به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت بیمه نوین، حسین کریمخانزند؛ پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» وضعیت مالی بیمه نوین را تشریح کرد. وی با بیان اینکه در سالهای پیش علاوهبر موقعیت نهچندان مطلوب شرکت در توانایی کسب پرتفوی سودده، صورتهای مالی و وضعیت خسارات جاری و معوقه شرکت خبر از شرایط بحرانی در آینده نزدیک میداد، افزود: کنترل و پایش به موقع و اقدامات و برنامهریزیهای صورت گرفته باعث شد تا امسال پس از گذر از دو سال مالی سخت، سود 87 ریالی شناسایی شود. به گفته زند، صورتهای مالی گویای تغییر جهت به موقع در استراتژیهای ریسکافزا و شناسایی نقاط آسیبپذیر شرکت بود قبل از آنکه شرکت وارد مرحله بحرانی غیرقابل جبرانی شود. مدیرعامل بیمه نوین با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اصلاحی برای بهبود شاخصها در شناسایی و پذیرش ریسک که در دستور کار قرار گرفته، یادآور شد: در حال حاضر میتوان شرکت را آماده برای گام برداشتن به مراحل توسعهای، یعنی رشد همراه با تغییرات بنیادین در فرآیندها و کسب نتیجه دانست.
زند در پاسخ به پرسش «دنیایاقتصاد» مبنیبر اینکه نقطه قابلاتکا در گزارش وضعیت مالی شرکت بیمه نوین چیست، گفت: شفافیت مالی مهمترین شاخص در ارزیابی عملکرد یک بنگاه اقتصادی است. اینکه قواعد و الگوی اطلاعدهی به صاحبان سهام و مراجع مربوطه با مسوولیتپذیری رعایت و اجرا شود. یکی از تلاشهای صورت گرفته در شرکت پیادهسازی شفافیت در گزارشدهی دقیق و بهنگام عملکرد است. کریمخان زند با بیان اینکه راهاندازی عملی مدیریت حسابرسی داخلی شرکت که زیر نظر کمیته حسابرسی فعالیت میکند، بخشی از این سیاست بود، ادامه داد: اعتقاد دارم این ابعاد کنترلی و شفافیت مالی رابطه مستقیمیبا استقرار حاکمیت شرکتی دارد. حاکمیتی که مبنای آن ضوابط مالی و رعایت حقوق تمام ذینفعان شرکت در جهت ایجاد بستری برای فراهم شدن بهبود عملیات بیمهای و مالی سرمایهگذاری بهصورت کاملا شفاف و ضابطهمند است. وی افزود: نباید فراموش کرد در مفاهیم و ادبیات مالی امروزی حاکمیت شرکتی این مراوده و تبادل تنها محدود به رابطه میان شرکت و سهامداران نیست، وظیفه من بهعنوان مدیرعامل نگرش شبکهای به تمام ذینفعان در ارتباط با شرکت است.کریمخان زند یادآور شد: به نکته دیگری هم که درخصوص گزارش وضعیت مالی میتوان اشاره کرد اقدامات صورت گرفته در بخش سرمایهگذاری و بررسی بازدهی مالی، سود سرمایه و ریسک آن بود که خوشبختانه نتیجه آن به وجود آمدن تعادل و ثبات قابلقبولی در این بخش از شرکت است.
مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به پرسش دیگری مبنیبر اینکه «پس از رفع تحریمها و با توجه به رکود موجود در داخل، بسیاری از بنگاهها و موسسات بهدنبال جذب سرمایهگذار خارجی هستند، آیا شرکت بیمه نوین هم گزینهای در این خصوص دارد»، متذکر شد: پس از برجام توجه سرمایهگذاران بینالمللی هم برای مشارکت و حضور در صنایع مختلف کشور بیشتر شده است. شرکتهای بیمه اما همیشه برای سرمایهگذاری جذاب بودهاند، این توجه برای سرمایهگذاری اخیرا از سوی رقبای خارجی بیشتر هم شده است. او با تاکید بر اینکه بازار بیمه در ایران همچنان بکر و دارای پتانسیل دسترسی بسیار بالایی است، ادامه داد: خوشبختانه اخیرا شرکت بیمه نوین هم پیشنهادهایی از سوی چند شرکت اروپایی داشته است که طی جلسات مداوم در حال بررسی و رایزنی برای همکاریهای مشترک در حوزههای مختلف و دستیابی به تفاهم هستیم.مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به پرسش دیگری مبنیبر چگونگی وضعیت این شرکت از نظر ایفای تعهدات و خسارات معوق یادآور شد: بیمهنامه یک قرارداد حقوقی و قانونی است و در همه جای دنیا هم دو طرف ملزم به ایفای تعهدات مندرج در قرارداد هستند. این نکته که شرکتها خسارات وارده به بیمهگذاران خود را پرداخت میکنند، لطف یا عملی از سر احسان نیست، این یک وظیفه قانونی و تعهد حرفهای است.کریمخانزند افزود: از روز اول ورودم به بیمه نوین با توجه به حجم پروندههای موجود در شرکت، پرداخت خسارات معوق و جاری جزو اولویتهای کاری قرار گرفت. بازنگریهای جدی هم در این حوزه صورت پذیرفت و در حال حاضر هم در مرحلهای هستیم که پروندههای خسارت در زمان مقرر بررسی و پرداخت میشود.
مدیرعامل بیمه نوین درباره تصمیمات و برنامهها در حوزه مدیریت فرآیندهای داخلی شرکت و اینکه در چه بخشهایی متمرکز بوده است، توضیح داد: زمانی که از توسعه یک سیستم صحبت میشود، حرف اول را نیروی انسانی میزند، نمیتوان از نیروی انسانی صحبت کرد اما آموزش را نادیده گرفت. این تلقی که تامین نیازهای مادی و رفاهی کارکنان محور اصلی مدیریت منابع انسانی است، اشتباه است. زند ادامه داد: یادگیری علاوهبر مهارتافزایی، ایجاد اعتماد به نفس و ثبات حرفهای در سازمان را نیز ارتقا میدهد. داشتن نگاه فرآیندی به آموزش در بیمه نوین منجر به شکلگیری «کمیته یادگیری» در شرکت شد و بر همین اساس برنامه و تقویم آموزشی برای تمام اعضای ما از مدیران، بدنه کارشناسی ستاد و شعب و نمایندگان و شبکه فروش نیازسنجی، تدوین و با جدیت دنبال میشود.
وی گفت: از سوی دیگر با در نظر گرفتن تحولات و افزایش مخاطرات بازار و تنوع به وجود آمده در نیاز و ذائقه مشتریان، روشهای سنتی مستلزم زمان، هزینه مضاعف و غیرمطمئن است. نقطه قابل توجه در بازنگری فرآیندها در بیمه نوین این بود که رویکرد ما باید به سمت ارائه خدمات در قالب یک سیستم چابک و چرخه عملیاتی با قابلیت بالا جهت میگرفت. مزیت این تغییرات این بود که فرآیندهای جدید با مشارکت کارکنان و براساس تجربیات موجود در شرکت بازنگری، طراحی و نهایتا پیادهسازی شد. در عمل هم میتوانستیم مطمئن باشیم الگوهای جدید، کارآمدی و اثربخشی بیشتر، انعطافپذیری بالا و هماهنگی کامل بین اجزای شرکت در عملیاتی کردن فرآیندها را داراست.کریمخانزند درپاسخ به این پرسش که آیا این تمرکز در منابع انسانی، شامل شبکه فروش و نمایندگان شرکت هم میشود، خاطرنشان کرد: نمایندگان ما بخشی از بدنه اصلی شرکت هستند. تمام تغییرات و تحولات بهوجود آمده در فرآیندهای شرکت شامل چرخه اداری، عملیاتی و مالی شبکه فروش هم است. بخشی از وظیفه کمیته یادگیری مربوط به آموزش نمایندگان و سرمایهگذاری بر توان علمی و مهارتی آنهاست. وی افزود: از نظر من وظیفه و نقش نماینده بیش از فروش بیمهنامه است. تعهد او به بیمهگذار براساس باوری است که شرکت در او ایجاد میکند. به گفته او تلاش این شرکت ایجاد این باور و تعهد در شبکه فروش است. کریمخانزند ادامه داد:فروش تخصصی و یکپارچه بهعنوان بخشی از استراتژی خرده فروشی با برنامه وفاداری مشتریان و شخصیسازی خدمات برای گروهها و افراد، مستلزم شبکهسازی دقیق و شناسایی هدفمند بازار و بیمهگذاران بالقوه شرکت است که این مهم برعهده نمایندگان ماست. به گفته او قسمت بزرگی از تعامل ما با جامعه از طریق نمایندگان مان رخ میدهد و بهبود این امر مستلزم مهارتی است که باید به آن پرداخته شود. علاوهبر آموزش، برنامههای تشویقی و حمایتی نیز جزئی از برنامههای ما در قبال شبکه فروش است و به زودی نیز مراسم تقدیر از نمایندگان موفق و فعال شرکت برگزار میشود.
