/2022/5/14010309114249.jpg
بررسی نیازهای آموزشی نمایندگان بیمه
روند گسترش شبکه فروش و افزایش فرصت های شغلی موجود در صنعت بیمه، حساسیت و لزوم توجه به شبکه فروش تازه وارد را دو چندان کرده است. بنابراین استانداردسازی و ارائه آموزش های صحیح و مناسب قبل از دریافت مجوز فعالیت و نیز آموزش های توانمندسازی در زمان فعالیت از اساسی ترین اقدامات در صنعت بیمه محسوب می گردد.
به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، با توجه به نقش و اهمیت شبکه فروش در صنعت بیمه، چه به لحاظ سهم بازار و تولید حق بیمه و چه به لحاظ خط مقدم بودن، گستردگی و پراکندگی برای فروش بیمه، توجه به انتخاب، پرورش و توانمندسازی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای ورود به صنعت بیمه و لزوم فعالیت در محیطی شبه رقابتی بعد از دریافت کدهای نمایندگی، نیاز به استانداردسازی محتوا، مراکز و موسسات آموزشی و مهم تر از آن ها آموزش های بدو ورود به صنعت اهمیت بیشتری می یابد. به این ترتیب استانداردسازی و ارائه آموزش های صحیح و مناسب قبل از دریافت مجوز فعالیت و نیز آموزش های توانمندسازی در زمان فعالیت از اساسی ترین اقدامات در صنعت بیمه محسوب می گردد.
با توجه به اهمیت این موضوع، بررسی نیازهای آموزشی نمایندگان بیمه در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته و در قالب گزارش پژوهشی توسط محمود سبزی با همکاری مژده نظرزاده دناک و زهرا بدلی انجام شده است.
این پژوهش به دنبال یافتن دلایل اصلاح و بهینه سازی سرفصل های آموزشی متقاضیان نمایندگی بیمه بوده و در 5 فصل تنظیم شده است. فصل های اول تا سوم به ترتیب به «وضعیت موجود نمایندگان و شبکه فروش از منظر کمیت و کیفیت»، «بررسی دلایل اصلاح و بهینه سازی دوره ها و سرفصل های آموزشی» و «بررسی دلایل اصلاح و بهینه سازی دوره ها و سرفصل های آموزشی» اختصاص یافته و «متدولوژی پژوهش» و «تدوین الگوی پیشنهای اصلاح و بهینه سازی دوره ها و سرفصل های آموزشی» در فصل های چهارم و پنجم ارائه شده است.
بر اساس یافته های این مطالعه، در آموزش موفق، عوامل متعددی چون محتوا، محیط آموزش، ابزار آموزش و کیفیت آموزش پذیر نقش دارد. از آنجا که صنعت بیمه موضوعی انسان محور است ابعاد مختلف نیز بر توفیق یا شکست یک برنامه یا دوره آموزشی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین لازم است ضمن نگاه سیستماتیک و نظام مند در سیاست گذاری و برنامه ریزی به همه ابعاد آموزش موفق، به توازن و تعادل در همه بخش ها نیز پرداخته شود.
یافته های حاصل از پژوهش نشان دهنده آن است که به طور کلی تعیین و قراردادن شروطی برای ورود متقاضیان به حوزه بیمه، اهمیت زیادی دارد. برایند کلی مصاحبه با صاحب نظران صنعت بیمه حاکی از توافق اکثریت آن ها بر لزوم آموزش عملی و سپری کردن دوره های فروش و بازاریابی بیمه است.
علاقه مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می توانند به وب سایت پژوهشکده بیمه به نشانیhttps://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1584/ مراجعه نمایند.