیت بیمه اجتماعی ، اندوخته گذاری، ناکارآمدی ساختار خدمت را از ریشه های تاریخی چالش های سازمان تامین اجتماعی برشمرد .
مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ در تشریح استراتژی آینده سازمان دو شاخص مهم اشاره نمود و گفت: حفظ پایداری مالی و ارایه مطلوب تعهدات قانونی و راههای منابع درآمدی را بر مدیریت موثر دارایی ها دانست.