به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی میر حسن موسوی در جلسه وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران با اشاره به ظرفیت حملونقل حومهای در تهران و کشور اظهار داشت: در کشور حدود شش تا هشت میلیون نفر سفر روزانه حومهای انجام میشود که در تهران حدود 2.4 میلیون نفر سفر است.
وی افزود: سهم حملونقل ریلی از جابجایی مسافران حومه ای حدود 17 هزار نفر است که حاکی از سهم 0.5 درصدی ریل است. در حالی که سهم ریل در حملونقل حومهای توکیو 57 درصد و در کشورهای اروپایی بیش از 24 درصد است.
معاون مسافری شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: از 2.4 میلیون نفر سفر حومهای تهران، سهم ریل روزانه 10 هزار نفر است و همین مساله ضرورت تاسیس شرکت قطارهای حومهای را مشخص میکند که اساسنامه شرکت قطارهای حومهای تصویب و با امضا سه وزیر تقدیم هیئت دولت شد.
موسوی افزود: با ایجاد یک میلیون و 962 هزار نفر صندلی در قطارهای حومهای مسیر تهران-قزوین روزانه 16 سیر انجام میشود که سالانه 9 میلیون و 593 هزار نفر مسافر را جابجا میشوند.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی صندلیهای قطارهای حومهای در دو سال پیش، 30 درصد تعداد فعلی بوده است.
معاون مسافری رکت راهآهن در ادامه گفت: تعداد سیر قطارهای حومهای تهران-اسلامشهر-پرند از روزانه 8 سیر به 22 سیر افزایش پیدا کرده است و 1 میلیون 129 هزار نفر مسافر را جابجا میکند. در این مسیر 3 میلیون و 188 هزار صندلی ایجاد شده است.
موسوی افزود: همچنین تعداد سیر قطارهای حومهای قم-جمکران از روزانه 1 سیر به 10 سیر افزایش یافته است که 595 هزار مسافر را جابجا میکند. در مجموع 1 میلیون و 191 هزار و 360 نف صندلی برای این مسیر صندلی ایجاد شده است.
وی با اشاره به مسیر تهران-قرچک-پیشوا-گرمسار نیز گفت: با ایجاد 2 میلیون و 452 هزار نفر صندلی و انجام روزانه 20 سیر، حدود 1 میلیون نفر مسافر حومهای در این مسیر جابجا میشوند.
معاون مسافری راهآهن افزود: در مسیر تهران-فیروزکوه نیز، روزانه دو سیر قطار حومهای وجود دارد که با 350 هزار نفر صندلی ایجادی روزانه 227 هزار نفر مسافر جابجا می شوند.
موسوی خاطرنشان کرد قیمت متوسط سفرهای حومهای که از مسافر دریافت میشود 2860 تومان است در حالی که یارانه پرداختی راهآهن به مسافران 17638 تومان است. در حالی که کیفیت خدمات قطارهای حومهای نسبت به سایر کشورهای جهان با توجه به استفاده از قطارهای ریلباس و دو طبقه با عمر متوسط کمتر از 5 سال کم نظیر است.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن با اشاره به برنامههای در دست اقدام این شرکت در زمینه خطوط حومهای اظهار داشت: سومین خط از پروژه احداث چهارخطه تهران-قرچک-ورامین-پیشوا-گرمسار به پایان رسیده است و خط چهارم نیز با علائم و سگنالینگ در سال 98 به پایان خواهد رسید.
وی افزود: همچنین چهارخطه تهران-کرج رو به اتمام است و اگر مشکل تملک رفع شود تا پایان سال 97 از چهارخط این مسیر بهره برداری خواهد شد.
معاون شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: بودجه دو خط اختصاصی تهران-اسلامشهر پرند تخصیص یافته و هم اکنون حدود 28 درصد پیشرفت فزیکی دارد و امیدواریم نیمه دوم سال 98 به بهره برداری برسد.
موسوی با اشاره راهآهن حومهای تهران- پاکدشت نیز گفت: این خط به طول 13 کیلومتر در نیمه دوم سال 98 تکمیل خواهد شد.
معاون مسافری شرکت راهآهن یادآور شد: برای یکپارچه سازی حملونقل حومهای و شهری کار مطالعاتی از سوی یک شرکت مهندسی مشاور در دست مطالعه قرار دارد تا پس از انجام مطالعات اقدامات لازم ازسوی شهرداری تهران و شرکت راهآهن انجام شود.
در ادامه وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: تهران برای سازماندهی حملونقل خود به سه ایستگاه راهآهن بزرگ نیاز دارد که علاوه بر ایستگاه فعلی باید دو ایستگاه در غرب ونزدیکی فرودگاه و دیگری در شرق تهران احداث شود.