به گزارش بانک و صنعت، در مدل های ارزیابی عملکرد بیشتر بر استفاده از شاخص های مالی برگرفته از صورت های مالی توجه می شود. اگرچه شاخص های مالی ابزارهای قوی در ارزیابی عملکرد محسوب می شوند، اما این شاخص ها به تنهایی نمی توانند جنبه های اقتصادی ارزیابی عملکرد را پوشش دهند و به همین دلیل لازم است برای بررسی دقیق تر عملکرد بنگاه ها از شاخص های اقتصادی نیز استفاده شود. شاخص های بهره وری به سبب آن که اطلاعات مفیدی از انواع شاخص های کارایی مانند کارایی های فنی، مقیاس، تکنولوژی و.. را فراهم می کنند، از مهم ترین شاخص های اقتصادی ارزیابی عملکرد محسوب می شوند. این شاخص ها را می توان به عنوان مکمل شاخص های مالی مورد استفاده قرار داد.
تهیه شده در روابط عمومی پژوهشکده بیمه با همکاری گروه پژوهشی مطالعات کلان بیمه به مناسبت اول خرداد روز بهره وری و بهینه سازی مصرف
بهره وری مطابق با مفهومی گسترده عبارت از قابلیت تبدیل داده ها به ستانده ها است. بر این اساس، بهره وری یک بنگاه نسبت ستانده های تولید شده به نهاده های مورد استفاده بنگاه است. اهمیت بهره وری در سطح خرد (بنگاه های اقتصادی) به سبب نقش مهمی است که در تجزیه و تحلیل تبیین کننده های سود بنگاه ها دارند. عمده ترین هدف بنگاهها، تأمین منافع سهامدارن و کسب بالاترین سطوح پایدار سود است. در چارچوب رابطه معروف میلر (1984) نیز سود عملیاتی یک بنگاه تنها یا از طریق افزایش قیمت و یا از طریق بهره وری حاصل می شود. به همین دلیل افزایش پایدار سود در ارزش حقیقی، بدون رشد بهره وری در بلندمدت امکان پذیر نیست. بنابراین، اگر یک بنگاه به دنبال سود پایدار باشد، الزاما باید به بهره وری توجه نماید.
مطابق گزارش مکنزی (2019) بر اساس متوسط سود اقتصادی، صنعت بیمه در سطح جهان به طور کلی، در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در حالیکه صنایع دیگر با سرمایه گذاری در حوزه فناوری های دیجیتال توانسته اند به موفقیت های شایانی دست یابند، در دهه گذشته، صنعت بیمه نتوانسته بهره وری کل خود را افزایش دهد. در مقابل، بیمه گران به دنبال گسترش استراتژی کاهش هزینه ها بوده اند که نتایج آن به میزان اندکی قابل رؤیت است.
همان طور که این گزارش نشان می دهد، در مجموع در صنعت بیمه جهانی، شرکت هایی که بهره وری را در دستور کار خود قرار داده اند، توانسته اند در
بخش های بالایی منحنی قدرت صنعت قرار بگیرند. در مقابل، بخش گسترده ای از شرکت های بیمه که بی توجه به بهره وری و الزامات آن بوده اند، سالانه زیان قابل توجهی را تجربه کرده و در بخش پایینی منحنی قدرت صنعت قرار دارند. بر این اساس می توان گفت توجه شرکت های بیمه ای به مقوله بهره وری امری ضروری است.