به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، مسیر اندیشه های محمد باباکردی، سرپرست معاونت فنی بیمه تعاون در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می آید:
نقش سندیکا در توسعه رشته مسئولیت و مهندسی
او معتقد است که در تمامی نقاط جهان، سندیکاها نقش بسیار مهمی در توسعه و رشد بخش های مختلف دارند، ولی نکته مهم در این بخش، قدرت و ضمانت اجرایی مصوبات و اقدامات سندیکاست. هرقدر توان و قدرت اجرایی سندیکا بیشتر باشد، تاثیرگذاری مصوبات سندیکا بیشتر خواهد شد.
اگر اقدامات سندیکا در راستای ایجاد همگرایی بین شرکت های بیمه گر و همچنین برقراری ارتباط نزدیک تر بین بیمه مرکزی و شرکت های بیمه باشد، می تواند منجر به توسعه و رشد بیمه های مهندسی شود.
اهمیت و جایگاه کارگروه ها در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری
او توضیح می دهد که در کارگروه ها آیین نامه های مصوب شوای عالی بیمه در سطح معاونین فنی ارزیابی می شود و پیشنهادات کارشناسی شده در اختیار بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه قرار می گیرد.
باباکردی درباره اقدامات کارگروه مهندسی و انرژی در سندیکای بیمه گران نیز بیان داشت: در این کارگروه علاوه بر بررسی و ارزیابی انواع بیمه نامه های مهندسی و انرژی، اصلاحات شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه ها، ترجمه و تفسیر عبارات و واژه ها، ایجاد وحدت رویه در برخورد با بیمه گران بزرگ و ارائه راهکارهای توسعه فروش و بررسی مشکلات آنها از جمله موارد مطروحه در این کارگروه است.
کم بیمگی، یک چالش مهم
سرپرست معاونت فنی بیمه تعاون معتقد است که «آشنا شدن با مفهوم کم بیمگی با هدف اطمینان دادن به صاحبان صنایع و مشاغل از پرداخت کامل خسارت های احتمالی از سوی شرکت های بیمه، نیازمند این است تا اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه صورت گیرد که در برخی موارد این موضوع نادیده گرفته می شود».
بابا کردی با تاکید براین موضوع که «کم بیمگی این روزها به یکی از چالش های اساسی صنعت بیمه تبدیل شده و بدبینی بیمه گذاران نسبت به خدمات شرکت های بیمه را فراهم کرده است» توضیح می دهد که «در این بین نقش شرکت های بیمه و شبکه فروش در آگاه سازی و اطلاع رسانی دقیق بسیار ضروری است تا فعالان اقتصادی با آسودگی در مقابل هرگونه حوادث ناگوار از پوشش های بیمه ای کامل بهره مند شوند.»
چالش کم بیمه شده گی شناورهای صیادی
باباکردی همچنین در اظهاراتی تخصصی چالش های کم بیمه شده گی شناورهای صیادی را مورد بررسی قرار داده و معتقد است که این مهم می تواند به دلایلی چون «اطلاعات بیمه ای اندک مالکین شناورهای صیادی»، «بروز نکردن ارزش شناورها»، «فرسوده بودن بسیاری از شناورهای صیادی(لنج و قایق)» و در نتیجه عدم تمایل شرکت های بیمه به بیمه کردن آنها و «ایمنی پایین تر شناورهای چوبی» باشد.
آینده نگری و توجه به ریسک های نامشهود
دبیر کارگروه مهندسی سندیکای بیمه گران ایران همچنین با اشاره به توجه شرکت بیمه تعاون به بیماری های پاندمیک و اپیدمیک توضیح می دهد که «برآورد خود ما این است که از حالا به بعد جامعه ایران و به ویژه در فعالیت های اقتصادی با ریسک های نامشهودی روبرو خواهد بود که نمی توان با رویکرد سنتی آن ها را تحت پوشش بیمه قرار داد؛ فرض کنید در نتیجه واکسیانسیون عمومی پرونده پاندمی کرونا برای همیشه بسته شود، اما چه تضمینی وجود دارد که در نتیجه تغییرات آب و هوایی، تهدیدات بیو تروریسم، حملات سایبری، ریزگرد ها یا آلودگی هوا در آینده فعالیت کسب و کار ها در نقاطی از کشور مختل نشود.»
او توضیح می دهد که «این ها ریسک های نامشهود و اجتناب ناپذیری است که نمی توان از کنارشان به سادگی گذشت؛ یکی از رویکرد های صنعت جهانی بیمه یافتن راهی منطقی برای پوشش چنین ریسک هایی است؛ در همین راستاست که بیمه تعاون، برا نخستین بار بیمه تعطیلی کسب و کاربه دلیل اپیدمی و پاندمی را در منطقه خاورمیانه عرضه کرده است.»
کاهش کارمزد؛ راهکاری برای توقف رشد ضریب خسارت بیمه نامه های مسئولیت
این کارشناس بیمه همچنین در ادامه اظهارات تخصصی خود به راهکاری برای توقف رشد ضریب خسارت بیمه نامه های مسئولیت اشاره کرده و معتقد است: «کاهش کارمزد و خودداری شرکت های بیمه از نرخ شکنی های غیر کارشناسی و غیر معقول، دو راهکار توقف رشد ضریب خسارت بیمه نامه های مسئولیت است» باباکردی توضیح می دهد که «اگرچه ممکن است که کاهش کارمزد بر انگیره شبکه فروش تاثیرگذار باشد اما در حال حاضر در مجموع کارمزد و هزینه صدور 30 درصد حق بیمه این رشته را به خود اختصاص می دهد که درصد قابل ملاحظه ای تلقی شده و باید منافع همه ذی نفعان در آن تأمین شود و این امر در کنار ارائه نرخ های کارشناسی و رعایت الزامات آیین نامه 94 شورای عالی بیمه می تواند ضریب خسارت این رشته را کنترل کرده و منافع همه ذی نفعان اعم از بیمه گزار، بیمه گر، زیان دیده و نمایندگان فروش را در دراز مدت تأمین کند.»
رتبه بندی و کنسرسیوم، راهکارهای مناسب برای تقویت بیمه های مسئولیت
او در ادامه مطرح می سازد که «بانک ها امروز هر فردی که به سیستم بانکی مراجعه می کند کد ملی او را وارد می کنند و از رتبه اعتباری او مطلع می شوند. این روند باعث شده تا مردم بدانند که اگر اقساط خود را دیر پرداخت کنند اعتبارشان زیر سؤال می رود. یکی از راهکارهایی که می تواند به بیمه گران نیز کمک کند رتبه بندی است؛ یعنی اگر بیمه گذاران بدانند که تعداد خسارت های شان به دلیل عدم نظارت و عدم کنترل نیروی انسانی افزایش می یابد و باعث می شود حق بیمه بیشتری بپردازد یا بیمه نامه با فرانشیز بالاتری خریداری کنند رفتارش را اصلاح می کند از طرفی رتبه بندی به راحتی امکان پذیر است؛ چون تمام اطلاعات شرکت های بیمه در قالب سامانه سنهاب مشخص است.»