به گزارش بانک و صنعتبه نقل از روابط عمومی بیمه آسماری، علیرضا یزدان دوست با مثبت ارزیابی کردن حرکت به سمت فعالیت های الکترونیکی به ویژه در حوزه صنعت بیمه، گفت: به نظر من باید بررسی شود که آیا همه خریداران بیمه نامه شخص ثالث به روش های اینترنتی خرید این بیمه نامه دسترسی دارند؟ آیا همه آنها می پذیرند که تعهدی یک ساله نزد شرکت بیمه گر را بدون داشتن یک رسید کاغذی ایجاد کنند و آیا حاضرند برای چنین تعهدی با حق بیمه نه چندان کم، تنها به یک شماره پیگیری به جای رسید معتبر مهر و امضادار اکتفا کنند؟
وی با اشاره به اینکه با وجود گستردگی خدمات بانکی غیرحضوری و اینترنتی، هنوز هم کسانی هستند که علاقه مندند امور بانکی خود را در شعبه و با دریافت رسیدهای کاغذی انجام دهند، ادامه داد: گرچه سخت ترین بخش حذف بیمه نامه های کاغذی در بخش بیمه نامه شخص ثالث بود، اما این سوال هنوز پاسخ داده نشده که آیا پلیس یا مراجع قضایی به عنوان یکی از طرفین استفاده کننده از بیمه نامه شخص ثالث با حذف نسخه فیزیکی آن کنار آمده اند یا خیر؟
یزدان دوست با تاکید بر این که برای حذف فیزیکی بیمه نامه ها ابتدا باید امکان سنجی دقیقی صورت بگیرد، گفت: به عنوان مثال حذف فیزیکی بیمه نامه باربری کار ساده ای است، اما آیا بانک صادر کننده ضمانتنامه و اعتبار اسنادی، حاضر است بدون دریافت سند فیزیکی بیمه نامه، امور مرتبط با این حوزه را انجام دهد؟
مدیرعامل شرکت بیمه آسماری با بیان این که این سوالات در مورد بیمه نامه های آتش سوزی، بدنه اتومبیل، مرهوناتی، اعتبار و … هم می تواند مطرح شود، اظهار کرد: باید بپذیریم که بیمه نامه گرچه یک تعهد میان بیمه گر و بیمه گزار است، اما استفاده کنندگان از فیزیک بیمه نامه فقط بیمه گزاران نیستند، بلکه گاه چندین سازمان، نهاد و فرد دیگر نیز از آن به عنوان سند معتبر بهره می برند.
یزدان دوست ادامه داد: حذف فیزیکی بیمه نامه جدای از زیرساخت های عملیاتی و اجرایی، به کار فرهنگی هم نیاز دارد و مردم باید توجیه شوند که حتی اگر فیزیک بیمه نامه را نمی بینند، اما بیمه نامه آنها به حد کافی معتبر است و می توانند بیمه نامه را اعتبارسنجی کنند.
وی با تاکید بر این که صرفه جویی در مصرف کاغذ، تنها یکی از دلایل حذف بیمه نامه های کاغذی است، گفت: به هر حال کرونا به ما نشان داد که ویروس می تواند با کاغذ هم منتقل شود و بنابراین هر چه ما بتوانیم به سمت حذف کاغذ برویم، علاوه بر صرفه جویی، چنین خطراتی را هم کاهش خواهیم داد، اما به صورت طبیعی باید بسیاری از امور روزمره ما به سمت الکترونیکی شدن برود.
مدیرعامل شرکت بیمه آسماری در پاسخ به این سوال که بیمه گران ما تا چه اندازه برای صدور الکترونیکی بیمه نامه شخص ثالث آمادگی دارند، گفت: این کار سختی نیست و ما در بیمه آسماری هم امکان صدور آنلاین را داریم، ولی باید توجه شود که تنها صدور بیمه نامه موضوعیت ندارد، بلکه برای صدور باید امکان اعتبارسنجی و سابقه گیری از مشتری هم وجود داشته باشد.
یزدان دوست با تاکید بر این که توجیه کردن همه ذینفعان و بهره برداران از نسخه فیزیکی، سخت تر از راه اندازی سامانه های صدور بیمه نامه آنلاین است، ادامه داد: من معتقدم این روند کمی زمان بر است.
وی در پاسخ به دغدغه نمایندگان شرکت های بیمه مبنی بر حذف تدریجی آنها از چرخه فروش با توسعه فروش الکترونیکی نیز گفت: البته نمایندگان هم می توانند از بسترهای فروش الکترونیکی بهره برداری کنند، اما طبیعی است که با توسعه تکنولوژی و کانال های نوین فروش و نیز استقبال بیمه گزاران از این روش ها، تغییراتی هم در نحوه فعالیت شبکه فروش رخ دهد.