برای افزایش سهم بیمه های زندگی در پرتفوی صنعت بیمه تلاش های زیادی صورت گرفته است. خوشبختانه صنعت بیمه توجه خوبی به این حوزه داشته و بیمه های زندگی فضای بکری در کشور دارند که شرکت ها می توانند با ارائه محصولات جدید متناسب با نیازهای مردم، بدون اینکه چشمی به سهم یکدیگر از این کیک بیمه ای داشته باشند، شاهد توسعه بیمه های زندگی و به تبع افزایش ضریب نفوذ هم باشند.
اما از طرفی بیمه ها نباید طوری عمل کنند که در ایفای تعهداتشان دچار مشکل شوند و در رقابت با یکدیگر قیمت های غیرمنطقی ارائه دهند. البته بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، نظارت های خوبی دارد که می تواند از هرگونه انحراف جلوگیری کند.
بحث دیگر، توانگری مالی شرکت های بیمه است که باعث می شود شرکت های بیمه با یک پشتوانه خوب بتوانند پاسخگوی تعهداتشان باشند، در این مورد شرکت های تخصصی به دلیل این که تمامی منابعشان در حوزه بیمه های زندگی سرمایه گذاری می شود به نظر می رسد که می توانند اطمینان بیشتری برای مردم ایجاد کنند. البته طبیعتاً باید بحث محاسبات و مسائل اکچوئری کاملاً دقیق رعایت شود و شرکت ها بر اساس آمار و اطلاعات نادرست سعی نکنند که صرفاً فروششان را بالا ببرند.
چالش مهم دیگر وجود تورم در کشور است که ممکن است منافع بیمه گذاران را تهدید کند. به طور کلی شرکت های بیمه، حق بیمه پرداختی مشتریان را سرمایه گذاری می کنند و به دلیل تشکیل سبد سرمایه گذاری بر اساس آیین نامه های بیمه مرکزی یک مجموعه سرمایه گذاری هایی را انجام می دهند که یک خروجی مناسب را برای بیمه گذاران و سهامداران ایجاد کنند به عبارتی بخشی از منابع در بانک، بخشی دیگر در بورس، بخشی در ملک و سایر بخش ها می رود و این سبد بیمه ای اطمینان خاطر مناسبی را ایجاد می کند. با اینحال میزان سود گاهی کمتر از تورم یا برابر با تورم است اما به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن از میزان امنیت بالاتری نسبت به دیگر بازارهای مالی برخوردار است.