به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک امروز (دوشنبه) در نشست خبری با موضوع جشنواره فروش اینترنتی و پویش "از خانه بخریم"، که به دلیل شیوع ویروس کرونا بصورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران برگزار شد، گفت: جشنواره بهاره مجازی که اسفند ماه 98 برگزار شد دارای سه رکن بود که شامل خریدار اینترنتی (مردم)، فروشگاه های اینترنتی (بستر فروش اینترنتی) و فروشگاه های آفلاین(واحدهای صنفی) هستند که با شیوع ویروس کرونا با کاهش فروش مواجه شده اند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.
رهبری هدف جشنواره را تحریک مردم برای خرید اینترنتی اعلام کرد و افزود: هدف این بود که فروشگاه های اینترنتی تسهیلاتی به اصناف ارائه دهند و تعدادی از اصناف آفلاین که به علت تعطیلی بازارها دچار کاهش فروش شده اند بتوانند بخشی از کالاها را از طریق بستر فروش اینترنتی به فروش برسانند.
وی گفت: در دور اول جشنواره در بازه زمانی 23 الی 29 اسفند ماه حدود 208 هزار بازدید از سایت جشنواره انجام شده است.
رهبری با بیان اینکه 1200 فروشگاه اینترنتی متفاضی عضویت در جشنواره بهاره مجازی بودند، افزود: با در نظر گرفتن سوابق عملکرد و پاسخگویی به شکایات، از این تعداد، حدود 319 متقاضی در جشنواره شرکت کردند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه واحدهای صنفی آفلاین بطور عموم مخاطب این جشنواره بودند، اظهار کرد: کسب وکارهایی نظیر کیف و کفش، پوشاک، لوازم خانگی و آجیل و خشکبار که بیشترین آسیب را در کرونا دیده اند، به طور ویژه در طرح مشارکت داشتند و با روسای اتحادیه ها جلساتی برگزار شد.
وی ادامه داد: حدود 5000 الی 6000 واحد صنفی در این جشنواره ارتباط گرفته ایم و به برخی از این فروشگاههای اینترنتی متصل شدند.
براساس گفته رهبری، 300 واحد صنفی آفلاین در سایت جشنواره و بیش از 5500 واحد صنفی در فروشگاه ها ثبت نام کردند.
رئیس مرکز تجارت الکترونیک اعلام کرد: در زمان جشنواره های بهاره مجازی، فروش کسب وکارهای پیشرو اینترنتی بین 100 تا 200 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در دور دوم جشنواره سعی شده نواقص دور اول برطرف شود و عملیات اجرایی این جشنواره به بخش خصوصی (اتاق اصناف) واگذار شده است. همچنین پایش و ارزیابی عملکرد فروشگاه های اینترنتی در ارائه خدمات به واحدهای صنفی آفلاین توسط دولت انجام میشود.
رهبری اعلام کرد: در حال رایزنی برای گرفتن دو مشوق بلند مدت هستیم که شامل کاهش میزان مالیات بر ارزش افزوده و دیگری تحریک عرضه در فضای مجازی هستیم.
وی در رابطه با تصمیم دولت با ادامه حمایت ها از فروش اینترنتی، اظهار کرد: در جلسات هیات دولت اینگونه مطرح شد که حمایت ها تداوم داشته باشند تا از تعدیل نیرو در شرایط کنونی جلوگیری شود. فروش اینترنتی را نه تنها در دوران کرونا بلکه در کل دوره سال 99 حمایت و رونق بخشیم.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از مشتریان خواست پیش از خرید از یک سایت اطمینان لازم را حاصل کنند تا سایت مورد نظر در پاسخگویی به شکایت چگونه عمل کرده است.
رهبری اعلام کرد: به دنبال بیمه و صندوق ضمانت برای نماد اعتماد الکترونیک هستیم و اگر مردم از سایت های دارای نماد خرید کردند و مشکلی در خرید به وجود آمد بیمه و صندوق ضمانت بخشی از زیان را جبران کند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از فروش کالای قاچاق، مرکز چه تدابیری را در نظر دارد گفت: بطور کلی این موضوع قوانین خودش را دارد و دستگاه های پایش بر این سایت ها نظارت می کنند.
در جشنواره یک مکانیزم هایی را در نظر گرفتیم که فروشگاه هایی که در این مسیر قرار بگیرند مجوزهای لازم را اتحادیه های مربوطه داشته باشند.