احمد سلمانی آرانی مدیرفناوری اطلاعات درگفتگو با خبرنگار بانک و صنعت گفت: بانک سپه همواره تابع طرح های استراتژیک وزارت اقتصاد و برنامه های بانک مرکزی است بطوریکه این بانک دومین بانک صادرکننده کارت های اعتباری و پیشگام در پرداخت تسهیلات به کارگاه های کوچک و متوسط است.
وی در پاسخ به این پرسش که " برنامه بانک سپه برای بروز کردن بانکداری الکترونیک چیست؟ " تصریح کرد: تاثیرتکنولوژی و فناوریاطلاعات درهمه عرصههای اقتصادی و صنعتی بسیار گسترده است و بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی دوران درخشانی را در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک در دهه 70 داشته است.
آرانی ادامه داد: دردوران پسا تحریم بانک سپه با کمک دولت تدبیر و امید از تحریم خارج شد و برنامههای چند جانبه ای را برای کمک به استانداردسازی براساس توصیههای کوبیت و ITL یعنی استاندارد های جهانی را در بانک سپه باید به مرحله اجرا بگذرایم که مقدمات این کار فراهم شده و بانک سپه تغییرات لازم را در ساختار خود ایجاد کرده است که منجر به سرعت بخشیدن روند بروز شدن بانکداری الکترونیک در بانک سپه شده است.
وی درمورد طرحهای جدید بانک سپه درحوزه IT تا پایان سال اظهار داشت: پروژه Core-Banking و Mobile-Banking و دستگاههای خودپرداز و تجهیزات CRS و CASH از مهمترین پروژههای بانک سپه است که به محض رسیدن به نتایج نهایی این پروژهها توسط این بانک راه اندازی می شود.
وی افزود: پروژه های جدید بانک سپه باعث کاهش بار ترافیک نقدینگی و کمک به بازار می شود که شامل: الف)سیستم های بدون کارت ب) بهره گیری از کارت های بین المللی میباشد.
آرانی در مورد ارائه کارتهایاعتباری از سوی بانکسپه عنوان کرد: این بانک نقش بسیار خوبی در ارائه کارتاعتباری داشته و بهعنوان دومین بانک، درخواست دولت را درمورد توزیع کارتاعتباری به مرحله اجرا گذاشته است.
وی تصریح کرد: درکنار عرضه و توزیع کارتهایاعتباری بانکسپه بهرهبرداری از ارائه تسهیلات خرد به بنگاههای کوچک و متوسط درقالب پرداختتسهیلات از طریق سیستم IT را با موفقیت به مرحله اجرا گذاشته است.
وی در پاسخ به این سوال که " از زمان اجرای برجام تاکنون بانکسپه از نظر تعامل با بانکهای خارجی چقدر توانسته است با بانکهای خارجی در بخش بانکداریالکترونیک ارتباط برقرار کند؟ " عنوان کرد: بانکسپه قبل از تحریم یکی از بهترین بانکهای فعال ایرانی درعرصه بین الملل بویژه خدمات ارزی بوده است.
وی افزود: این بانک چهار شعبه فعال در اروپا و یک بانک بین المللی در لندن دارد که متاسفانه در زمان تحریمهای اعمال شده از خدمات شعب خود در خارج از کشور محروم بوده است. فعالیت شعب خارج از کشور بانکسپه با اجرای برجام دوباره احیا شده است و این بانک با تمام توان و سابقهدرخشان درحال توسعه و ارائه خدمات بانکی خود در عرصه بین المللی و ارزی است.
مدیر فناوری اطلاعات بانکسپه افزود: راه اندازی بسیاری از واحد های ارزی سایر بانکها با کمک بانکسپه انجام شده و راهبرد استراتژیک این بانک، توسعه فعالیتهای بین المللی است.
وی ادامه داد: بانکسپه براساس برنامه محور بودن این بانک نقش استراتژیک توسعه پروژهها و فعالیتهای بینالمللی خود را براساس 7 اولویت طراحی کرده که موضوع IT یکی از اولویت های مهم این بانک است.
آرانی درپاسخ به این پرسش که " آیا آماری از رقم سرمایهگذاری بانکسپه درحوزه IT دارید یا خیر؟ " عنوان کرد: خدمات ارائه شده دربحث فناوری اطلاعات شامل سخت افزار ، نرم افزار و مغز افزار، است و آمار دقیقی از میزان سرمایهگذاری درحوزه IT ندارم، در بخش سخت افزار ما شبکه زیرساختهای خود را در حوزه مخابرات تقویت کرده و استفاده از فیبرنوری را در استانهایی که زیر ساخت های لازم را دارند شروع کرده ایم.
آرانی افزود: در بخش نرم افزار قرار است سامانههای متعدد را به شبکه تبدیل کرده تا از طریق Core بتوانیم اقدامات لازم را در بستر IT به مرحله اجرا بگذاریم.
مدیرفناوری اطلاعات بانکسپه بیان کرد: در زمینه مغزافزار هم به دلیل وجود منابع انسانی بسیار خوب در بانکسپه شاهد حضور این ذخایر انسانی در بانکهای خصوصی هستیم که امیدواریم با رونق بیشتر فعالیتهای بین المللی بانک بتوانیم دانش متخصصان خود را در عرصه بین المللی براساس استانداردهای روز دنیا بروز رسانی کنیم.
وی درباره برنامه بانکسپه در بستر موبایلبانک اظهار کرد: فعالیت در حوزه موبایلبانک بسیار متنوع است و همکاران ما درحال گفتگو با شرکت های بخشخصوصی به منظور حرکت به سمت بانکداری بدون شعب از طریق یکپارچه سازی فعالیتها در بستر Core-Bankingو Mobile-Banking هستند.
وی در پاسخ به این سوال که " آیا رویکرد بانکسپه صرفا در زمینه بانکداریالکترونیک استفاده از خدمات شرکتهای خارجی و یا استفاده از توانمندیهای شرکتهای داخلی است؟ " گفت: اگر درکشور استانداردی داشته باشیم که بتوانیم در صورت درخواست خارجیها آن را عرض کنیم به طور یقین از ظرفیتهای شرکتهای داخلی نیز استفاده خواهیم کرد.
آرانی اضافه کرد: در حال حاضر در بخشهایی از Core-Banking با وجود نسخههای خارجی از خدمات شرکتهای داخلی استفاده می کنیم.
وی با بیان آنکه توجه به شرکتهای دانشبنیان درعرصه بانکداریالکترونیک جزء اولویتهای بانک است گفت: در موضوع نرم افزارهای مالی و یکپارچهسازی و بانکداریالکترونیک شرکتهای داخلی فعالیتهای خوبی انجام دادهاند که بانک سپه از خدمات پشتیبانی آنها نیز استفاده می کند.
وی تصریح کرد: بانک سپه در مجموعه شرکت امید راهبرد بسیار مستحکم تر از گذشته را براساس ملاحظات امنیتی و مراقبتی به مرحله اجرا گذاشته است.
وی پایان در مورد برنامه بلندمدت بانک مرکزی در زمینه بانکداریالکترونیک گفت: دستاوردهای بانک مرکزی سند بالادستی نظام بانکی است و همه بانکها ملزم به اجرای آن هستند و بانک سپه نیز به عنوان بانک منضبط همواره تابع سیاستهای دولت بوده بطوریکه طرحهای استراتژیک وزارت اقتصاد و برنامههای بانکمرکزی، از جمله کارتاعتباری و ارائهتسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط را به خوبی اجرایی کرده است.