وی به شرایط سخت تحریم در آن مقطع هم اشاره و با یادآوری اینکه قرارداد طرح توسعه فاز 11 اواخر دولت دهم به روش بیع متقابل امضا شد، اظهار کرد: واقعیت این است امکان تامین مالی برای این پروژه در آن شرایط امکانپذیر نبود.
سرپرست طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس تصمیم وزارت نفت برای اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در سال 92 را راهبردی دانست و گفت: با این تصمیم طرح هایی که پیشرفت بالایی داشتند در اولویت قرار گرفتند تا افزون بر تامین سوخت زمستانی نیازهای ارزی کشور را برای توسعه دیگر طرح ها فراهم کند.
وی با بیان اینکه توسعه فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 که در اولویت توسعه قرار گرفت همانند فاز 11 در مرز قرار داشتند، تصریح کرد: پیشرفت بالای این پروژه ها سبب شد نسبت به فاز 11 در اولویت قرار گیرند.
فلاح نژاد به واگذاری توسعه این طرح به کنسرسیوم توتال و سی ان پی سی آی چین در سال 96 اشاره کرد و گفت: هدف وزارت نفت این بود تا از گشایشی که ایجاد شد افزون بر استفاده از فناوری روزآمد و پیمانکاران خارجی از منابع مالی خارجی استفاده کند.
سرپرست طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی ادامه داد: آنچه اکنون مهم است اینکه توسعه متعارف این فاز پس از خروج خارجی ها برای صیانت از حق و حقوق و برداشت طبیعی این فاز آغاز شده است و به سرعت انجام خواهد شد.
فلاح نژاد به افت مخزن پارس جنوبی اشاره و تصریح کرد: امیدواریم در مرحله بعدی توسعه این فاز، بخش فشارافزایی این قرارداد را که بخش سنگین و پرهزینه ای است، محقق کنیم.