به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، زیست بوم نوآوری به عنوان یک مؤلفه ضروری برای تقویت قابلیت های نوآوری شرکت ها، صنایع، مناطق و کشورها در نظر گرفته شده است. زیست بوم ها، شبکه های مشتری محور هستند که از طریق آن ها محصولات و خدمات توسط شرکت های مختلف ارائه می شود.
شکل گیری زیست بوم نوآوری در حوزه بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است و شناخت ویژگی ها، بازیگران، عوامل محرک و موانع آن، به منظور کمک به توسعه این زیست بوم به عنوان بستر لازم برای شکل گیری و توسعه فعالیت های نوآورانه، ضروری است.
بر این اساس، طرح پژوهشی «برنامه ایجاد زیست بوم نوآوری در صنعت بیمه» با هدف شناخت ویژگی ها و بازیگران زیست بوم نوآوری بیمه در ایران، تحلیل مشکلات موجود در شکل گیری و توسعه این زیست بوم و ارائه راهکارهایی در جهت توسعه آن، در پژوهشکده بیمه و توسط گروه پژوهشی مطالعات کلان بیمه انجام شده است.
بر اساس یافته های این طرح پژوهشی، ناهمگنی، تعامل داخلی و ارتباطات پویا، انطباق و تکامل مشترک، ماهیت پویا، بدون مرز بودن، دارای یک هسته مرکزی، در برگرفتن کاربران نهایی، ارائه خروجی سطح سیستم، حاکمیت متمایز، شکل گیری منحصر به فرد و غیرقابل تقلید، فرهنگ کارآفرینی از جمله ویژگی های زیست بوم نوآوری بیمه هستند.
همچنن بر مبنای نتایج به دست آمده پیرامون عوامل محرک/بازدارند توسعه زیست بوم نوآوری، از راه حل های پیشنهادی در راستای توسعه زیست بوم نوآوری در حوزه بیمه می توان به نهادسازی، تقویت ارتباط صنعت بیمه با نهادهای علمی-آموزشی، توانمندسازی مدیران صنعت بیمه با تاکید بر نوآوری، تسهیل گری و پویاسازی محیط رقابتی توسط بیمه مرکزی، تعاملات بین بازیگران، ایجاد مراکز رشد و ارائه خدمات مربی گری، بازنگری در قوانین و آئین نامه ها، فرهنگ سازی، سرمایه گذاری و حمایت مالی، توسعه نرم افزارهای بیمه گری، افزایش بلوغ حاکمیت داده و هوشمندی بیمه، افزایش بلوغ معماری کسب و کار، تقویت نقش پژوهشکده بیمه و تقویت سرمایه انسانی اشاره کرد.
علاقه مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی می توانند به وب سایت پزوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1325/ مراجعه فرمایند.