/2021/12/14000914165545.jpg
به قلم محمدابراهیم تحسیری، مدیرعامل شرکت بیمه معلم:
تمرکز بر توسعه تحول دیجیتال و قراردادن صنعت بیمه در مسیر نوآوری
علی رغم گذشت بیش از چند دهه از عمر فعالیت بیمه در کشور، هنوز نتواسته به جایگاه اصلی خود در میان مردم دست یابد چراکه مردم هنوز با خدمات و منافع حاصل از صنعت بیمه به طور کامل آشنا نیستند و این مهم، نیازمند فرهنگ سازی عمیقی است تا در نهایت به گسترش چتر حمایتی صنعت بیمه، کاهش هزینه های مردم و ایجاد آرامش در جامعه منتهی گردد.
به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه معلم، بیمه یکی از صنایعی است که در جهان به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است و هر روز اخبار جدیدی از توسعه دیجیتال این صنعت در سطح بین المللی می شنویم. در کشورمان نیز تلاش های قابل احترامی در این زمینه آغاز شده که نیازمند حمایت و نظارت بیمه مرکزی به منظور تداوم رشد است. بیشتر شرکت های بیمه ای از اختصاص منابع کافی به اینشورتک غافل هستند. اینشورتک به معنای صرف استفاده از فناوری ها در بیمه نیست، بلکه با تغییرات اساسی در استراتژی، زنجیره ارزش و مدل های کسب وکار همراه است.
در بخش توسعه محصولات و خدمات فعالیت های مهم عبارتند از آنالیز بازار، شبیه سازی سوددهی محصول و بخش بندی مشتریان و آنالیز ارزش.
در بخش بازاریابی و توزیع فرایند توزیع کننده/ بهبود فعالیت توزیع، برنامه ریزی و اجرای اتوماسیون نیروی فروش و بهبود فرآیند فروش باید مورد توجه قرار گیرند. تحول دیجیتال به زنجیره ارزش بیمه کمک می کند تا دیدی 360 درجه به این صنعت داشته باشد.
" به کارگیری فناروی اطلاعات تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم های اطلاعاتی صنعت ایجاد می کند، به طوری که امکان انتقال الکترونیکی داده ها، مدارک، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق رایانه و خطوط ارتباطات مخابراتی فراهم می گردد. بین سرمایه گذاری در این بخش و بازده شرکت های صنعتی و بهره وری نیروی انسانی ارتباط دوسویه مثبتی وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات توانایی شرکت های پیشرو در بخش صنعت را افزایش می دهد و این در نتیجه افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری است. از سوی دیگر، فناوری اطلاعات سبب تسهیل روند اداری و افزایش بازده نیروی انسانی و مدیریت می شود.
یکی از نتایج عمده این فناوری تمرکززدایی در عین تمرکزگرایی است. بدین معنی که می توان کارها را از راه دور انجام داد، بدون آن که لازم باشد در محل حضور فیزیکی و مستمر داشته باشیم که این ویژگی بر کوتاه شدن فواصل زمانی و مکانی به عنوان یک ابرشاهراه تاکید دارد.
تحول دیجیتال یک تغییر بزرگ در تمامی سطوح سازمان است که باعث ایجاد مدل های کسب وکار جدید می شود و بسیار فراتر از دیجیتالی کردن است. مشکلات فعلی صنعت بیمه در این خصوص اختصاص نیافتن منابع لازم مالی جهت پیاده سازی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، نبود قوانین قضایی مناسب در خصوص تجارت الکترونیک و نهایتا تحریم های بین المللی.