پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446409 تاریخ : 1397/10/29-18:47:18
,17,
توسعه صنعت نمایشگاهی دستاورد 40 سال سازندگی

توسعه صنعت نمایشگاهی دستاورد 40 سال سازندگی

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی را پس از انقلاب شکوهمند اسلامی چشمگیر توصیف کرد و گفت: تعداد فضاهای نمایشگاهی کشور از یک سایت در سال57 تا امروز به بیش از 97 سایت افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در نشست با فعالان صادراتی صنعت مبلمان، در تشریح دستاوردهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه صنعت نمایشگاهی گفت: در سال 57 تنها یک سایت نمایشگاهی با 35 هزار متر مربع سالن سرپوشیده وجود داشت در حالی که امروز این تعداد به بیش از 97 سایت نمایشگاهی با متراژ 400هزار متر مربع افزایش یافته است.

وی افزود: در سال 57 تعداد نمایشگاه‌های سالیانه تهران 6 عنوان بود که امروز به 80 عنوان افزایش یافته است ضمن آنکه در اوایل انقلاب میانگین تعداد شرکت کنندگان سالیانه در نمایشگاه‌‌ها کمتر از هزار مشارکت کننده بود اما اکنون این تعداد به 206 هزار عضو افزایش یافته است. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در سال 57 پنج عنوان نمایشگاه خارجی در کشور برگزار می‌شد که که این تعداد در سال 96 به 10 عنوان افزایش یافته است این در حالی است که برگزاری نمایشگاه‌های خارجی به عنوان پیشران معرفی محصولات ایرانی در خارج از مرزها است. 

مودودی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در عرصه صنعت نمایشگاهی کشور در حال رخ دادن است، استفاده از صنعت نمایشگاهی را فرصتی برای توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: این صنعت هنوز به خوبی  در کشور معرفی نشده است، در سال‌های گذشته تنها در بحث‌های کمی شاخص‌های قابل اندازه‌گیری داشتیم و کمتر روی کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ها تمرکز شده است، بنابراین، از این پس باید به جای مجوزهای نمایشگاهی، مجوز رویدادهای نمایشگاهی به مجریان و برگزار‌کنندگان نمایشگاهی اعطا شود و افراد به جای برگزاری نمایشگاه باید مجموعه‌ای از رویدادها، از جمله مدل کسب و کارهای تجارت به تجارت، را که باعث عقد قرارداد تولید کالا یا انتقال تکنولوژی و فناوری می‌شود طراحی و اجرا کنند. 

وی صنعت نمایشگاهی کشور را نیازمند ایجاد یک تشکل فراگیر دانست و گفت: این تشکل باید در برگیرنده همه حوزه‌های از جمله مجریان، متولیان و نهادهای پشتیبانی صنعت نمایشگاهی باشد.

مودودی در ادامه در مورد وضعیت صادرات محصول مبلمان اظهار داشت: در 9 ماه? سال جاری مبلمان به ارزش 36 میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهند? رشد 227 درصدی است.  

وی افزود: در میان بازارهای هدف صادرات این محصول، صادرات به کشور عراق 241 درصد، افغانستان 175 درصد و عمان 60 درصد رشد داشته است. 

مودودی محدودیت‌های ارزی و تحریمی را فرصتی برای صادرات مبلمان قلمداد کرد و گفت: محدودیت‌ها طی امسال مبلمان را جزو هزار و 339 قلم کالاهای ممنوعه وارداتی قرار داده است و تعرفه حدود 60 درصدی که برای آن وضع شده است اما علیرغم افزایش حدود 3 برابری قیمت ارز، فرصت مناسبی را برای صادرات این محصولات به وجود آورده است. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص آمار تجارت خارجی کشور اظهار داشت: اگر چه برخی از شاخص‌های اقتصادی ما در شرایط تحریم منفی شده است اما در حوزه تجارت خارجی آمارهای صادراتی خوبی داشته‌ایم به طوری که در 8 ماهه سال جاری 13 درصد و طی 9 ماهه 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم که البته دلایل افت ماه نهم بیشتر مربوط به تغییر نرخ پایه گمرکی برخی محصولات صادراتی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه، با بیان اینکه در شرایط کنونی مدیریت منابع ارزی و ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی، صنعتی و کشاورزی در اولویت نخست کشور قرار دارد، گفت: ارز حاصل از صادرات باید صرف تأمین کالاهای اساسی، تأمین دارو، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت و کارخانجات شود، بنابراین، برای واردات کالاهایی همچون خودرو اولویتی نداریم.

مودودی در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور اظهارداشت: برای این خودروها هزینه‌هایی صورت گرفته و ارز کشور صرف واردات آن شده است و حتی مشتریانی در داخل کشور بابت خرید آنها پول پرداخت کرده‌اند و منتظر ترخیص خودروهای خود از گمرکات هستند و جدا از مباحث مربوط به تخلف یا عدم تخلف واردکنندگان، باید موضوع ترخیص این خودروها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت در این راستا پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گفت: هیأت دولت در خصوص ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات مصوبه‌ای داشت اما هنوز در مورد تاریخ ورود خودروها به کشور اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین، بررسی‌های کارشناسی در این خصوص در حال انجام است و در صورت حصول نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 195
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران