به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وضعیت صنعت خودرو در سال جاری بهواسطه شرایط داخلی و خارجی دچار پیچیدگی فراوانی شده است. با تحریمهای تازه، صنعت خودرو اینبار وضعیت سختتری خواهد داشت چرا که دیگر هیچ بانکی حاضر به ریسک همکاری با ایران و بازکردن السی برای کشورمان نیست. در زمان تحریمهای قبلی بسیاری از بانکها مشمول جرایم سنگین آمریکا شدند و دیگر حاضر نیستند تن به جریمههای چندصد میلیوندلاری آمریکا به دلیل همکاری با کشور ما بدهند.
از سوی دیگر بحث افزایش قیمت ارز مستقیما روی قیمت قطعات وارداتی تاثیر خواهد گذاشت. هر چند در این زمینه دولت تعهد داده که ارز 4200 تومانی برای واردکنندگان را تامین خواهد کرد اما باز هم در آینده شاهد مشکلات بسیاری برای خودروسازان هستیم.
در تحلیل وضعیت تحریمهای جدید و اینکه اینبار چه تاثیری بر صنعت خودرو کشور میگذارد، محسن جهرودی مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تحریمهای جدید به مراتب از دور قبلی تحریمها سختتر خواهد بود، میگوید: بحث واردات خودرو به کشور ظاهرا مشمول تحریم نیست. هر تعداد و تیراژ و هر خودروی گرانی را که بخواهید میتوانید به کشور وارد کنید و مشمول تحریمهای بینالمللی نخواهید شد.
وی با بیان اینکه تنها چیزی که مشمول تحریمها خواهد شد، واردات قطعات منفصله است، اظهار میکند: این امر به منظور آسیبرساندن به صنعت خودرو ایران انجام میشود. خروج یک جانبه آمریکا از برجام تنها با هدف ضربهزدن به خودروسازی ایران صورت گرفته است.
صنعت خودروی کشور ما در سالهای اخیر محرک بسیاری از صنایع دیگر بوده است. صنایعی که تا پیشاز اوج گرفتن صنعت خودرو و رسیدن به تیراژ بیشاز یک میلیون و ششصد هزاردستگاه خودرویی فعلی، بیشتر خام فروش کردهاند و یا به طور محدود به عرضه محصول در دیگر صنایع مشغول بودهاند. صنعت خودرو طی این سالها باعث شد بسیاری از صنایع دیگر رونق بگیرند و افزایش تولید داشته باشند.
به این صورت افراد بسیاری در این صنعت و صنایع وابسته به آن مشغول به کار شدهاند. تحریم مستقیم آمریکا چیزی بیشاز 500هزار شغل را در صنعت خودرو و قطعهسازی کشورمان هدف گرفته است و به این دلیل در سالهای گذشته صنعت خودرو به صورت مستقیم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.
مدیرعامل سایپا با تاکید بر اهمیت صنعت خودرو میگوید: گروه خودروسازی سایپا با 42هزارپرسنل، گروه صنعتی ایرانخودرو با 63هزارنفر پرسنل مشغول به کار هستند و 430هزارنفر در قطعهسازی فعالیت دارند. در مجموع چیزی بیش از 500هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودرو ایران کار میکنند.
تحریمهای آمریکا تاثیر بسیار زیادی بر خودروسازی کشور خواهد گذاشت. در این شرایط البته خودروسازان باید پیش از اینها خود را آماده مقابله با تحریمهای احتمالی میکردند. به نظر میرسد سال جاری، سال بسیار سختی برای خودروسازان خواهد بود و آنها نیز این مساله را بهخوبی درک کردهاند.
جهرودی در خصوص وضعیت خودروسازان در سال جاری میگوید: امسال سال بسیار سختی برای ما خواهد بود. ما از تحریمهای قبلی عبور کردیم اما در شرایطی که تحریمهای قبلی بسیار سادهتر از تحریمهای جدید بود. چراکه بانکهای خارجی حمله آمریکا را به خودشان در گذشته تجربه کردهاند و این بار با تجربهتر رفتار خواهند کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه با تاکید بر سخت بودن شرایط تحریم فعلی میافزاید: یکی از بانکها در تحریم قبلی با ایران همکاری میکرد اما از سوی آمریکا 1میلیارددلار جریمه شد و در نهایت با پرداخت 400 تا 500میلیوندلار جریمه توانست آمریکا را راضی کند.
وی در ادامه اظهار کرد: حالا بانکهای خارجی با این تجربه پا به دور بعدی تحریم خواهند گذاشت. روز بعد از صحبتهای ترامپ این بانک به ما اعلام کرد که دیگر السی ما را نمیپذیرند.
جهرودی همچنین میگوید: البته ملت ما 40سال است که با این تحریمها زندگی کرده است. اجازه نمی دهیم دشمنان نظام بخواهند با توسل به صنعت خودرو سر ملت را پایین بیاورند و ما در مجموعه سایپا قول میدهیم ملت ایران را در این صنعت سربلند نگه داریم.
به نظر میرسد با توجه به تحلیل مدیرعامل سایپا، واردات خودرو بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا خواهد کرد. چراکه جلوگیری از واردات خودرو هیچ مشکلی برای ایران ایجاد نمیکند. برعکس هر چیزی که مربوط به تولید در کشور و موجب اشتغال و درآمدزایی باشد، مشمول تحریم جدید آمریکا خواهد بود.
تحریم جدید آمریکا اشتغال و تولید را در کشور هدف گرفته و بهنظر میرسد صادرات صرف خودرو به ایران تحریمی در بر نخواهد داشت. البته خودروسازانی که برای سرمایهگذاری در ایران پیش قدم شده بودند، در صورتی که در آمریکا هم منافعی داشته باشند، قطعا از ادامه کار در کشورمان منع خواهند شد و مورد جریمه دولت آمریکا قرار خواهند گرفت.