پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 265787 تاریخ : 1395/11/11-08:18:14
,17,
تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و گمرک

تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و گمرک

گمرک ایران و سازمان بنادر و دریانوردی تبادل الکترونیکی اطلاعات را با محوریت سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی آغاز کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازگمرک جمهوری اسلامی ایران، با آغاز این تبادل الکترونیکی، اطلاعات گمرک ایران به اطلاعات «تالی تخلیه و مانیفست بنادر» در بستر الکترونیکی دسترسی پیدا کرد و از این پس فقط اظهارنامه صاحبان کالا برای گمرک ملاک عمل نخواهد بود. 

بدین ترتیب گمرک اطلاعات قابل اتکایی از کالاهای موجود در محوطه‌ها و انبارهای بنادر و دریانوردی از طریق تبادل الکترونیکی مجموع بارنامه‌های موجود در کشتی (مانیفست کشتی) و تالی بندر به دست می‌آورد .
، مانیفست به فهرست کل بار یا محموله اطلاق می شود. 
فهرست کل بارشامل بار حمل شده در یک وسیله ی واحد نقلیه است. فهرست کل بار یا محموله شامل مشخصات تجاری کالا است. این مشخصات شامل شماره سند حمل، فرستنده، گیرنده،تعداد و نوع بسته ها، شرح و مقدارکالاست.
مانیفست در حکم اظهارنامه بار نیز است و در بسیاری از کشورها از این سند به عنوان اظهارنامه باراستفاده می شود. هرمحموله تجاری که از طریق مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وارد قلمرو گمرکی می شود، باید برای آن نسخه ای مانیفست ارائه شود.
این سند دلالت برآن دارد که کالا از گمرک خانه دریک کشور بارگیری و حمل شده و در طول راه به آن چیزی اضافه یا از آن کسر نشده، مگر این امر به موجب مانیفست نشان داده شده باشد.
برپایه گزارش گمرک، اطلاعات کالاهای ورودی قبل از اظهار به گمرک توسط 870 شرکت کشتیرانی و فورواردری به گمرک ارائه می‌شود.
به گزارش ایرنا، فورواردر عبارت است از شخصی که چگونگی حمل کالا را از طرف مشتری خود طراحی می کند، بدون این که خود الزاماً نقش حمل کننده را داشته باشد .
این اطلاعات توسط مانیفست الکترونیکی دریافت و در سامانه جامع امور گمرکی تجمیع می‌شود و شرکت‌های حمل‌ونقل در صورتی می‌توانند نسبت به صدور ترخیصیه اقدام کنند که پیشتر اطلاعات محموله‌های خود را از طریق مانیفست الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی ثبت کرده باشند. 
برپایه این گزارش، در سامانه جامع گمرکی برخلاف گذشته که اطلاعات مانیفست کالا به صورت دستی و غیرقابل صحت‌سنجی به گمرک ارائه می‌شد، اطلاعات مانیفست کالا پیش از ورود به گمرک به صورت الکترونیک از شرکت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌شود.
براساس اطلاعات مانیفست الکترونیکی، بارنامه به نام صاحبان کالا صادر و در نهایت ترخیصیه از روی بارنامه صادر می شود و یک شماره بارنامه در زمان تسویه حساب به صاحب کالا داده می شود.
این گزارش می افزاید: به هنگام اظهار الکترونیکی اظهار با همان شماره بارنامه صورت می گیرد و زمانی که صاحب کالا قصد دارد تا کالای خود را به گمرک اظهار کند، به صورت الکترونیکی با وارد کردن شماره بارنامه اطلاعات صاحب کالا از روی مانیفست الکترونیکی بر روی اظهارنامه الکترونیکی واردات در سامانه جامع گمرکی می نشیند.
این اطلاعات پردازش شده و در انجام تشریفات گمرکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بر این اساس، همه شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌و نقل دریایی برای صدور ترخیصیه، در مرحله نخست باید مانیفست کالاهای خود را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت کنند.
این کار اکنون با مشارکت انجمن کشتیرانی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و فورواردرها انجام می‌شود . 
در تازه‌ترین آمار تعداد شرکت‌هایی که از طریق مانیفست الکترونیکی اطلاعات محموله‌های خود را قبل از اظهار به گمرک ارسال می‌ کنند، این تعداد به 870 شرکت رسیده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران