به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه معلم با نزدیک شدن به 13 آذر ماه که با نام روز بیمه در تقویم رقم خورده، خانواده بزرگ صنعت بیمه یکسال بیمه ای را پشت سر نهادند.
سالی که همچنان با شیوع ویروس کرونا در 1400 تداوم یافت و تحولات سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری، تغییرات در حوزه اقتصادی را نیز به دنبال داشت.
واکاوی صنعت بیمه در آستانه 13 آذر می تواند مسیر بیمه گران در اهداف پیش رو و تحقق برنامه های توسعه ای را روشن تر سازد.
صنعت بیمه کشور در آیینه آمار هفت ماه سال جاری
آمار هفت ماهه صنعت بیمه که توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر گردید، نشان می دهد تغییرات حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب در حدود 41.2 و 36.5 درصد افزایش یافته است.
بر این اساس مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به ترتیب در حدود 60.2 و 29.3 هزار میلیارد تومان اعلام شد.
رشد 21.2 درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد 22.7 درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده 94.1 درصد از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است.
بر اساس این گزارش رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه (با 85.6درصد سهم از حق بیمه) غیر از رشته های: هواپیما، کشتی، مهندسی، بدنه اتومبیل، پول و نفت و انرژی (در مجموع با سهم 14.4درصد سهم از حق بیمه) که رشد حق بیمه آنها پایین تر از بازار بیمه است ، بالاتر از رشد بازار بیمه اعلام شده است.
صنعت بیمه در آیینه عملکردها
در کنار بررسی آماری و عملکردی شرکتهای بیمه نگاهی به سایر تحولات صنعت بیمه در نیمه 1400 نیز خالی از لطف نیست.
در نیمه اول سال 1400 شرکتهای جدیدالتاسیسی به بازار بیمه اضافه شدند که در حال حاضر در حال طی مراحل تاسیس هستند بنابر نظر منتقدان در صورتیکه این شرکتها وارد عرصه های نوین بیمه گری شوند و در مسیرهای جدیدی حرکت کنند می توانند به افزایش ضریب نفوذ بیمه بی انجامند.
نگاهی دیگر به تحولات بیمه گری در نیمه اول 1400 نشان می دهد،در اردیبهشت ماه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای استارت آپهای فعال در بازار بیمه را به اخذ مجوز از نهاد نظارتی در راستای آیین نامه 92/2 ملزم نمود که بدون شک این حرکت نهاد ناظر می تواند در التزام بخشی بازار بیمه موثر باشد.
گفتنی است، در شهریور ماه 1400 انتخابات سندیکای بیمه گران برگزار و دکتر سید محمد کریمی برای بار دیگر به عنوان دبیرکل سندیکا انتخاب شد. بدون شک التزام و تعهد شرکتهای بیمه به توافقات سندیکائی می تواند در هدایت صنعت بیمه در مسیر رشد و اخلاق گرائی موثر باشد.
از دیگر اتفاقات صنعت بیمه در نیمه 1400 تصویب آیین نامه کارمزد در شورای عالی بیمه است که در نهایتا به دلیل برخی انتقادات شبکه فروش جهت بازنگری مجدد تا اطلاع ثانوی اجرای آن متوقف گردید.
شایان ذکر است، با شیوع ویروس کرونا و تداوم آن در سال 1400 بیمه گران بیش از پیش قدم گذاشتن در مسیر تحول دیجیتال را ضروری یافتند.
بسیاری از شرکتهای بیمه با پیاده سازی فروش الکترونیک و یا تعامل با استارت آپهای بیمه ای تلاش کردند تا در سایه ارائه خدمات غیر حضوری گامی در این مسیر بردارند.
شرکت بیمه معلم در یک نگاه کوتاه
نگاهی به عملکرد بیمه معلم نشان می دهد، براساس اعلام رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، توانگری مالی بیمه معلم در سال جاری معادل 117 درصد و در سطح یک قرارگرفت که این نقطه عطف فعالیتهای این شرکت بیمه ای بوده است.
شرکت بیمه معلم توانست با مدیریت صحیح پرتفوی ناشی از کنترل رشته های پرریسک و با اعتماد سهامداران، بر سطح یک توانگری مالی تکیه زند.
و با اتکا بر برنامه استراتژیک خود طی 5 سال اخیر اهداف راهبردی را نشانه گرفت از جمله:
ضمن اینکه تمرکز بر پرتفوی خرد و غیر سهامداری با ارزیابی مطلوب ریسک نیز در این موفقیت موثر بوده است . عواملی مانند :
پیوستن به بورس، افزایش سرمایه ،تمرکز بر رشته های بیمه ای خرد و کم ریسک ، ارائه طرح های نوآورانه ، مدیریت و ارزیابی ریسک و...
حرکت در مسیر تحول دیجیتال
شرکت بیمه معلم در دوره مورد بررسی با توجه به تاکید وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ضرورت حرکت به سوی تحول دیجیتال و توسعه خدمات آنلاین اقدامات قابل ملاحظه ای را به انجام رسانده ، از جمله:
- 1. راه اندازی فروشگاه اینترنتی بیمه معلم با مشارکت شبکه فروش
- 2. پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با هدف بهبود فرایند ارتباط با مشتری
دیگر اقدامات ...
لازم بذکر است، بیمه معلم با تداوم شیوع corona virus ، بیش از 1200 فقره غرامت فوت بر اثر کرونا پرداخت کرد.
همچنین با توجه به قرارداد بزرگ بیمه معلم با وزارت آموزش و پرورش این شرکت بیمه ای، برتعهد خود تمرکز کرده و ارائه خدمات را در دستور کار قرار داده از جمله :
در پی درگذشت نوجوان فداکار ، مدیرعامل بیمه معلم دستور رسیدگی فوری و خارج از ضوابط اداری پوشش های بیمه ای دانش آموزی را صادر کرد و پرداخت 3 برابری تعهدات را در این مورد اجرا کرد.
شایان ذکر است ، در سند چشم انداز بیمه معلم حفظ حقوق بیمه گذاران و مشتری مداری با اتکا به خدمات بهینه نقش قابل توجهی دارد در این راستا واریز حقوق بیمه مستمری برای اولین بار در صنعت بیمه فقط پس ازپرداخت 30 روز از حق بیمه از دیگر خدمات بیمه معلم بوده، تا ضمن خدمت رسانی مطلوب به بیمه گذار، توسعه بیمه های عمر را نیز هدف بگیرد.
علاوه بر این بیمه معلم تلاش کرده تا با تعمیم و توسعه فرهنگ در میان خانواده بزرگ ورزشکاران و هنرمندان سهم خود را در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه ایفاء کند در این راستا حمایت از مدال آور المپیک توکیو و تقدیر از این ورزشکار با حضور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله اقدامات بیمه معلم در این راستاست.
و در ادامه مسیر،،، کمپین های تبلیغاتی بیمه معلم
شاید ره آورد جالب دیگری که کرونا بر زندگی انسان ها گذاشته، چرخش تبلیغات در جهان امروز باشد.که کاملاً در تبلیغات بزرگترین کمپانی های تجاری و غیرتجاری جهان مشهود است.
از جمله کمپین های تبلیغاتی بیمه معلم که در 1400 اجرائی شد، کمپین تبلیغات فروش آنلاین بیمه معلم است که بر مفاهیم سریع بودن، امن بودن و آسان بودن صدور بیمه نامه های گوناگون، به صورت همزمان تاکید می کند.
هدف از اجرای این کمپین، معرفی خدمات متنوع بیمه معلم در کنار ارتقاء برندینگ این شرکت بیمه ای می باشد.
حرکت در مسیر ایفاء تعهدات اجتماعی در روزگار کرونا
در پی تصمیم مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت بیمه معلم جهت اهداء و توزیع تعداد قابل توجه دستگاه تبلت به دانش آموزان کم برخودار کشور که در تداوم رونمائی از اهداء چک با حضور چهره های ورزشی و هنری برگزار شد.