کریمخانزند همچنین درباره عملکرد بخش فنی بیمه نوین یادآورشد: بهدلیل برخی چالشهای چند سال اخیر از جمله آزادسازی تعرفهها، تغییر قانون بیمه شخص ثالث، تحریمها و ورود شرکتهای جدید التاسیس، بخش مهمی از بازنگری در فرآیندهایی که به آن اشاره شد مربوط به حوزه فنی شرکت و قسمتی از این چالشها معطوف به انتخاب ریسک و بیمهگذار برای شرکتی بود که وضعیت کسب پرتفوی و ضریب خسارت مطلوبی نداشت. وی ادامه داد: ما در شرایطی نبودیم که هر ریسکی با هر شرایطی را تنها بهدلیل حق بیمه جذاب آن پذیرا شویم. در نتیجه روشهای بهینه در ارزیابی ریسک و تحلیل وضعیت بیمهنامهها در رشتههای مختلف را به کار بستیم که به سمتی رفتیم که در مرحله اول انتخاب بیمهگذار بهعنوان استراتژی انتخاب مشتری را اجرا کردیم. زند با بیان اینکه در حوزه محصول هم بیمه عمر و سرمایهگذاری بهعنوان محصول کلیدی شرکت در نظرگرفته شده، اما توسعه این محصول به معنای غفلت از دیگر محصولات و رشتههای بیمهای نیست، گفت: تمرکز تک محصولی رشد پایدار شرکت را آسیبپذیر کرده و سلامت پرتفوی شرکت را به خطر میاندازد؛ بنابراین تنوع سبد محصولی با هدف توانمندسازی جامع شرکت در تامین بازار در دستور کار است. وی با اعلام اینکه بهزودی شناسایی نیاز مشتریان براساس عادات زندگی شخصی و حتی فعالیت آنها در فضای مجازی اساس پیشنهاد شرکتها برای خدمت به بیمهگذاران خواهد بود، افزود: امروز همان گونه که فرد ترجیح میدهد به جای چند کارت یک کارت واحد با قابلیتهای مختلف با خود داشته باشد، صنعت بیمه هم ناگزیر از طراحی محصولاتی با پوششهای تجمیعی برای ریسکهای مختلف به بیمهگذاران است. اینکه بتوانیم خدمات خود را از هر کانالی، در هر مکانی و طی کوتاه ترین زمان طبق نیاز به مشتریان برسانیم، یعنی مشتری مداری جدید.
کریمخانزند در پاسخ به این پرسش که آیا در بیمه نوین محصول جدیدی طراحی و ارائه شده یادآورشد: براین اساس چند طرح بیمهای در واحدهای مختلف فنی با همکاری مدیریت بازاریابی و طرح و توسعه در حال بررسی و آمادهسازی است که اخیرا هم دو محصول بیمه مجتمع مسکونی و اتوپلاس نوین با سطح جدیدی از تسهیلات در خدمترسانی از سوی شرکت ارائه میشود. وی افزود: در طرح اتوپلاس پوشش و خدمات امدادی با هدف ارائه خدمت مطلوبتر، با سرعت و کیفیت بیشتر به دارندگان بیمهنامه بدنه شرکت بیمه نوین بهصورت رایگان ارائه خواهد شد. زند گفت: بیمههای مجتمع مسکونی اما محصولی با رویکرد تلفیق نیازهای بیمهگذاران است که پوشش انواع خطرات و ریسکهای مسوولیت قانونی مدیران ساختمان را برای اولین بار در کشور در برگرفته است. مزیت این محصول دریافت پوشش مسوولیتهای ناشی از خسارات جانی و مالی احتمالی در مجتمعهای مسکونی با پرداخت هزینه بسیار اندکی است. زند در خاتمه گفت: هدف ما در این مرحله ارائه محصولاتی با ویژگیهای خاص بود که رقابتپذیر باشد و مطابق نیازها و انتظارات مشتریان از خدمات باشد، اما بدون شک صنعت بیمه نیازمند ابتکار عمل بیشتری است که در کنار آن باید تحلیل بازار و بازخورد دریافتی از مشتریان تکمیلکننده چرخه طراحی و توسعه محصول شود.